היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמות הצדיק במשנתו של ר' אלימלך מליז'נסק בעל ה"נועם אלימלך"

עבודה מס' 060825

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת גישתו של ר' אלימלך למושג הצדיק תוך התייחסות לתכונות הצדיק ולסוגי הצדיק השונים.

9,766 מילים ,7 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

על פי תפיסתם של חסידי אשכנז רצה האל לברוא מלכתחילה עולם מושלם לגמרי אשר נשלט בידי יצר הרע ומי שיצליח להיות צדיק בעולם הזה יהיה צדיק מושלם, אלא שאיש לא עמד בנסיון (יעקבסון, 70 :1991). כך נברא העולם מתוך פשרה מסויימת מצידו של האל, אשר שיתף את יצר הטוב בבריאת העולם ובכך יהיה סיכוי לצדיקים אחדים להתקיים.

משנתו החסידית של ר' אלימלך מליז'נסק סובבת סביב הצדיק החסידי ועוסקת בדמותו של הצדיק ובמהותו, היינו מיהו הצדיק ומהן תכונותיו? בכך אעסוק בפרק הראשון.
בפרק השני אעסוק בכינויי הצדיק ותאריו. נגאל (תשל"ז: 19) מציין כי יותר משמונים כינויים מכונה הצדיק בדרשות ר' אלימלך, אשר רובם עלו מתוך הפרשנות החסידית לפסוקי המקרא וכן לאמרות חז"ל ולענייני קבלה. בפרק השני אציג חלק מאותם כינויים של הצדיק וכן חלק מתאריו, תוך התייחסות למשמעויות השונות שיש לאותם כינויים ולכוונות המעשיות הכרוכות בהם לגבי תיפקודו של הצדיק בעולם, הן בינו לבין השכינה והן בינו לבין פשוטי העם.
בפרק השלישי אעסוק בסוגי הצדיקים אשר הם מעין הירארכיה בדרגות הצדיקות השונות, הנובעת מתוך התפיסה שכל אדם מישראל יכול להגיע לדרגת הצדיק והדבר תלוי בו ואך בו. פשוט העם הינו הדרגה הנמוכה ביותר, אך תוך התקרבותו לצדיק הוא מושפע ממנו וסופג מחסידותו וכך מגיע לרמה של צדיק. בתחילה הוא צדיק עוזר, לאחר מכן צדיק מתחיל ובהמשך צדיק קטן, עד שהופך לצדיק גדול. בדרגות הנמוכות עדיין יש לצדיקים מגרעות שונות שנעלמות בבוא הזמן עם האימון שהם עוברים וההשתלמות, המוליכה אותם לקראת היותם צדיקים גדולים.
חלק מאותם סוגי צדיקים הינם העוזרים והצדיקים המתחילים וכן הצדיקים הקטנים, שכבר נמצאים במעלת צדיק, אך עדיין צריכים לעבוד על עצמם כדי להעלות את מעלתם ודרגתם. ברמות הנמוכות מכונים אותם צדיקים "מקורבי הצדיק" ויש להם תפקידים, הן בפיתוחם העצמי לקראת היותם צדיקים של ממש, היינו צדיקים גדולים. יחד עם זאת, במהלך אותה דרך, בשלבים הראשונים, כאשר הם מתלהבים מדרכו של הצדיק הם מסייעים לו לקרב את העם ולפיכך נקראים "עוזרים", בכך שהם עושים עבורו חלק מהמלאכה. בפרק הרביעי אעסוק במקורבי הצדיק, בתפקידם ובמעמדם.
חשיבות מיוחדת עומדת ליחסים שבין הצדיק לפשוטי העם. למעשה, הצדיק אמור לקדם את העם, לתקן את דרכם, להעלאתם הרוחנית ולהביאם לדרגה גבוהה יותר, כאשר בפוטנציאל יוכלו בעתיד להפוך אף הם לצדיקים, כפי שמצאנו שכל אדם מישראל יכול בפוטנציאל להיות צדיק והדבר תלוי בו בלבד. בדרך בה פועל הצדיק בקרב עמו, משפיע עליהם תוך כדי נפילתו למדרגתם ולאחר מכן עלייתו יחד איתם לדרגות גבוהות יותר, אעסוק בפרק החמישי, שבו אציג גם את דרך הנפתולים הקשה שעובר הצדיק ביחסים עם פשוטי העם על פי הנועם אלימלך.
אולם הצדיק, למרות דרגתו המורמת מעם, אינו נהנה ממעמד זה בכל עת בקרב הציבור ודרכו כלל אינה סוגה בשושנים. הנועם אלימלך עומד על ביקורת קשה המוטחת מדי פעם כלפי הצדיק ועל ההתנגדות בה הוא נתקל. בביקורת ובהתנגדות אלו אעסוק בפרק השישי, כאשר אותן ביקורות לא בהכרח פוגעות בתיקון אליו שואף הצדיק, אלא אף יוצרות בו מוטיבציה גדולה יותר, הן לתקן את עצמו בדבקות יתרה ולעיתים אף מסייעת לעם להתקרב לצדיק, לאחר שרואים כי למרות כל הביקורת הוא דבק בדרכו ועושה את הישר בעיני השם. בביקורת כנגד הצדיק ובהשלכותיה על פי הנועם אלימלך אעסוק בפרק השישי.

בסיכומה של עבודה זו אציג את הצדיק האידיאלי על פי ר' אלימלך, כאשר צדיק זה אינו רק צדיק לעצמו, אלא צדיק למען כלל עם ישראל, מסייע להם בתיקון דרכם, מתפלל למענם אצל הקב"ה ומהווה עבורם מתווך בין עולמות תחתונים ועליונים, כאשר לשם כך הוא נופל ועולה, יורד לתהומות הארציות ועולה במעלות הקדושה, ותוך כדי טלטלות אלו מעלה גם את כלל עם ישראל יחד איתו לדרגות רוחניות עילאיות יותר.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: מיהו צדיק
פרק ב: כינויי הצדיק ותאריו
פרק ג: סוגי הצדיקים
פרק ד: מקורבי הצדיק
פרק ה: הצדיק והעם
פרק ו: ההתנגדות לצדיק והביקורת כנגדו
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

רבי אלימלך מליז'נסק, נועם אלימלך, הוצ' מוסד הרב קוק, ירושלים, תשל"ח. כולל ליקוטי שושנה בכרך ב'.
ש.דובנוב, תולדות החסידות, הוצ' דביר, תל-אביב, תש"ך.
י. יעקבסון, תורתה של החסידות, אוניברסיטה משודרת, משרד הבטחון - ההוצאה לאור, תל-אביב, 1991.
ג. נגאל, "מקורות ומקוריות בספר 'נועם אלימלך'", דברי הקונגרס העולמי השישי למדעי היהדות כרך ג, 1973, ע"מ 293-299.
ג. נגאל, "מבוא", בתוך: רבי אלימלך מליז'נסק, נועם אלימלך, הוצ' מוסד הרב קוק, ירושלים, תשל"ז, ע"מ 1-123.
ר. ש"ץ-אופנהיימר, החסידות כמיסטיקה, הוצ' מאגנס, ירושלים, תשמ"ח.
י. תשבי וי. דן, "חסידות", האנציקלופדיה העברית י"ז, חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ, תל-אביב - ירושלים, תשכ"א, ע"מ 756-821.

תגים:

חסידות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמות הצדיק במשנתו של ר' אלימלך מליז'נסק בעל ה"נועם אלימלך"", סמינריון אודות "דמות הצדיק במשנתו של ר' אלימלך מליז'נסק בעל ה"נועם אלימלך"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.