היישום אינו מחובר לאינטרנט

המלך-פילוסוף של אפלטון והמנהיג הנבואי של הרמב"ם

עבודה מס' 061373

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת התשתית המחשבתית של מודלים אלו אצל אפלטון ואצל הרמב"ם והשוואה בינהם.

7,355 מילים ,9 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
הפילוסוף על פי אפלטון
הנביא על פי הרמב"ם
השוואה בין המלך-פילוסוף של אפלטון לנביא-מנהיג של הרמב"ם
סיכום
ביבליוגרפיה

מטרת העבודה היא לעמוד על המודל של המלך-הנביא, תוך השוואה למודל של
המלך הפילוסוף של אפלטון. אין הכוונה כאן להצגת ההשתלשלות ההיסטורית
של הרעיונות, אלא להצגת התשתית המחשבתית של מודלים אלו אצל אפלטון
ואצל הרמב"ם, וניסיון לראות את הדפוס הדומה, ואת ההבדלים העקרוניים
שבין שני המודלים.

בתחילת העבודה אסקור בתמציתיות את רעיון המלך הפילוסוף של אפלטון.
בהמשך אציג את נושא הנבואה אצל הרמב"ם, בדגש על תפקידו המדיני של
הנביא, תוך ניסיון להראות דמיון ושוני בין הרמב"ם לאפלטון. החלק השלישי
של העבודה ידון במקורותיו הפילוסופיים בכלל והאפלטוניים בפרט של
הרמב"ם, ויעמת את רעיון המלך הפילוסוף עם רעיון הנביא המלך.

עבודה זו מציגה שני מודלים של מחשבה מדינית: הראשון הוא מודל המלך
הפילוסוף של אפלטון. לפי מודל זה ראוי שמנהיג יהיה האדם החכם, מכיוון
שראוי שמי שיודע את האמת ישלוט על אלו שלא יודעים את האמת. המודל
השני הוא מודל המנהיג הנבואי של הרמב"ם. לפי מודל זה ראוי שהנביא ינהיג
את עמו מכיוון שהוא זה שיכול להביא אותם למימוש המטרה של ידיעת האל.
רעיונות אלו דומים מכיוון שלפי שניהם יש לחכם ייעוד חברתי ואף ראוי שהוא
יהיה המנהיג הפוליטי. כשם שהפילוסוף של אפלטון מחוייב לחזור למערה, כך
יש לנביא של הרמב"ם מחויבות חברתית. שניהם הגיעו לשיא האינטלקטואלי
ושניהם מחויבים לרדת ממגדל השן וליישם את ההישג האישי שלהם במישור
הפוליטי והחברתי.
האם רעיון המלך הפילוסוף זהה לרעיון המנהיג הנבואי, האם הם רעיונות דומים
המבוססים על נימוקים שונים או האם הם רעיונות שונים הנראים דומים רק
ממבט ראשון?
התשובה היא שמדובר בשני רעיונות שונים לחלוטין שההבדל ביניהם הוא
למראית עין בלבד. ישנם שני סוגים של הבדלים בין שי רעיונות אלו. הסוג
הראשון הוא הבדלים שמונחים בתשתית הפילוסופית שמעגנת את רעיונות אלו.
הבדל מסוג שני הוא ההבדל היסודי והמהותי שבין השיטות. אפלטון הסביר למה
ראוי שהחכם ישלוט, אך לא הסביר כיצד יש לו את היכולת לשלוט. יש לו ייעוד,
אך אין לו איך לממש אותו. הרמב"ם משלים את החוליה החסרה בעזרת הכח
המדמה שהוא כושר המנהיגות והכריזמה. הנביא הוא לא רק חכם, אלא גם בעל
כח מדמה, שעוזר לו להעביר את המסר הנבואי לעם. הכח השכלי של הנביא הוא
הצידוק להיותו מנהיג, ואילו הכח המדמה של הנביא הוא הכשרון הפוליטי שלו,
והיכולת שלו לממש את יעודו להיות מנהיג.

מקורות:

אפלטון. כתבי אפלטון, כרך ב. תרגם מיוונית יוסף ג. ליבס. ירושלים: שוקן, תשי"ז
משה בן מימון. מורה נבוכים. תרגם לעברית ביאר והכין על פי כתבי-יד ודפוסים יוסף בכה"ר דוד קפאח. ירושלים: מוסד הרב קוק, תשל"ב
בלידשטין, יעקב. עקרונות מדיניים במשנת הרמב"ם: עיונים במשנתו ההלכתית. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, תשס"א
וולפסון, צבי. המחשבה היהודית בימי הביניים: מסות ומחקרים. תרגם מאנגלית משה מייזלש. ירושלים: מוסד ביאליק, תשל"ח
טברסקי, יצחק. מבוא למשנה תורה לרמב"ם. תרגום מאנגלית מ"ב לרנר. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, 1991
סיראט, קולט. הגות פילוסופית בימי הביניים. ירושלים: כתר, 1975
פינס, שלמה. בין מחשבת ישראל למחשבת העמים: מחקרים בתולדות הפילוסופיה היהודית. ירושלים: מוסד ביאליק, תשל"ז
רביצקי, אביעזר. דת ומדינה במחשבת ישראל: דגמים של איחוד, הפרדה, התנגשות או כפיפות. ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, תשנ"ח
שביד, אליעזר. הרמב"ם וחוג השפעתו, ערך לפי הרצאות דן (ביגלמן) אוריין. ירושלים: תשכ"ח

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המלך-פילוסוף של אפלטון והמנהיג הנבואי של הרמב"ם", סמינריון אודות "המלך-פילוסוף של אפלטון והמנהיג הנבואי של הרמב"ם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.