היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים לאלימות פוליטית בקרב ערביי ישראל - ארבעה מקרי מבחן

עבודה מס' 060129

מחיר: 314.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האלימות הפוליטית של ערביי ישראל באמצעות מודל הפיקוח של לוסטיק.

11,249 מילים ,14 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

מאורעות אוקטובר האחרון, שכללו מחאה אלימה בקרב ערביי ישראל, לצד אלימות וטרור של הפלשתינים בשטחים, היו ראשונות מסוגן בתולדות מערכת היחסים בין אזרחים ערבים ויהודים בישראל. למרות שמאז קום המדינה ועד היום התרחשו מספר אירועים אלימים של ערביי ישראל, האירועים בחודש אוקטובר היו האלימים והממושכים ביותר. חוקרים והוגים רבים דנו במערכת היחסים של היהודים והערבים בישראל, ובנסיבות שעלולות להוביל את ערביי ישראל למחאה פוליטית, אך בעקבות מאורעות אוקטובר נשאלה שוב השאלה מהן הסיבות לאלימות פוליטית, ומה הוביל למאבק האלים בין יהודים לערבים באוקטובר האחרון. שאלה זו אולי רלוונטית עכשיו יותר מתמיד, שכן בימים אלו מנהלת ועדת החקירה לבדיקת אירועי אוקטובר, את חקירתה ע"י ניתוח האירועים, בדיקת השתלשלות הדברים וגביית עדויות משני צדי המתרס- ערבים ויהודים.
בעבודה זו אבקש לענות על השאלה מהם הגורמים לאלימות פוליטית בקרב ערביי ישראל ולהשליך מתוך כך גם על שהתרחש באירועים האלימים האחרונים. בתחילת העבודה אציג גורמים תיאורטיים לאלימות פוליטית בקרב מיעוטים, כפי שרואים זאת חוקרים שונים. המודל העיקרי עליו מתבסס הניתוח שלי הוא מודל הפיקוח של לוסטיק, לפיו סדר חברתי בחברה פלורליסטית ומשוסעת, כמו החברה בישראל, נשמר בזכות מנגנון פיקוח ממשלתי המורכב משלושה מרכיבים עיקריים- בידול, תלות וקואופטציה. הטענה המרכזית בעבודה זו היא כי היחלשות מנגנון הפיקוח שהפעיל הממשל בישראל מאז קום המדינה על המיעוט הערבי, לצד המשך קיפוח ואפליה של מיעוט
זה, הם שהובילו לכל אחד מהאירועים האלימים, ביניהם אירועי הדמים באוקטובר 2000. לאורך העבודה אראה כיצד ככל שמתרופף הפיקוח על ערביי ישראל וגדל המפגש ביניהם לבין אזרחים יהודים, כך גדל הניכור בין שני הצדדים ואיתו גדל הצורך במחאה פוליטית וחברתית בקרב הציבור הערבי. על אף שבאופן מעשי לא ניתן להפריד ביניהם, בפרק התיאורטי של עבודתי חילקתי את הגורמים לאלימות פוליטית לשלושה חלקים- גורמים פוליטיים (קואופטציה), גורמים כלכליים (תלות) וגורמים חברתיים (בידול). הגורמים הפוליטיים בהם דנתי נוגעים בעיקר ליחסי החליפין של השלטון עם מנהיגות המסורתית הערבית שנועדה למנוע התפתחות של מנהיגות צעירה, ולשינוי שחל במנגנון זה והביא להתפתחות של אליטות משכילות חדשות בקרב המיעוט הערבי. הגורמים הכלכליים נוגעים לתלות של המיעוט הערבי בכלכלה היהודית, ובחוסר ההשקעה של הממשל היהודי כדי לפתור את בעיות האבטלה והמצוקה הכלכלית בקרב הציבור הערבי, גם לאחר ביטול הממשל הצבאי וכניסתם המסיבית של ערבים לשוק העבודה היהודי. הגורמים החברתיים נוגעים בעיקר למרכיב הזהות של ערביי ישראל. למרות שהממסד היהודי לאורך השנים, שאף לשמור על זהות אינדיווידואלית של הציבור הערבי והתעלם מהזהות הלאומית שלו, ולמרות שהוא ביקש להפריד ביניהם לבין הפלשתינים בשטחים, לאורך השנים התפתחה זהות קולקטיבית לאומית בקרב הציבור הערבי שיצרה צורך במחאה קולקטיבית כנגד מדיניות השלטון.
לפי חלוקה תיאורטית זו לשלושה גורמים עיקריים, ניתחתי בהמשך העבודה את הגורמים השונים למחאה האלימה של ערביי ישראל בארבעה מקרי מבחן שונים- אירועי האחד במאי 1958 בנצרת, אירועי יום האדמה ב-1976, אירועי אום אל פאחם ב-1998 ואירועי אוקטובר האחרון. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בניגוד לניתוח של שלושת מקרי המבחן האחרים שנעשה בדיעבד, הניתוח של אירועי אוקטובר האחרון מבוססים בעיקר על קטעי עיתונות ומידע אקטואלי, שכן טרם נכתבה ספרות בנושא. הניתוח של שלושת האירועים שקדמו לאירועי אוקטובר, תרמו להבנה כי האירועים האחרונים לא היו חסרי בסיס, אלא נבעו מהשתלשלות של אירועים היסטוריים שקדמו להם.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. הגורמים למחאה פוליטית
3. סוגיית הקרקעות
4. אירועי נצרת-1958
5. אירועי "יום האדמה" - 1976
6. אירועי אום אל פאחם - 1988
7. אירועי אוקטובר 2000
8. סיכום ומסקנות
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

אמארה מ. , "האלימות הפוליטית בקרב הערבים בישראל מניעיה ואופייה" , המכון לחקר השלום, גבעת חביבה, 1997.
בנזימן ע. , מנצור.ע , "דיירי משנה" ,כתר, ירושלים, 1992.
בשארה ע., "על שאלת המיעוט הפלשתיני בישראל", תיאוריה וביקורת, 1993.
ליימן וולציג ס., "המחאה הציבורית בישראל", דפוס כתר, ירושלים, 1992.
לוסטיק א., "הערבים במדינה יהודית: שליטת ישראל במיעוט הלאומי.", הוצאת מפרש, חיפה, 1985.
לוין אפשטיין נ., "הערבים בשוק העבודה בישראל", מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות, ירושים, 1994.
לנדאו י., "המיעוט הערבי בישראל 1967-1991, היבטים פוליטיים", עם עובד, ירושלים, 1991.
נויברגר ב., "ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל", האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1989.
פלד י., "זרים באוטופיה: מעמדם האזרחי של הפלשתינים בישראל" תיאוריה וביקורת , 1993.
קנו ג., "בעיית הקרקעות בסכסוך הלאומי", ספריית הפועלים, תל-אביב, 1992.
קורן.א , "הכיסוי של יום האדמה (1976) בעיתונות הישראלית", פתו"ח , 1994.
רכס א., "המיעוט הערבי בישראל בין קומוניזם ללאומיות", אוניברסיטת תל-אביב, 1991.
רכס א., " הערבים בפוליטיקה הישראלית- דילמה של זהות", אוניברסיטת תל-אביב, 1995.
שפרינצק.א, "תהליכי דה-לגיטימציה במשטר דמוקרטי" ,מדינה ממשל ויחסים בינלאומיים , 1974.

תגים:

סכסוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים לאלימות פוליטית בקרב ערביי ישראל - ארבעה מקרי מבחן", סמינריון אודות "הגורמים לאלימות פוליטית בקרב ערביי ישראל - ארבעה מקרי מבחן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.