היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמות האישה בסרטים מצויירים והשפעתה על החיברות

עבודה מס' 064338

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה של דמויות הנשים במספר סרטים של וולט דיסני.

5,598 מילים ,20 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את האובייקטים והסמלים המיניים (גבריים ונשיים) המופיעים בסרטי וולט-דיסני. תכלית העבודה היא להעריך האם בסרטים מוצגת דמות האישה בתפקידי האם המסורתיים ודמות הגבר בתפקידיו הוא, או להיפך.
הסרטים שיסקרו הם כל הסרטים של וולט דיסני שהופיעו בארץ עשור האחרון. סרטי הסדרות לא יסקרו (כמו פו הדב, דונאלד וחבורתו, מיקי וחבורתו, טימון ופומפה), היות ולא ניתן להבחין בינהם מיהו הגבר ומי היא האישה. כמו כן תינתן התייחסות לסיפור המקורי, קרי לא ניתן להציג את סינדרלה, לדוגמא, באור גברי כאשר בסיפור היא מופיעה כאישה.
החלק הראשון של העבודה יסקור באופן תיאורטי את הנושא. בחלק השני אנסה לערוך ניתוח של הסרטים לעיל, לאחר צפיה בהם. אנסה להדגיש את המוטיבים הבולטים ואילו לכאלו המשתלבים בתוך הסיפור הכללי אתן משקל פעוט יותר.

ראשי פרקים
1. מבוא
2. רקע תיאורטי
א. מהי חיברות
ב. הגישה הקוגניטיבית והזהות המינית
ג. גיל ההתבגרות - השלב הקריטי
3. אפיונים של בני נוער בעיסוק במיניות
4. השפעת המדיה על הנוער
5. מטרת המחקר והשערות המחקר
6. שיטת המחקר ואוכלוסיית המחקר
7. ניתוח
8. סיכום העבודה
9. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

השפעת הצפיה על ילדים נידונה בכמה וכמה מחקרים אולם העיקריים שבהם היתה בדיקת מידת החשיפה של הילדים לסרטים מפחידים כמו סרטי מלחמה וכד'. סביר להניח כי ההשפעה הויזואלית של סצינות מלחמה מציאותיות היא לפחות בעלת אותה מידת עוצמה כשל סצינות אלימות שבסרטי טלויזיה, אם לא למעלה מזה. פשבאך (1972) מצא כי לאחר שילדים נחשפו לסרטים אלימים שהאמינו כי הם התרחשו במציאות הם פעלו באגרסיביות יתרה יותר מאשר ילדים אשר ראו את אותם הסרטים, אך נאמר להם כי אלו סרטים בידיוניים. הספרות המחקרית הנרחבת על ההשפעות החברתיות ופסיכולוגיות של תוכניות הטלויזיה על ילדים ובני נוער, עוסקת בעיקר בסרטי אלימות בדיוניים וכמעט שלא נחקרה ההשפעה הישירה של סרטי המלחמה האמיתיים על הצופים.

מקורות:

לבוש הדור
אבא של מולאן
נשים
נשית
שחור, עשוי בקפידה
צייתנות
נאמנה לבעלה לבת וכניעות
לא עובדת
דאגה
בישול
לבוש חגיגי
אמא של מולאן
נשית
לבן אסוף
שמחת חיים, דאגה לאב, שתקנית
לא עובדת
מאמינה באמונות תפלות
עזרה בבית
לבוש בלוי
סבתא
גברית
שחור
חסרת סבלנות
שדכנית
שמנה רעת לב
שתלטנות
השדכנית
חסרי זהות
גברית
לא רלוונטי
מחרחר ריב, פיקח בעל חוש הומור

משגיח על המשפחה
אינו לבוש
הדרקון
גברית
נאמנות ומסירות
לא רלוונטי
הסוס
כאן אנו רואים את הנשים ככנועות וצייתניות. מולאן היתה שונה מהן. היה לה אומנם נפש של נערה, אולם היא התנערה ממנו ולחמה למען סין. אולי על מנת להעצים את התופעה הזאת, שיוו לה מראה של נערה.
כאמור, הסרט נבחר היות והוא האחרון שיצא מבית אולפני וולט דיסני וניתן לרכישה בחנויות. היתה בו הזדמנות להראות את השוני מסרטים אחרים לגבי האישה ולבנות דגם חדש של התנהגות גברית ונשית, אך הוא הוחמץ, ואנו רואים בו את הסטריאוטיפיים המיניים. הסרט דווקא יכל לשנות את המוסכמות היות ומולאן היתה גיבורת סין.
סרט נוסף מעניין שברצוני לנתח הוא מלך האריות:
מלך האריות הוא גבר, השליט על טריטוריה מסוימת. אישתו דואגת לו רוב הזמן אולם אינה מביעה דעתה בענייני הטריטוריה.
הבן (סימבה) משתובב כל העת עם הלביאה ננה, אשר מצליחה לגבור עליו בכוחה הפיזי ובתחבולותיה. היא גם מצליחה לאחד את העדר לאחר שהגבר- סימבה, נעלם. היא אינה יפה במיוחד ואינה ממלאה תפקידים מנהיגותיים, אולם גם אינה נלחמת את מלחמת החזרה של סימבה.
פעילות
תכונות אופי
התנהגות
גברית\נשית
פעולות ותפקידים
הדמות
גברים
מנסה להחזיר את כבודו
אמיץ
גברית
הבן של מנהיג השבט
סימבה
מנהיג את שבטו ומשפחתו
אמיץ, בעל גאווה
אחראי על שמירת הסדר
גברית
מנהיג השבט
מומבסה
מנסה לתפוס את השלטון
מוג לב, תככן
מחרחר ריב
גברית
אח של המנהיג
סקאר
נשים
מלווה את סימבה ועושה דברו
אמיצה בעלת הדרת כבוד
נשית\גברית
חברה של סימבה, מלווה אותו בטיוליו
ננה
ממלאת תפקיד פסיבי.
אצילת נפש
דואגת לבעלה, מטפלת באריה הנולד
נשית
המלכה אישתו של המנהיג
הלביאה
חסרי זהות
משוטט על מנת לאכול
לא מזוהה
משוטט ברחבי האזור
פומבה
שקרן, תככן
אוכל נבלות
לא מזוהה
עוזר להפיל את המלך
הצבוע
דואג לקיים את דבר המלך
מסדר את ענייני הממלכה
נאמן וישר
גברית
מזכיר המלך
זזו
גם כאן התפקידים של המושל, מפיל המלוכה, ותפקידים דומיננטים אחרים ממלאים הגברים. ננה, אף שהיא גוברת בקרבות על סימבה, עדיין היא צייתנית ונענית לו. כשמת המנהיג, המלוכה עוברת לאחיו ולא לאישתו, והיא מקבלת זאת בהבנה.
לסיכום הסקירה אנו רואים כי לרוב עולם כמנהגו נוהג. הנשים היפות מוצגות כרכרוכיות.
יופי הוא ערך עליון: הנסיכה תמיד יפה וצריכה להיות יפה. ללא יופי לא יצילו אותה. היופי מודגש כדבר החשוב ביותר בחייה. יופי מתקשר לתכונות אישיות חיובים כטבע טוב, נדיבות ורכות. מזג רע ורוע לב לעומת זאת מתקשרים עם כיעור.
היופי מוצג גם כגורל: משהו קבוע שאי אפשר לעשות דבר בכדי לזכות בו- הוא נמצא או איננו. ברוב המקרים לא מתוארת התאפרות על מנת להיות יפה. האישה פשוט יפה וזהו.
סינדרום הנסיכה כקורבן: האישה הנחשקת תמיד סובלת. היא מושפלת וחסרת אונים. היא צריכה להאבק על מעמדה, ולמעשה על מעמד של כבוד ולא יותר מכך. ככל שהנסיכות במעשיות יותר חסרות אונים כן הן מקבלות חיזוקים וחיזורים רבים יותר ומתוארות בצורה פיוטית ומרגשת יותר. העצב והתסכול של סינדרלה מתוארים ברומנטיות פיוטית;
מותה של שלגיה אינו סוף פסוק והיא מושמת בארון זכוכית; היפיפיה הנרדמת ישנה על מיטת זהב ועוד.
סבילות, חסרות אונים כניעה וצייתנות: הנסיכה היא יצור חסר אונים המחכה שיבואו להצילה. היא ממלאת אחר הוראותיה בצייתנות וכניעה. נשים אינן צריכות להתאמץ אלא עליהן לחכות בסבלנות ולסמוך על כוחות חיצוניים שיצילו אותן ויפתרו את בעיותיהן. אין האישה מתמרדת או עושה דבר לשם השגת מטרותיה. רק בעזרת כוחות חיצוניים
היא משתחררת ממצבה הקשה.
מודלים של נשים חזקות:
הנשים הרעות הן נשים חשובות. כאשר מופיעות נשים חזקות, חכמות, בעלות כח והשפעה זוכות לביקורת קשה (לדוגמא המכשפה מבת הים) שכן תכונות אלה ראויות להערכה רק כאשר הן מופיעות אצל גברים.
סוג אחר של נשים חזקות הן נשים מבוגרות ורעות: מלכות, מכשפות אמהות חורגות וכו'.
המעשיות המסורתיות משדרות איפוא מסר מאוד ברור לילדה המחפשת מודלים נשיים להזדהות: אישה חזקה היא אישה לא נשית, מכוערת, רעה או לא אנושית וצפוי לה גורל רע וטרגי ואילו אישה חלשה, סבילה ונוחה היא אישה רצויה וטובה ומובטח לה עתיד ורוד. לעומת זאת לבנים-נסיכים המחפשים כח ועוצמה מובטחים להם עתיד מזהיר, הצלחה
ועושר.
הנישואים- היעד העליון בחיי הנסיכה: בסופן של רוב המעשיות הנשים מתחתנות עם בחיר ליבן. זהו למעשה הפיצוי על טרחתן לכל אורך הסרט, וזהו היעוד בחיים של כל אישה ומשאת ליבה.
המאבקים הם בדרך כלל בין נשים: שלגיה נאבקת באימה, בת הים נאבקת במכשפה, סינדרלה נאבקת באימה החורגת.
סיכום העבודה
עבודה זו סקרה את נושא מעמד האישה בסרטים לילדים ולבני הנוער. ההתמקדות היתה בסרטים מצוירים שחיבר וולט דיסני והם למעשה הנצפים ביותר בישראל.
העולה מהסרטים הוא כי הנשים מוצגות שם בצורות נוגדות: או עדינות, רכות וצייתניות או רעות לב ומכוערות. האישה יכולה להיות בעלת פוטנציאל להיות טובת לב (כמו דריזלה בסינדרלה) אולם כיעורה הוא שמקנה לה את מעמדה.
יש לשים לב כי בסרטים האחרונים שאינם מבוססים על מעשיות עתיקות יומין חל שיפור במעמד האישה. לדוגמא מולאן, מסופר על גבורתה של נערה יחידה המצילה את כל הקיסרות הסינית, או השועל והכלב בו האישה ("ביג מאמא") מצילה את השועל ופועלת בהיגיון רב לעומת הגבר בעל הכלבים. אחת הסיבות היא שבמעשיות היותר עתיקות האישה
מוצגת בצורה המסורתית (שלגיה, סינדרלה וכד' חוברו ע"י האחים גרים במאה ה19-).
השאלה היא באיזו צורה ובאיזו מידה משפיעים הסרטים על הנוער. ישנן תאוריות רבות על התפתחות הנער\הילד ואחת מהן גורסת כי הלמידה החברתית היא המשפיעה ביותר.
תאוריה זו מדגישה את תהליכי הלמידה המתרחשים לאורך הנערות וההתבגרות כמעצבים את ההתנהגות המוסרית בהדרגה ע"י התנסויות רבות ושונות בחיים החברתיים ולאוו דווקא ע"י הקשר עם ההורים. ההתנהגות המוסרית והשיפוט המוסרי הם תהליכים מורכבים הנלמדים בדרך של למידה חברתית. המנגנון העיקרי של הלמידה הוא החיקוי. כאשר
מבחינים בין שני סוגים של חיקוי:
1.העתקה- חיקוי מדויק של התנהגות המודל.
2.התנהגות מותאמת ותלויה- שהיא שימוש בהתנהגות המנהיג כיצד יש להתנהג.
תאוריה זו גיבשה חוקים לפיהם ניתן ליצור התניה ובהתאם לכך ניתן לתאר את ההתפתחות כתהליך המתחיל בהתנהגות חברתית.
התנהגות, אמונות ומנהגים של קבוצה אתנית מסויימת, מבוססים על הסכמים או תמימות דעים בדבר הנורמות החברתיות. הם לפיכך ספציפים לחברה כמשתנים בהתאם למקום והזמן, וכאשר חברה מספקת לבניה סרטים כאלו, מן הסתם הם יגיבו בהתאם.
ביבליוגרפיה
*.אדוני, חנה, כהן, עקיבא (תש"מ). תגובות הילדים לסרטי חדשות ומלחמה בטלויזיה, לפי דיווחי הילדים ואימהותיהם, מגמות, כ"ה.
*.אדוני,חנה. (תשל"ו), תפקידם של אמצעי תקשורת המוניים בתהליך הסוציאליזציה של הנוער מתבגר, ירושלים, האוניברסיטה העיברית.
*.אדוני,חווה. (1979), תגובות ילדים לצפיה בטלויזיה, ירושלים,אדיר.
*.אולשייקו, בנט (תשל"ב), מה ואיך נאמר לילדנו, תל-אביב, אותפז.
*.אליצור, א. ואחרים (1981), פרקים נבחרים בפסיכיאטריה, תל- אביב, הוצאת אחיהוד.
*.אריקסון, א. (1950), ילדות וחברה, תל-אביב.
*.ברוך,מירי (תשנ"א), ילד אז ילד עכשיו, תל-אביב, ספריית הפועלים.
*.מרקוס אליעזר (1985) ,ילדים וטלויזיה, ירושלים.
*.פלובסקי, אן (1988), "חשיבותה של הספרות האורלית בחיי הילד הרך", תורת הגן.
*.שמעיה ציפי, "ביקורת פמיניסטית על תפקידי המינים במעשיות המסורתיות", בתוך ברוך מירי (עורכת), אל תנשקי את הצפרדע, תל-אביב: משכל, 1998.
*.שנלר, רפאל. (1984),"הטלויזיה ומיקומה בין עיסוקי שעות הפנאי", עיונים בחינוך, ינואר.
*.ATKINSON, R.L.,ATKINSON,R.C.,SMITH, E.E., HILGARD, E.R., INTRODUCTION TO PSYCHOLOGY, HARTCOURT BRACE JOVANOVICH PUBLISHERS, 1987.
*.BEM, S.L., "GENDER SCHEMA THEORY: A COGNITIVE ACCOUNT OF SEX TYPING",PSYCHOLOGICAL REVIEW, 1981;88;P 354-364.
*.ERIKSON, E.H.: CHILDHOOD AND SOCIETY,NEW YORK, NORTON, 1963.
*.GERGEN, K.J.,"SOCIAL PSYCHOLOGY AS HISTORY",JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY, 1973;26; P 309-320.
*.KAPLAN, H.I., SADOCK, B.J.,MODERN SYNOPSIS OF COMPREHENSIVE TEXTBOOK PSYCHIATRY, WILLIAMS WILKINS. 1985.
*.HUMAN KINSEY, A.C., POMEROY, W.B., MARTIN, C.E.: SEXUAL BEHAVIOR IN THE MALE, PHILADELPHIA: SAUNDERS. 1948.
*.MARKUS, H., SMITH, J.,"THE INFLUENCE OF SELF-SCHEMAS ON THE PERCEPTION OF OTHERS",IN CANTOR, N., KIHLSTROM, J. (EDS.), PERSONALITY, COGNITION, AND SOCIAL INTERACTION. HILLSDALE, N.J.:ERLBAUM, 1974.
*.MARKUS, H.: SELF-SCHEMATA AND PROCESSING INFORMATION ABOUT THE SELF. JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY, 1977;35; P 63-78.
*.PEPLAU, L.A., RUBIN, Z., HILL, C.T.: SEXUAL INTIMACY IN DATING RELASHIONSHIPS. JOURNAL OF SOCIAL ISSUES, 1977;33; P.86-109.
*.TAVRIS, C., OFFIR, C., THE LONGEST WAR: SEX DIFFERENCES IN PERSPECTIVE, NEW YORK, HARCOURT BRACE JOVANOVICH, 1977.
זיו אבנר, "השפעת תפיסת המודלים על שיפוט מוסרי", עמוד 18.
מרקוס אליעזר, ילדים וטלויזיה, עמוד 79.
שם, עמוד 83.
שנלר ר.,"הטלויזיה ומיקומה בין עיסוקי שעות הפנאי", עמוד 36.

תגים:

סוציאליזציה · לתפקידי · מין · נשיות · גבריות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמות האישה בסרטים מצויירים והשפעתה על החיברות", סמינריון אודות "דמות האישה בסרטים מצויירים והשפעתה על החיברות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.