היישום אינו מחובר לאינטרנט

גורמים המשפיעים על שביעות רצון של הרופאים מהעבודה

עבודה מס' 041183

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע תיאורטי-הערכה עצמית, תגמולים, מכשירניות, עומס יתר ולחץ; מודל ושיטת המחקר וממצאים עקריים.

6,723 מילים ,7 מקורות

תקציר העבודה:

ההתפתחות המדעית והטכנולוגית בשטחי הרפואה שחלה בשנים האחרונות הביאה לשינוי בהספקת שירותי הבריאות בארץ ובעולם. במבנה המודרני של מוסדות הרפואה ושירותי הבריאות הציבוריים, המאפיין הבולט של מקצוע הרפואה הוא: מגמת ההתמחות והירידה בפרסטיג'ה המקצועית של רופא המשפחה. המגמה החזקה להתמחות, המאפיינת את המקצוע בעולם ובישראל, גרמה לכך כי רק מעטים, יחסית, יראו בעבודתם ברפואה הכללית - משפחתית יעוד. הרופאים שעדיין עוסקים בתחום רפואה זה, הם מבוגרים ומנותקים במקרים רבים ממסגרת בית החולים ומפעילויות אקדמיות מחקריות. על מנת להתגבר על מחסור זה ברופאים כלליים נמנעת קופת - חולים הכללית של ההסתדרות לאכוף את פרישת הרופאים בגיל 65 (הגיל המקובל ליציאה לגמלאות).
בוגרי בתי - ספר לרפואה הפונים לעבודה כרופא כללי במרפאות, הם בעלי הישגים נמוכים אשר עשו את הסטאג' בבתי חולים אך לא המשיכו בעבודתם באותה מסגרת. אולם רובם של הרופאים הצעירים אינם מוכנים לעבוד כרופאי משפחה במסגרת קופת - חולים הכללית גם תמורת שכר גבוה מהרגיל.
מסלולי הקריירה האלטרנטיביים, המושכים בוגרים בעלי כישורים והישגים, תרמו רבות לירידת העניין ברפואה הכללית (מגמה הקיימת בעולם המערבי) ולהערכה הכללית המקובלת כי מעמדו של הרופא הכללי נחות ממעמד הרופא המומחה המקצועי.

מטרת העבודה היא לבדוק גורמי שביעות רצון כללית של רופאים כלליים ורופאים מומחים במרפאות קופת חולים של ההסתדרות הכללית, וכן לזהות משתנים התורמים להסבר תפיסת איכות הביצוע של רופאים אלו.
נבחנו השערות שהתייחסו לשתי קטיגוריות של קשרים: קטגוריה אחת עסקה בקשר שבין מכשירניות (אינסטרומנטליות) להשגת תגמולים לבין שביעות רצון כללית בעבודה ובקשר שבין מכשירניות העבודה להשגת תגמולים לבין הערכה עצמית של ביצוע. קטגוריה שניה עסקה בקשר שבין לחצים לבין שביעות רצון כללית בעבודה ובקשר בין לחצים לבין הערכה עצמית של ביצוע. כל הקשרים הללו נבדקו על תת - מדגם הרופאים הכלליים ועל תת - מדגם הרופאים המומחים. מרבית ההשערות נבדקו על ידי הרצת רגרסיה.
בעזרת שאלון סגור, אשר נבנה על בסיס ראיונות פתוחים, רואיינו 284 רופאים שכירים במרפאות קופת - חולים הכללית של ההסתדרות. 180 מהם היו רופאים כלליים ו - 104 רופאים מומחים. בקבוצת ההשערות שטיפלה במשתנה התלוי שביעות רצון כללית נמצאו מתאמים חיוביים מובהקים בין תפיסת העבודה כמכשירנית להשגת תגמולים לבין שביעות רצון כללית, ומתאמים שליליים מובהקים בין עומס יתר כמותי ותפיסת לחץ סובייקטיבית לבין שביעות רצון כללית. ממצאים אלה מאששים את השערות המחקר. אך בעוד שנמצאו הבדלים בין רופאים כלליים לרופאים מומחים בקשרים שבין עומס יתר כמותי ובפיסת לחץ סובייקטיבית לבין שביעות רצון, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שני תת - מדגמים כאשר נבדקו הקשרים בין מכשירניות העבודה להשגת תגמולים לבין שביעות רצון. תפיסת לחץ סובייקטיבית נמצאה כמשתנה המשפיע ביותר על שביעות רצון בקרב רופאים מומחים. השערות המחקר שטיפלו במשתנה התלוי הערכה עצמית של ביצוע לא אוששו.
הממצאים מצביעים על הצורך במציאת פתרון בקופת - חולים להקטנת מצבי עולם יתר כמותי במיוחד בקרב רופאים מומחים. ניתן לתאר שלמצב של עומס יתר כמותי השפעת שרשרת על תחושת לחץ סובייקטיבית שמצידה משפיעה בצורה חזקה על חוסר שביעות רצון. משתנים אלו עשויים להיות דומיננטיים בהשפעתם על מורל ופרישת רופאים מהעבודה במרפאות.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. המסגרת התיאורטית
2.1. שביעות רצון כללית בעבודה
2.2. הערכה עצמית של ביצוע
2.3. שביעות רצון ותפיסת ביצוע
2.4. תגמולים, מכשירניות (אינסטרומנטליות) העבודה להשגתם וההשפעה על
שביעות רצון
2.4.1. מכשירניות העבודה להשגת תגמולים
2.4.2. תגמולים וכיצד ניתן למיינם
2.4.3. תגמולים ושביעות רצון
2.5. תגמולים ותפיסת ביצוע
2.6. עומס יתר, לחצים בעבודה ושביעות רצון
2.7. לחצים ותפיסת ביצוע
2.8. סיכום המסגרת התיאורטית
3. המודל
4. שיטת האמידה
5. ממצאים עיקריים
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

Alderfer, P.C. An empirical test of anew theory of human needs. Organizational Behavior and Human Performance, 1969.
House, R.J., Rizzo, J.R. Role conflict and ambiguity as critical variables in a model of organizational behavior. Organizational Behavior and Human Performance, 1972.
Green, D., Lepper, M.R. An information processing approach to intrinsic and extrinsic motivation. American Psychological Association Convention, 1975.
Kahn, R.L. Conflict, ambiguity and overload: three elements in job stress. Occupational Mental Health, 1973.
Lawler, E.E. Motivation in Work Organizations. Calif, Brooks/Cole Publishing Comp. 1973.
Porter, L.W., Lawler, E.E. Managerial Attributes and Performance. Homewood, I11.: Dorsey Press, 1968.
Vroom, V.H. Work and motivation. N.Y. John Wiley and Sonse, 1964.

תגים:

קופת · בית · בריאות · עסקים · חולים · מנהל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גורמים המשפיעים על שביעות רצון של הרופאים מהעבודה", סמינריון אודות "גורמים המשפיעים על שביעות רצון של הרופאים מהעבודה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.