היישום אינו מחובר לאינטרנט

הצבא הטורקי של העבסים

עבודה מס' 062665

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מיסוד תופעת העבדות הצבאית ע"י אבו מוסלם.

2,948 מילים ,11 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: השיטה הממלוכית
פרק ב: מקורות איסלמיים לשיטה
פרק ג: אבו מוסלים, הדיוואן החדש והשיטה הממלוכית
סיכום
נספחים
ביבליוגרפיה

מבוא
מסופר כי אבו-מוסלים, המנהיג הצבאי הראשון של העבסים פונה לעבדים בחורס'אן בקריאה להצטרף אליו ולעבסים בתמורה לחופש שלהם, ההיענות כה גבוהה כך נאמר עד כי אבו-מוסלים נאלץ להקים להם מחנה מיוחד ויחידה נפרדת משל עצמם (Lewis, 1990, 62).
מהו עבד או יותר מדוייק מהו עבד צבאי?
לפי דניאל פייפס1 עבד צבאי הוא אדם בעל מוצא של עבד שנרכש באופן שיטתי, מאומן למטרת שירות צבאי ומבלה את רוב חייו כבוגר כחייל זאת בניגוד לעבד שמשתתף בקרב על בסיס אקראי ומזדמן ע"פ רצון\פקודת אדונו באותה תקופה.
העבד הצבאי2 המובהק נרכש מראש וכאמור לא "נזרק" לשדה הקרב עקב בעיות כ"א אלה או אחרות. תופעת העבדות הצבאית הייתה תופעה נפוצה מאוד בעולם הקדום המוסלמי והלא מוסלמי. השינוי הגדול במוסד העבדות מתרחש בתקופה העבסית שבה התופעה מגיעה לידי מיסוד.
בתקופת החליף אל-מהמון(833-809) ואחיו אחריו, אל-מועתזים (842-833) תהליך קניית העבדים תופס תאוצה והוא בעל מטרה ברורה: הקמת יחידות עילית צבאיות אשר נאמנותם לחליף או לשליט אינה מוטלת בספק.
הבסיס להתפתחות השיטה בתקופה העבסית נח ברפורמות הצבאי ת והמנהליות שבוצעו בתקופתו של אבו-מוסלים (שאותו הזכרתי לעיל) שבעיקרם מאפשרות לאנשים בעלי מוצא עבדי לא-ערבי להיכנס לשירות הצבא העבסי ומעבר לכך, קבלת תגמול שווה כמו החיילים בעלי המוצא הערבי הלא-עבדי.
הצורך בכ"א3, בין אם מצרכי נאמנות, כשירות צבאית או אף הצורך הבסיסי ביותר של מילוי שורות לוחמים, הוא הקו המנחה לאורך הדורות של כל התפתחות השיטה הממלוכית במהלך תקופת האימפריות המוסלמיות.
תופעת העבדות הצבאית עצמה, מעוררת מחלוקת בעיקר בסוגייה של ייחוד השיטה או אי -ייחוד השיטה בהקשר לאיסלאם.

ישנן שתי קבוצות חוקרים מרכזיות:
1. מייצגה הראשי והראשוני לטעמי הוא פרופסור דוד איילון4. מייצגים נוספים של גישה זאת הם פטרישיה קרון ודניאל פייפס.5
הטענה המרכזית המנחה את בעלי גישה זאת היא שתופעת החיילים-עבדים היא מיוחדת לעולם המוסלמי למרות שחיילים עבדים היו בשימוש לפני תקופת האימפריות המוסלמיות - בגלל שישנן שיטות גיוס, אימון והעסקה מסודרות.
2. מייצגה הראשי הוא ההיסטוריון מ.א שעבאן6 הטוען כי התופעה אינה ייחודית לעולם המוסלמי, מקבל את הטענה כי היה שימוש בחיילים ממוצא עבדי אך לא מסכים לטענה כי התופעה ייחודית. 7

כפי שציינתי קודם, הקו המנחה של בסוס השיטה בהתפתחותה הוא הצורך לאורך הדורות השונים בכ"א זמין.
צורך זה יכתיב שינויים בעלי אופי חברתי וצבאי שבסופו של דבר יביאו בתקופתו של החליף אל-מהמון והלאה לעליית אותו כ"א זמין, נאמן ומוכשר לדרגות כוח בלתי מוגבלות כמעט.

על העבודה:
בפרק א' של העבודה אנסה להסביר את העקרונות הבסיסיים שעליהם מבוססת השיטה, ואציג את דעות החוקרים המרכזיים לגביה,בהמשך אראה כיצד הצורך בכ"א הכתיב את התפתחות השיטה8 ולסיום אדון בחשיבות הרפורמות שביצע אבו-מוסלים שלדעתי הנם הבסיס למיסוד השיטה בתקופה העבסית.
--------------------------------------------------------------------------------
1. D .Pipes, Slave Soilders And Islam (New Heaven1981,) pp 5-12
2. עבד זה בספרות המקצועית מכונה בשמות רבים,השם הנפוץ ביותר הוא "ממלוק".
3. בפרק ב' אדון בצורך בכ"א בהרחבה.
4. שהוא אף חלוץ המחקר בנושא התפתחות השיטה הממלוכית.
5. קרון אף טוענת כי התופעה היא "עדות לפשיטת רגל מוסרית של הגוף החברתי המוסלמי" (י.קנדי,מוחמד והחליפות 145,).1986,
6. חשוב לציין כי מבין המקורות שקראתי, רק אצל שעבאן מצאתי את הטענה שהתופעה אינה ייחודית.
7. כדי להמחיש את דעתו,טוען שרוב אלה שכונו טורקים (כלומר חיילים-עבדים) במקורות הערבים אינם למעשה בעלי מוצא של עבד ומביא את הדוגמא של אל-אפשין ,שהיה קצין בכיר וממקורבי החליף אל-מועתזים שהי ה ככל הנראה נסיך מקומי ממוצא איראני וכונה במקורות בשם "טורקי".
8. בעבודה ישנה התייחסות אך ורק למקורות האיסלמיים של השיטה עד לתקופה העבסית למרות שאחריה קורים שינויים משמעותיים תוך התבססות על השיטה (הממלוכים, העות'מאנים)

מקורות:

Ayalon David, 1988- Outsiders In The Land Of Islam :Mamluk Mongol And Eunuch ,London.
Ayalon David ,1975- Preminary Remarks On The Mamluk Military Instition in :V.I Perry and M.E Yapp (eds)-War Technologey And Society In The Middle East ,London pp44-58.
Crone Patricia,1980-Slaves On Horses ,London.
Crone Patricia,1981 - The Early Islamic World in ;K .Raaflamb(ed)War And Society In The Ancient And Medieval Worlds (,London ,1981)p309
Iben. Khaldon - Muqaddimiah-2 ,Jerusalem.
Lessner Jacob,1986 ,Islamic Revolution And Histirical Memory ,New Heaven.
Lewis Bernard ,1990-Race And Color In The Middle East ,Oxford.
Pipes Danie l ,1981-Slave Soilders And Islam ,New York.
Shaban M.A, 1981-Islamic History-A New Interptation , Cambrige.
Sharon Moshe, 1990- Revolt-The Social And Military Aspects Of The Abbasid Revolution, Jerusalem.
קנדי היו,1986 -"מוחמד והח'ליפות",ירושלים.

תגים:

ממלוכים · עבדות · איסלאם · עבדים · צבא · ממלוקים · עבד · עבסים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הצבא הטורקי של העבסים", סמינריון אודות "הצבא הטורקי של העבסים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.