היישום אינו מחובר לאינטרנט

החילוניות בישראל

עבודה מס' 041393

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע, לאומיות וחילוניות בישראל, היחס לשואה, הזהות הישראלית חילונית, חזרה בתשובה, הקיבוץ וארון הספרים היהודי.

10,601 מילים ,12 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

חכמינו זיכרונם לברכה, בחרו באפיקורוס - פילוסוף יווני שחי באתונה במאה השלישית לפני הספירה - לשמש אב טיפוס לכופרים. הם צדקו, כותב חיים ה' הכהן .1
אפיקורוס היווני, נכנס להיסטוריה של הפילוסופיה כמטיף הגדול לתענוגות העולם הזה. בלשונו של יהודה הלוי, תורתו היתה שההנאה היא כל תכלית החיים והיא, אפוא, "טוב בהחלט". זהו התו הסטריאוטיפי, הדבק לתורתו של אפיקורוס אצל כל מי ששמע עליה מפי השמועה בלבד. אולם, הנאותיו של אפיקורוס לא היו הדוניסטיות ולא גשמיות אלא אף נפשיות, אתאיסטיות, אינטלקטואליות.

זהו המצב כיום מבחינה זו:
מדינות דמוקרטיות מודרניות אינן מתייחסות לגורם הדתי כאל אלמנט מגבש של הזהות הלאומית. בארה"ב, למשל, ההכרה החוקתית בערכים הדתיים מתבטאת בסובלנות ובפלורליזם, שמטרתו קליטה חברתית של כיתות וזרמים רבים. בגרמניה - ההכרה דה-פקטו בממסד הדתי שואפת לשמירה על איזונים תרבותיים היסטוריים תוך כדי שמירת הדת מחוץ לפרקטיקה הפוליטית. בצרפת - השלילה המוחלטת של הדת ברמה הרשמית והתמיכה בה ברמת השטח היא חלק ממדיניות אסימלציה של תרבות מדינית בעלת אופי ריכוזי ביותר. בכל מקרה, באף אחת מהמדינות הגדולות לא עלה על דעתו של איש ששלטון בעל לגיטימציה עממית יכול להתחלק עם שלטון הטוען ללגיטימציה תיאוקרטית.
עיוות זה מובנה בתולדות מדינת ישראל. צריך להבין שמהרגע שהמדינה אימצה בראשיתה את הדת כנושא ציבורי בעל משמעויות חוקיות, פוליטיות ותקציביות היא העבירה אותו מהמישור הרעיוני-ציבורי למישור הפוליטי, שבו הגדרת כל יסוד דתי (נישואין, קבורה, ברית מילה, שבת וכו') הופכת למוקד למאבקי כוחות. אמנם בתקופה שבה המדינה כולה התנהלה לפי מבנים שעיקרם פוליטיים ותוכנם היררכי ובעלי אופי שמרני, גם ניהול הנושא הדתי התבסס על תרבות ניהול זו.
אך העולם השתנה והמדינה השתנתה. מאמצע שנות ה-80 עברה ישראל לתרבות ניהול כלכלית ליברלית אינדבידואליסטית. הדבר נכון בפוליטיקה, בכלכלה, בתרבות וגם בדת. הישראלי של שנות ה-2000 דומה לאזרחי ה"כפר הגלובלי" של המדינות המפותחות: צרכך לכל דבר כל הזמן.5
בחיבור זה אסקור מספר נושאים הקשורים לחילוניות וליחסים בין דתיים לחילוניים בישראל.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. לאומיות וחילוניות בישראל-סקירה
3. היחס לשואה
4. הזהות הישראלית חילונית
5. חזרה בתשובה
6. הקיבוץ-זהות ישראלית חילונית
7. ארון הספרים היהודי
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

כהן, חיים ה'. "דינם של אפיקורסים" חירות המצפון והדת - אסופת מאמרים לזכרו של חמן פ' שלם ע. פרופ' רות גביזון.
רוזנבלום, נח ח "התגובות ל"הסתרת הפנים" בשירת השואה" סורא - מאסף למחקר ולעיון בבעיות ישראל והעולם בעבר ובהווה - כרך ד', ע.שמואל, ק.מירסקי, המכון למחקר ולהוצאת ספרים סורא ירושלים תשכ"ד, ירושלים.

תגים:

ומדינה · תיאולוגיה · קימרלינג

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החילוניות בישראל", סמינריון אודות "החילוניות בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.