היישום אינו מחובר לאינטרנט

מנחם בגין ראש ממשלת ישראל והתמורות שחלו אצלו במהלך חייו

עבודה מס' 061614

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: פעולותיו והחלטותיו המדיניות של האיש, תוך הכרת השקפת עולמו, אמונותיו והגורמים שהשפיעו על חייו.

5,069 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

קיים קשר בין גיל לציפיות חברתיות שונות, בהתאם לשלבי חיים שונים. בדברי חז"ל משתקפת תמונה של שלבי החיים המרכזיים: "יהודה בן תימא היה אומר: בן חמש שנים למקרא, בן עשר שנים למשנה, בן שלוש עשרה למצוות, בן חמש עשרה לגמרא, בן שמונה עשרה לחופה, בן עשרים לרצוף, בן שלושים לכוח, בן ארבעים לבינה, בן חמישים לעצה, בן שישים לזיקנה, בן שבעים לשיבה, בן שמונים לגבורה, בן תשעים לשוח, בן מאה כאילו מת ועבר ובטל מן העולם" (פרקי אבות, פרק ה').
כל תרבות רוויה בדימויים משלה על מחזור החיים וחיי האדם. במיתולוגיות שונות מתוארים חיי אדם בדמותו של נחש האוחז את זנבו בפיו או דרקון הבולע את עצמו. בחידה המפורסמת שהציג הספינכס בפני אדיפוס, מתואר האדם כיצור שבתחילתו זוחל על ארבעותיו, אחר כך הולך על שתיים ולבסוף על שלוש. התיאורים השונים של מחזור חיי אדם בכל התרבויות מכילים בתוכם פרדוקס מעניין מצד אחד קיים מהלך: חיי אדם מתחילים מנקודה מסוימת ומסתיימים בנקודה אחרת, מצד שני קיים מחזור. המהלך הוא זמן הולך וכלה, מתקדם לקראת סיום. לעומתו המחזור כולל התחדשות מתמדת וחזרה אין-סופית של האדם עצמו או של מבנה חיי אדם, המתגלם בבני אדם שונים ובזמנים שונים.
קיימות שתי דרכים להתבוננות בחיי האדם והן באות לידי ביטוי בפסיכולוגיה, בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה. הדרך הראשונה היא ראיית חיי האדם כמיקשה אחת הבנויה שלבים שונים, והדרך השניה היא התבוננות בחיי אדם מנקודת זמן אחת מפרספקטיבה של אדם אחד במצב מסוים.

מתוך עיוננו בחומר המצוי על המנהיג הפוליטי מנחם בגין, אנו רואים שהוא הקדיש את חייו לשירות הציבור להגשמת אידיאולוגיה לאומית, יהודית ודמוקרטית שהיתה תוכן חייו. מנהיג שפעל על פי רמת מוסר יוצאת דופן שבדרך כלל קשה למצוא אותה אצל פוליטיקאים מנוסים והיא הנחתה את חייו לכל אורך הדרך ואף השפיעה רבות על ירידתו מהבמה הציבורית והחיים הציבוריים, אף על פי שהצטייר פעמים רבות כאדם קשוח יתר על המידה, עקשן, אדם שעמד בראש ארגון מסוכן ועקב כך גם זכה לא אחת לכינוי "טרוריסט", אדם שבעת היבחרו לראשית הממשלה חששו רבים, מבית ומחוץ, כי השלום לעולם לא יגיע בעת כהונתו. הוא נודע בעקשנותו ובנחישותו הפוליטית, למרות שזו הלכה תמיד יד ביד עם רגישות חברתית שכרוכה באהבת האדם והאמונה החזקה בקדושת חיי האדם ובאיכותם. צד זה היה חלק מרכזי ביותר באישיותו של בגין ואף איפיין רבות מן ההחלטות שהחליט בזמן כהונתו כראש הממשלה ובזמן התפטרותו מתפקיד זה.
מתוך כך, החלטנו בעבודתנו זו לסקור בקצרה את חייו של בגין, תוך תהיות לגבי התאמתן של תיאוריות שונות למנהיג פוליטי כמנחם בגין. עבודתנו זו דנה בפעולותיו והחלטותיו המדיניות של בגין, תוך הכרת השקפת עולמו, אמונותיו והגורמים שהשפיעו על חייו ומכאן להסב את תשומת ליבנו לשאלה הבלתי נמנעת: מהן הנקודות המרכזיות שגרמו לאיש הקשוח ולאמביציונר לא קטן, אשר היה מלא אמונה במעשיו ובטיב דרכו למען ארצו ולמען עמו בפרט. מנהיג שדגל באידיאולוגיית ארץ ישראל השלמה, לנהל משא ומתן על בסיס שטחים תמורת שלום ובסופו של דבר "להרים ידיים" ולהתפטר מראשית הממשלה - תפקיד שלמענו נאבק רוב שנות חייו?

תוכן העניינים:
מבוא
חלק א': רקע תיאורטי
א. תקופה של השגה
ב. תקופת הישג וביסוס
ג. תקופת ההגנה, השחיקה והאובדן
חלק ב': הביוגרפיה של בגין
הקדמה
א. תקופת גלותו של מנחם בגין 1942-1913
ב. מנחם בגין בשירות הקמת מדינת ישראל 1949-1943
ג. מנחם בגין מנהיג פוליטי 1982-1949
חלק ג':
1. הערכות אשר מבוססות על רקע תיאורטי והביוגרפיה של מנחם בגין
2. מנהיגים פוליטיים בעת הזדקנותם
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: בעבודה לא נכתבו מראי מקום\הערות שוליים.

מקורות:

בוברוב ד. (1989). "מדוע קשישים רבים נתקפים בדיכאון?". איתנים: ירחון לענייני בריאות, היגיינה ורפואה ציבורית, עמ' 7-8.
בר-אור נ. (1999). מנחם בגין. נשיאים וראשי ממשלות בישראל, עמ' 129-117.
גולן א. ונקדימון ש. (1978). בגין, עמ' 260-11.
גוס ק. ולוי ג. (1990). "שיפור יכולת הזיכרון בגיל המתקדם". חוכמה וגיל, עמ' 126-123.
חזן ח. (1984). "הזיקנה כתופעה חברתית". זיקנה - מהלך או מחזור, עמ' 96-83.
פיאז'ה ז'. (1969). "שש מסות על ההתפתחות הנפשית", עמ' 181-9.
רבינוביץ מ. (1934). "גילו של אדם", עמ' 552-11.
שיהי ג. (1979). "מעברים". עשור השעה האחרונה, עמ' 315-303.
Mcintyre A. (1988). Aging and Political leadership. New-York, Oxford University press, pp. 102-111, 293-298.
Mcintyre A. (1988). The Psychology of Later life and Politics of again leaders in aging and political leadership. New-York, Oxford University press, pp. 1-12.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מנחם בגין ראש ממשלת ישראל והתמורות שחלו אצלו במהלך חייו", סמינריון אודות "מנחם בגין ראש ממשלת ישראל והתמורות שחלו אצלו במהלך חייו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.