היישום אינו מחובר לאינטרנט

השבתאות בסלוניקי

עבודה מס' 041392

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפשטות התופעה ונישואי שבתאי, נתן העזתי, פעולות חברי הקבוצה, מעמד התנועה לאחר מות שבתאי והגורמים להמרה הגדולה.

6,166 מילים ,6 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

אחד הפרקים המעניינים בתולדות עם ישראל הינו הפרק על השבתאות, התנועה המשיחית אשר סחפה את יהודי ישראל ויהודי התפוצות בתחילת המאה שעברה. מקור השם "שבתאות" הוא על שם שבתאי צבי, אשר היה המפורסם במוליכי התנועה ומייסדה.
האמונה אשר רווחה ושסחפה רבים היא היות שבתאי צבי משיח בשר ודם אשר יביא את הגאולה לישראל. זמן רב נחקרה תופעת השבתאות בישראל בלבד, למרות שידוע היה שהתופעה חבקה גבולות, ולא כמו יתר התחומים מתחומי חכמת ישראל , חקר השבתאות נשאר בגבולות ארץ ישראל והתמקד בתנועה אשר בירושלים. אך כיום ידועה התופעה והיא נחקרת גם בתפוצות.
מן הנודעות שבקהיליות שבהן מצאה התנועה השבתאית קן לאמונה היתה סלוניקי, אשר בה שהה שבתאי צבי מספר פעמים עד לפני שהוכרז כמשיח ובה הקים נתן העזתי בית מדרש שבו נלמדה תורתו. נתן העזתי היה למרכזה של התנועה בסלוניקי. בית מדרשו של נתן היה לבית מדרש בו למדו חכמים ורבנים רבים, סמכותו של נתן נקנתה בכוח למדנותו ושמו נישא גם בפי מתנגדי התנועה המשיחית בסלוניקי , עוצמתו בסלוניקי לא עמדה לו בזכות שבתאי צבי אלא בזכות עצמו. ובכדי לא להוציא את הכוח אל הפועל העמיד נתן את שבתאי צבי באדרת של משיח.
לאחר המשבר שעבר על התנועה עם המרתו של שבתאי צבי וסירובם של המאמינים להיכנע ולהודות שחווייתם היתה חווית שקר שאין לה על מה להסתמך. הלכה והתבססה לה אידיאולוגית ההמרה. נתן העזתי היה זה אשר גילה בה פנים שלא כהלכה, הוא זה שמרד ברבו וסירב להתאסלם. תופעת ההמרה ה"דונמה", "האנוסים מרצון" לא היתה תופעה שבה יהודים קיבלו על עצמם את דת האיסלאם בכדי לקיים את מצוותיה ולהאמין באמונתה. האיסלאם היה לבוש חיצוני , אך הפנימיות היתה כוונה לקדם את בוא המשיח.
מרבית המפורסמים בחכמי השבתאים בסלוניקי אשר בחרו לא להמיר את דתם ברחו לאיטליה, שם הקימו קהילה משגשגת אשר השפיעה רבות על השבתאות בפולין ובליטה מצד אחד ועל איזמיר וארץ ישראל מן הצד השני.
נציין רק שמתוך השבתאות צמחה החסידות גם בקרב יהודי סלוניקי, אשר חלקם תנועת ההמרה לא סחפה אותם ולא עקרה את האמונה במשיחותו של שבתאי צבי, אלא האמינו שנכשל וסופו שיתוקן ויחזור לגאול את ישראל, או שיקום משיח אחריו. התחושה שהתעוררה לאחר תופעת הדונמה היתה של כוחות הרוע והטוב אשר מתמודדים בינהם עד לפיצול , כאשר את כוחות הרוע מייצגת הדונמה ואילו את כוחות הטוב מייצגים חבורת החסידים בדור שאחרי נתן העזתי, אשר שמרו על דתם. אותה קבוצת חסידים הביאה כביכול "לתיקון" השבתאות אשר מתוכה צמחה קהילת חסידים אשר שבה וחידשה את הדרכים ליישוב ארץ ישראל, פעלה לאור ערכים חדשים וכל מעשיהם היו לשם קירוב עם ישראל לגאולה.
עבודה זו תעסוק בשבתאות בסלוניקי בימי תקופתו של נתן העזתי עד למשבר שפקד את השבתאים עם המרתו של שבתאי צבי את דתו והתאסלמותו, וגל המומרים שהוא סחף עימו, גל אשר הביא לעקירתם של השבתאים לאיטליה. העבודה תחולק לשני חלקים עיקריים החלק הראשון יעסוק בהתפשטות האמונה השבתאית בסלוניקי ובהפצתה על ידי שלוחים שבתאיים שבראשם נתן העזתי. החלק השני של העבודה יעסוק בהמרה הגדולה שהתרחשה לאחר מותו של שבתאי צבי וגם לאחר מותו של נתן העזתי בשנת תמ"ג.

תוכן עניינים:
פרק א' מבוא
פרק ב' התפשטות תופעת השבתאות בסלוניקי ונישואיו של שבתאי
פרק ג' התחזקות השבתאות בסלוניקי ובית מדרשו של נתן העזתי
פרק ד' מעשיהם של חברי הקבוצה
פרק ה' אכזבות ותהיות בחוג של נתן העזתי
פרק ו' מעמדה של התנועה בסלוניקי לאחר מות שבתאי צבי
פרק ז' רוח הדברים בקהילה בסלוניקי והמאורעות שהביאו להמרה
פרק ח' ההמרה הגדולה
פרק ט' סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

בניהו מאיר, השבתאות ביוון, המכון לחקר התפוצות, אוניברסיטת תל אביב.
גרשום שלום מחקרי השבתאות, תל-אביב : עם עובד, תשנ"ב 1991.
גרשום שלום, שבתאי צבי: והתנועה השבתאית בימי חייו, תל אביב: עם עובד, תשל"ה, 1975.
ר. מלכו יצחק, "פרטים נוספים על השבתאים בסלוניקי, ציון.
גרשום שלום, "לידיעת השבתאות מתוך כתבי קרדוזו", ציון.
דן יוסף, "השבתאות והעידן החדש בתולדות ישראל", מדעי היהדות, תשנ"ג.

תגים:

משיחיות · יהודים · צבי · שבתאי · מיסטיקה · גאולה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השבתאות בסלוניקי", סמינריון אודות "השבתאות בסלוניקי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.