היישום אינו מחובר לאינטרנט

דת ופילוסופיה בימי הביניים

עבודה מס' 061459

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת גישתם של אבן רושד, הרמב"ם, ותומס אקוינס כנציגי שלוש הדתות.

8,458 מילים ,12 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בפילוסופיה של ימי הביניים. אך בניגוד למה ששמה מרמז, הפילוסופיה של ימי הביניים החלה מאות שנים לפני אותה תקופה המכונה ימי הביניים. בספרו 'פילון' של צבי א. וולפסון, הוא מקדיש פרק בשם ,'מה חידש פילון?'. פילון הלכסנדרוני (20 לפנה"ס 40 - לספירה) היה פילוסוף ויהודי מהתקופה הרומאית שחי באלכסנדריה. רוב פעילותו סבבה סביב ביאור התורה בשיטה האלגורית שהוא היה מפתחה. שיטתו האליגורית מסבירה את כתובי התורה והמקרא באספקלריא של הפילוסופיה של אפלטון. עיקר עיסוקו היה ההתגברות על הפערים שבין המקרא לפילוסופיה היוונית ממנה ינק. בפרק 'מה חידש פילון?', מציע צבי א. וולפסון, שפילון הוא בעצם מבשרה של הפילוסופיה של ימי הביניים.

הבעיה המרכזית של ימי הביניים היא הבעיה הנובעת מעצם צמיחתה בעולם הדתי. ישנו את הפילוסופיה אשר נתפסת כגוף האמת עצמה. גם אם אין הסכמה על המסקנות הפילוסופיות הפילוסופיה כשיטה נתפסת כדרך הבלעדית להשגת האמת. הפילוסופיה היא בראש ובראשונה הכלי העליון של השכל לתפוס את העולם בצורתה האמיתית והמזוככת ביותר. מנגד לפילוסופיה ישנה הדת. אמנם אין הסכמה על איזו דת הנכונה והאמיתית ביותר אך גם כאן ההסכמה היא על השיטה.
שיטת הדת היא שהאמת, תהיה אשר תהיה, ניתנת מהאל. לכן אנו יכולים להתייחס לכל הפילוסופיה של ימי הביניים כחטיבה אחת. ההבדלים בין הדתות הם הבדלים תוכניים אולם שיטתם בדבר מציאות האמת זהה - האמת ניתנת מהאל.
בכך עוסקת עבודה זו. איך נציגי כל אחד מהדתות מתמודד עם הבעיה, אשר זהה לשלושתם. עבודה זו תעסוק באבן רושד, פילוסוף מוסלמי; הרמב"ם, רב ופילוסוף יהודי; ובתומס אקוינס, כומר ופילוסוף נוצרי. כל אחד בדרכו מתמודד עם הבעיה מתוך ראיה ייחודית של דתו ושל הפילוסופיה של זמנו. אין העבודה הזו באה להציג את כל הדעות של כל ההוגים של כל הדתות. רק אלו אשר פעולתם השאירה חותם עמוק על היצירה המחשבתית שלאחריהם. לכן אין לראות בפתרונות שמציעים אלו את פתרונות הדתות עצמם. אולם ניסיתי לבחור שלושה אשר עליהם חל קונצנזוס רחב בין הוגי אותה הדת. בשלוש הדתות היו כאלו שתקפו מכל וכל את ניסיונות החיבור בין תחומי הפילוסופיה והדת ושללו כל לגיטימטיזציה ממאמצי ההוגים הללו, אולם מתוך אותם זרמים הראו בחיוב את הסינתזה שבין הדת לפילוסופיה בחרתי את בעלי ההשפעה הרבה ביותר על כיוון הפילוסופיה הכללית ואת אשר פעלו בשיטתיות פילוסופית רבה ביותר.

תוכן העניינים:
הקדמה
פתיחה - מה הבעיה?
אבן רושד
משה בן מימון
תומס אקוינס
סיכום, ניתוח, השוואה ומסקנות
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: בעבודה זו לא נכתבו הערות שוליים.

מקורות:

יצחק יוליוס גוטמן - דת ומדע הוצאת ספרים ע"ש י.ל. מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשט"ו
יצחק יוליוס גוטמן - הפילוסופיה של היהדות מוסד ביאליק, ירושלים 1983.
אברהם צבי בראון - סוגיות ובעלי סוגיותהוצאת ספרים ע"ש י.ל. מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשמ"ז
פילון - צבי א. וולפסון מוסד הרב קוק, ירושלים, 1970
מורה נבוכים - משה בן מימון מוסד הרב קוק, ירושלים תשל"ז
Etienne Gilson - The Christian Philosophy of St. Thomas AquinasV. Gollanz, London UK, 1957.
The Age of Faith - Will Durant Simon Schuster NY
Etienne Gilson - Reason and Revelation in the Middle AgesC. Scribner NY 1938.
Oliver Leaman - Averroes and his philosophy1988
Etienne Gilson - History of Christian Philosophy in the Middle Ages Sheed Ward, London UK, 1955
A Dictionary of philosophy - Editor Jennifer Speake et. al. Pan Books, London UK, 1970
The Apology - Plato Penguin Books Ltd. Harmondsworth, Middlesex, England, 1951

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דת ופילוסופיה בימי הביניים", סמינריון אודות "דת ופילוסופיה בימי הביניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.