היישום אינו מחובר לאינטרנט

הורקנוס השני כמלך חסות באימפריה הרומית

עבודה מס' 041245

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי, אישיותו של הורקנוס,עלייתו לשלטון, כניסת הרומאים, עליית הורדוס וכניסת הפרתים לאזור.

5,725 מילים ,7 מקורות

תקציר העבודה:

הורקנוס השני שלט בארץ במשך 23 שנים בין השנים 63 - 40 לפנה"ס. בתור שליט ומנהיג הוא התגלה כאדם חלש והוא הודרך למעשה על ידי אנטיפטרוס. שניהם יהיו מין זוג מוזג של תאומים סיאמיים, אחד לא יכול היה בלי השני. הורקנוס לא היה עצמאי בהחלטותיו והיה זקוק ליועץ סתרים שבעצם הפעיל אותו ואנטיפטרוס לא יכול היה לשלוט במדינה בלא כיסוי רשמי של מנהיג בובה. הורקנוס לכל אורך דרכו חיפש תמיד מטריה שתספוג את חולשתו המדינית וחולשתו הפסיכולוגית זה התחיל באימו, עבור באנטיפטרוס וכלה ברומאים. גם אם היו לו מטרות חיוביות לאפשר את המשך חופש הפולחן של המדינה כמינימום הכרחי, הרי שהצעדים שנקט בהם הובילו למלחמות אזרחים עקובות מדם.
לכל אורך ימי שלטונו, הוא לא היה תמיד בעמדה הפוליטית הבכירה, לעיתים שימוש רק בפונקציה הדמית ולעיתים שימוש בפונקציה המדינית, המקורות ההיסטוריים כמעט ולא מוסרים שום דבר על מערכת היחסים היומיומית שלו עם המוני העם, אך לא קשה להניח שהעם לא אהב אותו יתר על המידה.
הוא גרם להם יותר נזק מאשר תועלת ואם היו יכולים, היו מתפטרים ממנו.
היחסים עם סוריה היו למעשה פונקציה של נדיבות ליבם של הרומאים ברצונם העבירו לו חלקים מסוריה וכך חזקו את מעמדו וברצונם החזירו לה שטחים אלה וכך היו מקצצים את הכנפיים המדיניות שלו.
בסך הכל כשליט ומנהיג, הורקנוס השני היה אישיות עלובה למדי.

תוכן העניינים:
1. הקדמה
2. מבוא - רקע היסטורי
3. הורקנוס השני יורש את השלטון.
4. אופיו של הורקנוס.
5. עליות הורקנוס השני לשלטון.
6. כניסת הרומאים לירושלים.
7. מעמדו של הורקנוס השני בימיו של יוליוס קיסר.
8. עלייתו ההדרגתית של הורדוס
9. כניסת הפרתים לאיזור
10. סיכום.

קטע מהעבודה:

הורקנוס השני אחד מצאציו של בית חשמונאי, היה גורם בעל חשיבות רבה בכניסת הרומאים לארץ ובהשתלטות עליה. בכדי שנוכל להבין מדוע ואיך הורקנוס הוביל למצב זה יש להבין את הרקע ההיסטורי של התקופה ימים אלה, המאה הראשונה לפני הספירה היו בעצם תקופת מעבר במכלול היחסים הבינלאומיים. מצד אחד התפוררות של מעצמות איזוריות ומצד שני הכניסה האיטית אך הבטוחה של רומא לאיזור הים התיכון. על אפשרות להמשך קיומה של הממלכה החשמונאית אומר שליט את הדברים הבאים: "כל מדינת החשמונאים כצורתה מתחילת ועד סוף ימיה של שלומציון המלכה לא היתה באה לעולם אלמלא שקיעתה המדינית והצבאית של מלכות הסלווקים מאמצע המאה שניה שלפנה"ס ואילך. שחרורה של ארץ ישראל מעול זרים והפיכתה למדינה יהודית עצמאית וחזקה לעומת המדינות השכנות נתאפשרו אך ורק על ידי ירידתם הגמורה של מלכי בית סלווקים והתפוררות שלטונו. התנאי הראשון לקיומה של ממלכת החשמונאים היה בלא ספק חולשתם של שליטי אנטיוכיה, חולשתם ולא השמדתם בידי כוח מכריע ככוחה של רומי אולם, משעלו הרומאים על בימת המאורעות בסוריה ואפילו חיסול סופי ומוחלט את שושלת הסלווקים ונעשו הם עצמם שכניה של מדינת החשמונאים, מיד נחרץ גורלה של מדינה זו, ולא מפני זה בלבד משום שדרכה של רומי היה להחריב בהדרגה או בבת אחת את כל המדינות הקטנות שעל גבולותיה, אלא גם משום שארץ ישראל נחשבה בעיני כל כובשיה בעולם חלק בלתי נפרד של סוריה, וכך היתה גם בעיני הרומאים. לפיכך המעשה שעשה פומפיוס שלא נעצר על גבולותיה של מדינת החשמונאים היה כדרך הטבע וכדרך ההגיון גם מבחינה מדינית וגם מבחינה גיאוגרפית". 1 מומסן מתאר את הפן הרומאי בצורה חדה
ובוטה: "כאשר כבשו המצביאים של רומי הרפובליקאית פומפיוס ואלה שבאו אחריו, את סוריה הדרומית, וארגנו את המשטר בארץ, הם דיכאו את המעצמות שהחלו להתהוות שם, ופוררו את הארץ כולה לתחומי ערים בודדות וממלכות זעירות יותר מכולם פגע הסדר זה ביהודים לא זו בלבד שהם אולצו לוותר על כל השטחים שכבשום באחרונה, וביחוד על כל רצועות החוף - גביניוס חילק אף את תחומה המקורי של המדינה לחמישה מחוזות, שכל אחד מהם קיבל הנהלה עצמאית נפרדת, וביטל את סמכויותיו החילוניות של הורקנוס הכהן הגדול, באופן זה נתחדשה מצד אחד מרותה של מעצמת החסות, מצד שני גם התיאוקרטיה הצרופה, ואולם עד מהרה נשתנו פני הדברים. הורקנוס - בעצם לא הוא, כי אם השר ששלט תחתיה אנטיפטרוס האדומי - חזר ותפש את המקום הראשון במעלה בדרום סוריה, כנראה כבר בימיו של גבינוס, אשר אותו שירת בעת מסעותיו נגד הפרתים ומצרים באופן כזה שהמצביא ראה בשליט יהודה משענת שאי אפשר לו בלעדיה". 2
במשתמע עולם מתיאורים אלה הדברים הבאים: הקמתה של ממלכת החשמונאים. אמנם היתה תוצר של מלחמה לעצמאות מדינית ודתית, אך נצחונות בית חשמונאי, התאפשרו לא מעט בשל החלשותן של מעצמות איזוריות שפעלו כאן. אך היא לא יכלה להמשיך להשאר עצמאית לאורך זמן. בעורפו של האיזור החלה לנשוף מעצמה חדשה. בעצם במונחים של מדע המדינה היתה זו מעצמת על.
על פי הגדרה מעצמת על היא מעצמה המסוגלת לנצח במערכה כנגד כל צירוף שהוא של מדינות הפועלות נגדה, רומא לא היתה מעצמה שצמחה באיזור, אלא צמחה במקום אחר, מרכז אירופה ומתוך שיקולים אסטרטגיים החלה לגלות באיזור זה ענין רב, ומשעה שהחלה לשלוח לכאן כוחות, אף אחד לא יכול היה לעמוד נגדה.
מבחינתו של בית חשמונאי, התוצאה הבלתי נמנעת היתה גבולות משותפים עם הרומאים.
הרומאים אף פעם לא השאירו מדינות שכבשו על מכונם, אלא חלקו ופצלו אותן ליחידות אדמיניסטרטיביות חדשות על פי הכלל האימפריאלי הקלסי של "הפרד ומשול". משעה שהרומאים חדרו לארץ, גורלה לא היה שונה מגורלן של מדינות אחרות "תרומתו של הורקנוס בחדירה הרומאית לארץ נבעה מהמדיניות שבה נקט ואשר לולא כן יכול להיות שאמנם רומא היתה הופכת לגורם שיש להתחשב בו, אך המעורבות שלה לא היתה כה דורסנית. כדי להבין זאת יש להבין קודם כל את הפוליטיקה הפנימית בארץ ואת אופיו של הורקנוס.

מקורות:

מומסן תאידור - דברי ימי רומא - תקופת הקיסרים מסדה 1969 333 עמ'.
פלוויוס יוסף - קדמוניות היהודים כרך ג' מוסד ביאליק 1967 225 עמ'.
פלוויוס יוסף - תולדות מלחמות היהודים ברומאים הוצאת מסדה 380 עמ'.
קלויזנר יוסף - היסטוריה של הבית השני כרך שלישי הוצאת אחיאסף 1968 עמ' 279 עמ'.
שטרן מנחם - ימי הבית השני בתוך בן ששון ח.ה. (עורך) - תולדות עם ישראל הוצאת דביר 1969 381 עמ'.
שליט אברהם - הורדוס המלך מוסד ביאליק 1964 542 עמ'.
Schurer E. - The history of Jewish people in the age of Jesus 7 Christ Vol. 2 1973.

תגים:

אנטיפתרוס · חשמונאים · היסטוריה · יהודה · אדומיאה · רומא

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הורקנוס השני כמלך חסות באימפריה הרומית", סמינריון אודות "הורקנוס השני כמלך חסות באימפריה הרומית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.