היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמוס גוטמן - יצירה אוטוביוגרפית?

עבודה מס' 061139

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת סרטיו של גוטמן ההקשרים לביוגרפיה האישית שלו.

6,048 מילים ,29 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
הקדמה
אוטוביוגרפיה קולנועית
עמוס גוטמן - ביוגרפיה
סרטים קצרים
פרמיירות חוזרות
מקום בטוח
נגוע הקצר
נגוע הארוך
בר 51
חימו מלך ירושלים
חסד מופלא
האסתטיקה
סיכום
ביבליוגרפיה

הקדמה
מהי יצירה אוטוביוגרפית? האם עצם העובדה שהשחקן הראשי בסרט מסוים נושא בחובו דמיון ליוצר הסרט מגדירה את היות הסרט אוטוביוגרפי או דימוני? או שמא חזרה על מוטיב מחייו של היוצר בכל סרטיו צוברת משמעות נוספת בכל סרט ומגדירה את היוצר כאוטוביוגרף?

יצירותיו של עמוס גוטמן מורכבות מפיסות של חיים. מחלומות, זיכרונות, פחדים, שאיפות ועוד אינספור דברים הנמצאים בנפשו של האדם. הכרות שטחית עם סיפור חיוו תשפוך אור על חלק גדול מהאירועים, הדמויות והדילמות בסרטיו. אך האם כל אלו הופכים את יצירתו לאוטוביוגרפית?

בעבודה זו אציג את סרטיו של גוטמן, את ההקשרים לביוגרפיה האישית שלו, כפי שהוא ומשפחתו העלו ואת המשמעויות העולות מהייצוגים השונים בסרטים עצמם. אין בכוונתי לבחון אם יצירתו של גוטמן הנה אוטוביוגרפית או לא, לפי ההגדרות המקובלות (אותן אפרט בהמשך), שכן הנחת היסוד שלי, כפי שטענה אליזבט ברוס1, היא שהגדרות אלו (השאובות מהאוטוביוגרפיה בספרות) אינן מתאימות לאוטוביוגרפיה הקולנועית.

הדברים אותם אני מעונינת לבדוק הם אותם פרטים בביוגרפיה של גוטמן המהווים חוט מקשר בין סרטיו וההופכים את מהותה של יצירתו (להבדיל מהיצירה באופן ספציפי) לאוטוביוגרפית. מהות אוטוביוגרפית, כפי שאני רואה אותה, אינה במפורש סיפור חיוו של היוצר כי אם שילוב בין האופן בו חיוו התנהלו לאופן שהוא היה רוצה שהם יתנהלו לפיו ולאמירה מסוימת השזורה ביצירה כולה ולא רק בסרט בודד.

בחלק גדול מהראיונות עמו, מספר גוטמן , כי את תקופת ילדותו ובגרותו ליוו שתי טראומות עיקריות: ההתאקלמות בארץ וגיבוש זהותו המינית כהומוסקסואל. "אני הייתי הילד השונה. עולה חדש עם מבטא זר ונימוסים. היה בי משהו אירופאי...הנחיתה כאן הייתה קשה מאוד. לא הייתי כמו כולם. במשך הזמן הייתי עוד פחות כמו כולם...",
(שמגר, 1986).

מוקד טענתי היא כי רגש הזרות והזהות המינית הן תמות העוברות כחוט השני בכל יצירותיו של גוטמן והן, בליווי פרטים אחרים מחיו ומחלומותיו, הופכים את מהות יצירתו לאוטוביוגרפית. אוסיף ואומר כי דווקא הניסיון להפוך את סרטיו של גוטמן לאוטוביוגרפים ולאנוס על עלילותיהם פרטים מהביוגרפיה האישית שלו, הם אלו שמנעו, לדעתי, את הכרתו כבמאי גדול והסיתו את מוקד יצירותיו לפסים רכילותיים ושוליים.
ההתייחסות ליצירתו של גוטמן כאוטוביוגראפית עוקרת את כל יופייה. בעוד אנו עסוקים בסיפוקים, במשמעויות שוליות ובקישורם מיותרים, אנו מאבדים את יופייה של יצירתו את העולם האסתטי הנדיר והרגיש שהוא מציג בפנינו.

גוטמן פורש בפנינו עולם של שולים, של ניכור וחוסר שייכות. דמויותיו האבודות נעות במרחבים מופשטים ומחפשות איים של אחיזה, של תקווה ושל אהבה. גוטמן עצמו מגיע גם מאותם מקומות. הוא מכיר את התחושות, את הפחדים ואת הכאב. הוא מדבר מבפנים. סך כל סרטיו וסך כל דמויותיו, ירכיבו, אולי, את סיפור חיוו הקצר והטראגי.
-----------------------------------------------------------------------------
1. Bruss, Elizabeth (1980): Eye For I: Making and Unmaking Autobiography in Film

מקורות:

אייזנשטדט, ש.נ.(1956). ישראל - ערכים חברתיים מסורתיים ומודרניים והתפתחות כלכלית. בתוך אייזנשטדט, ש.נ., אדלר, ח., בר-יוסף, ר., וכהנא, ר., (עורכים), המבנה החברתי של ישראל (עע' 149 - 160). ירושלים: אקדמון.
אייזנשטדט, ש.נ.(1993). התפתחות הבעיה העדתית בחברה הישראלית - מבוא. בתוך אייזנשטדט, ש.נ., ליסק, מ., נהון, י. (עורכים), עדות בישראל ומקומן החברתי (ע' 1). מכון ירושלים לחקר ישראל.
מאיר, י. (1998). בבל וכתריאליבקה. תל-אביב: ירון גולן.
סבירסקי, ש. (1981). לא נחשלים אלא מנוחשלים. חיפה: מחברות למחקר ולביקורת.
סבירסקי, ש., ברנשטיין ד., (1980). מי עבד במה, עבור מי, ותמורת מה? הפיתוח הכלכלי של ישראל והתהוות חלוקת העבודה העדתית. בתוך רם, א. (עורך), החברה הישראלית - היבטים ביקורתיים (עע' 120 - 147). תל-אביב: ברירות.
סמוחה, ס. (1993). שסעים מעמדיים, עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל. בתוך רם, א. (עורך), החברה הישראלית - היבטים ביקורתיים (עע' 172 - 202). תל-אביב: ברירות.
פרום, א. (1964). אמנות האהבה. הדר.
פרום, א. (1975). החברה השפויה. ירושלים: א' רובינשטיין.
שגב, ת. (1984). הישראלים הראשונים - 1949. דומינו.
שלום-שטרית, ס. (2001). אי-השוויון החברתי-כלכלי בישראל ומקורותיו: החינוך כמשל. (מאמר). http://www.kedma.co.il
Bachen, c. & Illouz, E. (1996). Young People's Cultural Models of Romance and Love. Critical Studies in Mass Communication. 13, 1-30.
Fromm, E. (1941). Escape From Freedom. New-York: Avon Books

תגים:

אוטוביוגרפיה · גוטמן · חימו · חסד · ירושלים · ישראלי · מופלא · מלך · נגוע · עמוס · קולנוע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמוס גוטמן - יצירה אוטוביוגרפית?", סמינריון אודות "עמוס גוטמן - יצירה אוטוביוגרפית?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.