היישום אינו מחובר לאינטרנט

עליית הפשיזם האיטלקי לאור התיאוריה החברתית של מיכלס

עבודה מס' 041549

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מקורות הפשיזם, היסוד האלים בתיאוריה הפשיסטית והפשיזם הלאומי.

6,243 מילים ,20 מקורות

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
1. מקורות לפשיזם האיטלקי
2. היסוד האלים בתיאוריה הפשיסטית
3. הפשיזם הלאומי
4. סיכום
5. מראה מקום
6. ביבליוגרפיה


מבוא
בדברים אלה ננסה לעמוד על הקשר הסיבתי תיאורטי בין עלייתה של המפלגה הפשיסטית לשלטון ותפיסתה את מקורות הכוח באיטליה, לבין תאוריות חברתיות העוסקות בקבוצה ובמיוחד זו של הסוציולוג האיטלקי רוברט מיכלס.
מיכלס סוציולוג ממוצא גרמני איטלקי החל כחלק מהאסכולה הוברינית וניתח מגמות בהיררכיה הבירוקרטית , אולם בשונה מובר ניתח מיכל ארגונים הקשורים במפלגות מדיניות בחברה המודרנית.
בתקופה מאוחרת יותר של מחקרו הגיע מיכלס למסקנה כי כל גוף אנושי מאורגן פועל ע"פ חוקים חברתיים אשר באופן מגמתי וטבעי פועלים למען צמצום הדמוקרטיה. מיכלס גרס כי כדי שמלגה תוכל לפעול ולהצליח היא זקוקה למנגנון ולארגון ברור ומתוחם. ומשום כך עתידה בסופו של דבר המפלגה לאבד כל להט מהפכני , שכן הארגון הופך מאמצעי לתכלית למטרה בפני עצמו, אשר מתעלה על האידאולוגיה המפלגתית.
מיכלס איגד את תורתו תחת השם "חוק הברזל של האוליגרכיה" מיכלס גרס כי הארגון מעצם מהותו מקדם את עצמו אל עבר ההיררכיה . ההנהגה שואפת מן הסתם להתמיד בשלטון ואילו החברים מהשורות האחרונות שהם ההמון המפלגתי מגלים באופן אוטומטי יחס של דבקות וקנאות כלי ההנהגה השלטת. על בסיס נאמנות זאת נבחרת הנהגת המפלגה פעם אחר פעם. הנהגת המפלגה אשר מונעת מכוח האינרציה של השלטון מפנה כעת ע"פ מיכלס את מירב משאביה על מנת שתוכל להיבחר שנית. כך למעשה נוצר מנגנון אולגרכי המחזיק בידיו את השלטון במפלגה. מיכלס התייחס בתאוריה שלו במיוחד למפלגות בעלות להט מהפכני , אשר היסוד שלהן הינו דמוקרטי ואפילו אולגרכי, מיכלס טען שאפילו מפלגות אלה זקוקות למנגנון וברגע שהמנגנון פועל הוא מפעיל מעצמו את נטייתו הטבעית להישרדות.
עד כמה מתאימה התאוריה של מיכלס למפלגה הפשיסטית האיטלקית ? ידוע לנו כי מוסוליני מנהיגה של המפלגה הפשיסטית צמח מהמנגנון של המפלגה הסוצילסטית. אך האם ניתן להתייחס אל האירועים שהובילו את המפלגה הפשיסטית לשלטון כאירועים המאופינים ע"פ חוק הברזל של האוליגרכיה ? יש לזכור כי איטליה יצאה ממלח"ע ה-1 בשן ועין. 680 אלף הרוגים, 500 אלף פצועים ואלפי נכים. כפי שקרה במרבית ארצות אירופה, גם שלושת מיליון החיילים המשוחררים מהצבא האיטלקי התקשו למצוא תעסוקה בשל השפל הכלכלי שאחז באיטליה עם תום המלחמה. כעת נאלצה איטליה אשר הייתה בעבר אחד ממחסני המזון הגדולים באירופה לייבא מזון כדי להימנע מבעיית רעב המונית.
האינפלציה וחוסר הבהירות הכלכלית הובילו לאי שקט חברתי, לפריצת מהומות ושביתות ובמקרים מסוימים אף להתנגשות אלימה בין המונים ממורמרים לבין השלטונות.
אחת הבעיות החברתיות הגדולה באותה עת הייתה האכזבה שאחזה בציבור ובמיוחד בחיילים המשוחררים כי ההבטחות שניתנו להם על ידי הממסד הפוליטי לא זכו להגשמה כלל ועיקר, האיטלקים אשר למעשה היו חלק מבעלות הברית, הצד המנצח במלחמה, לא הרגישו עצמם כמנצחים, ועל כך זעמו.
ההמונים הרגישו כי התעשיינים ויצרני הנשק הינם היחידים שהרוויחו במלחמה ואילו הם נותרו במציאות בה מעמדם לא השתנה.....

מקורות:

1. בן עמי שלמה, איטליה מליברליזם לפאשיזם, משרד הבטחון, ההוצאה לאור, 1992
2. ברלין ישעיהו - האנושות - בול עץ עיקש, הוצאת עם עובד 1994 עמ' 125.
3. בן שמאי הילל (עורך) - ספר האדם והמדינה, כרך ב' הוצאת ניומן תשל"ה עמ' 414.
4. אבינרי שלמה - רשות הרבים, ספריית פועלים 1977 עמ' 46.
5. בניטו מוסוליני, "רעיונות יסוד", בתוך: משנות המדיניות בעת החדשה, בעריכת צבי בטשא ואברהם יסעור, הוצאת ניומן, 1975, עמ' 653-655.
6. מיכלס רוברט, על סוציולוגיה של המפלגות בדמוקרטיה המדרנית,1911 , אוסף תרגומים, הוצ' מגנס 1957 .
7. מיכלס רוברט, הסוציאליזם והפשיזם כזרמים מדיניים באיטליה, 1925 ,אוסף תרגומים, הוצ' מגנס 1957 .
8. מק-סמית, ד'. מוסוליני )תל-אביב 1984)
9. מוסוליני - רעיונות היסוד בתוך בטשא, צ. יסעור א. (עורכים) - משנות המדיניות בעת החדשה, כרך ב', הוצאת ניומן, 1975.
10. מיכאליס, מאיר. פאשיזם ונאציזם, בתוך ש. בלוך (עורך) - תולדות המאה ה20-, כרך א', הוצאת יזרעאל, 1979.
11. מנגותה ג'ורג', נ.איטליה נדבה יוסף (עורך) - המשטרים הפוליטיים באירופה, כרך שני, הוצאת יחדיו.
12. מק-סמית דניס - מוסוליני, עם ועבד, 1981.
136. שוהם, גיורא ש. המיתולוגיה של הרוע, אוניברסיטה משודרת, משרד הביטחון, 1990.
14. Taylor A.J.P, Europe: Grandeur and Decline, Penguin, 1967
15. Boggs, Carl and Plotke, David, The Politics of Eurocommunism: Socialism in Transition (Boston: South End Press, 1980).
16. Charlot, Jean, The Gaullist Phenomenon (London: Allen and Unwin, 1971).
17. Garosci, Aldo, "The Italian Communist Party", Communist Parties in Europe (Princeton: Princeton University Press, 1967).
18. Griffith, William E. ed., Communism in Europe (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1964).
19. Sassoon, Donald, The Strategy of the Italian Communist Party (New York: St. Martin's Press, 1981).
20. STRCTUBracher Karl Dietrich. The German Dictatorship. The Origins re and Effects of National Socialism New York, 1970.
21. Parsons Talcat - "Some Socioligical Aspects of the Fascist Movement" in His Essaysin Sociological Theory Glencoe: The Free Press, 1954.

תגים:

לאומנות · מוסוליני · איטליה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עליית הפשיזם האיטלקי לאור התיאוריה החברתית של מיכלס", סמינריון אודות "עליית הפשיזם האיטלקי לאור התיאוריה החברתית של מיכלס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.