היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיתוס ה"מרגל המושלם"

עבודה מס' 040022

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: נקודת המבט של ההיסטוריונים לעומת נקודת המבט של אמצעי התקשורת ההמוניים.

8,803 מילים ,18 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

"טראגדיה נעלה נוצרת כאשר המושג
צדק מוביל להרס ערכים נעלים יותר"
מקס שלר

חיבור זה עוסק בדמותו של ה"מרגל המושלם" מהגיבורים החדשים שנוצרו במרוצת המאה העשרים וזכו להנצחה ולתפוצה רבה אמצעי התקשורת ההמונית, אף הם מחידושיה של המאה הנוכחית. המרגל המככב בסרטי הקולנוע ובספרות המתח הוא במידה רבה מחליפו המודרני, של האביר מימי הביניים.
הצגה בינארית זו ששימשה במיתוסים לאומיים ועממים רבים עברה הסבה במרוצת המאה הנוכחית, המרגל, איש הביון הנמצא תחת אימתן של סכנות רבות ועליו להתמודד עימן ולמונען.סכנות אלה העלולות להיות הרות אסון לאומתו. המרגל הפך להיות במרכזו של מיתוס חדש רב עוצמה וכובש.

נסיונות רבים נעשו כדי להגדיר ולאפיין את תרבות המאה העשרים (בעיקר התרבות המערבית ותרבות אירופה) בין יתר ההגדרות ניתן למצוא הגדרות המתיחסות ל: מתרבות של שפע, דרך תרבות של המונים, תרבות המבוססת על טכנולוגייה, תרבות אורגנית וכו'. בדבר אחד אין כמעט כל ספק לכל המגדירים והמקטלגים: את תרבות המאה העשרים מול התרבויות שקדמו לה ניכר בתרבות המאה ה 20 הצורך הפונקציונאלי בגיבורים, אנשים אשר יעוררו השראה ושישמשו מודלים לחיקוי, משימה ההולכת ונעשית קשה יותר ויותר בעידן בו אמצעי התקשורת, ביחוד האלקטרונים, פולשים לכל פינה ופינה כמעט, ואינם מאפשרים את הריחוק והעמימות ההכרחיים להיווצרותם של גיבורים, להבחנתם מסתם אנשים בשר ודם. דווקא העמימות, ואי הוודאות בהם הוא שרוי, הכזבים ואי האמיתות האופפים את עבודתו של איש הביון, בעידן המכונה, המחשב, ואמצעי התקשורת ההמוניים מוסיפים להילה שלו כגיבור בן זמננו ומעניקים לו רבות מאיכויותיו העל אנושיות והמיתיות.

החל מסוףהמאה ה-19 אנו עדים להתפתחותו של מיתוס המרגל המושלם, ראשית בכתביהם של סופרים בריטיים, ואח"כ על מסכי הראינוע והקולנוע מבית היוצר של בירת הסרטים העולמית - הוליווד. במשך המאה הנוכחית התעצמה דמותו של המרגל, וקיבלה תנופה וחיזוק בתקופת מלחמת העולם השניה שהולידה את הגיבורים המיוחדים לה.
דמותו של המרגל המושלם זכתה לעדנה ולתקופת פריחה שלא ידעה כמותה בעידן המלחמה הקרה שהתחוללה בין שני הגושים המערבי והמזרחי, ובעיקר בין מעצמות העל של כל גוש ארצות הברית של אמריקה וברית המועצות.

הערך המוסף לו זכתה דמותו של המרגל המושלם ניתן להיזקף לזכותה של התקופה בה השימוש האלים בכוח צבאי היה כמעט מחוץ לתחום ביחסים בין המעצמות ולכן תועלה המלחמה הקרה, לבניית הרתעה ומאזן אימה הדדיים, גם לשדה המודיעין, לריגול ולביון, שהופכים להיות לשדה מערכה והחיכוך העיקרי בין שתי המעצמות.
חשוב לזכור כי סכנת מלחמה בין המעצמות וגלישה לשימוש בנשק הגרעיני יכלו להמיט שואה אל העולם כולו ולהביא את הקץ על המין האנושי ועל תרבותו. תקופת המלחמה הקרה, שגיבוריה האולטימטיביים ואולי אף היחידים היו מרגלים שדמותם ומעלליהם הונצחו ושועתקו פעמים אין ספור בספרים ועל מסכי הקולנוע, היא התקופה בה האימרה "ידע הוא כוח" שטבע פרנסיס בייקון במאה ה-16 נכונה יותר מתמיד, המרגל הוא האיש
הממונה על השגת המידע, למולדתו, נגדה, או למען הגופים והגורמים ששכרוהו. המידע שיש למדינה אחת על רעותה הוא חלק בלתי נפרד מעוצמתה. והרצון לעוצמה זו מחלחל אף לארגונים העוסקים בכך ומאדיר את כוחם והשפעתם.
בחיבור זה אתרכז בעיקר בדימוי של המרגל ושל המרגל המושלם. כיצד הוא נתפס ומפורש ע"י ההיסטוריונים מצד אחד ומולם אמצעי התקשורת ההמוניים, שלהם יש חשיבות עצומה בקביעת הנראטיביים - סיפורי העל המרכיבים את האידיאולוגיה שהיא חלק בלתי נפרד מהמלחמה הקרה. את זו ניתן לראות כהתמודדות בין אידיאולוגיות: כל דיון העוסק במלחמת מוחות ובריגול בתקופה הקרה, בגיוס מרגלים, בהכשרתם ובאימונם, אינו יכול להתעלם מהעובדה שבבסיס המלחמה הקרה, היה יותר ממאבק על אזורי השפעה ונכסים אסטרטגיים היתה זו מלחמה אידאולוגית בין שתי השקפות עולם... שיש בהן מן הטוטליות.. ומאבקן הוא טוטלי. לשם הבהרת המושג "אידאולוגיה" החיוני כל כך בדיון זה אביא את הגדרתה לפי הסוציולוג האמריקני המפורסם טלקוט פארסונס, נשקט בגישה הפונקציונאליסטית הטלאולוגית, כלומר לכל מוסד או ערך בחברה יש תפקיד חברתי כלשהו: "עיסוקה של האידיאולוגיה הוא בהסברתה ובהצדקתה של המערכת החברתית - המצויה או הרצויה.
אידיאולוגיה, על פי גירסה זו, עוסקת בהשקפת הקיום של החברה, בהסבר קיומה ובהצדקתו.
האידיאולוגיה עונה לכל חבר בחברה על שאלות כגון, מה ערכה של החברה אליה הוא משתייך, מה מקומה בחייו ובחיי חברתו, ומהי ההצדקה לקיומה.
האידיאולוגיה מסבירה מדוע מטרותיה של החברה טובות ונכונות ומדוע המיבנה החברתי ויחסי הסמכות בחברה צודקים ויעילים לשם השגת המטרות שלשמן היא קיימת".
המרגלים בהם אנו עוסקים, לפחות מרגלי אוכספורד וקיימברידג' הם במידה רבה מרגלים המונעים ע"י אידיאולוגיה, או המצדיקים את פעולותיהם על ידה, גם התחרות בין המעצמות בתקופת המלחמה הקרה, שיאה של פעילות הריגול והביון במאה הזו היא במידה רבה תחרות בין שתי אידיאולוגיות. סיבה נוספת היא הקשר שבין מיתוס "המרגל המושלם" לבין האידיאולוגיה. מיתוס זה חשיבותו לדעתי, בראש ובראשונה היא בשל היותו חלק חשוב באידיאולוגיה ומכיוון שהוא נוצר במידה רבה כצורך פונקציונאלי ושל החברה ,מכאן חשיבותה של ההגדרה והשימוש בה לאורך החיבור.

חיבור זה עוסק במושג "המרגל המושלם" תוך בחינה של הקריטריונים, התכונות והמאפיינים העושים מרגל לשכזה. מוקד ההשוואה יעשה בין שתי פרשיות ריגול שזעזעו את הארצות בהן התרחשו, והראויות להיות מוכתרות בכינוי "קלאסיות", * פרשת הריגול של הסוכן הסובייטי רודולף אבל בארה"ב * פרשת מרגלי אוכספורד וקיימברידג' שפעלו בתוככי ארגוני המודיעין ומוסדות השלטון בבריטניה, ובעיקר דמותו של "קים" פילבי.
בחיבור יבחנו העובדות, התוצאות והמיתוסים הקשורים לשתי הפרשיות הנ"ל, ובמידה ואוכל לעשות זאת אנסה לקבוע מי מבין שני סוגי המרגלים הנדונים ראוי וזכאי יותר לתואר "מרגל מושלם".

מקורות:

גרמון. סנש ד. המלחמה החשאית , משרד הבטחון - הוצאה לאור 1963.
דונובן ב. ג'ימס, חליפין על הגשר, משרד הבטחון - הוצאה לאור, 1965.
נייטלי פיליפ, המקצוע השני העתיק בעולם תרגם מאנגלית: ברל זרובבל, ספריית מעריב, תל אביב 1991.
פילבי קים, האדם החמישי הוצאת משרד הביטחון, תל אביב 1971.
שפירא יונתן הדמוקרטיה הישראלית הוצאת עם עובד, תל אביב 1978.
Bernikov louise, "Abel", (London: Hoddar and Stoughton Press, 1970)
Perry Roland The fifth man (London: Sidgwick Jackson, 1994)
"מעריב", אלכס דורון, "האיש בעל אלף הפרצופים", 18.2.88.
בארון ג'והאן ק.ג.ב: עבודתם הסודית של סוכנים חשאיים סובייטים (תל אביב: מודן, 1975)
ברודי ברנארד מלחמה ופוליטיקה (תל אביב מערכות, 1980).
דייטון לן משחקון ברלין (תל אביב, מעריב, 1989).
דייטון לן מערכת מכסיקו (תל אביב, מעריב, 1989).
דייטון לן משחק לונדון (תל אביב, מעריב, 1989).
לה קארה מרגל מושלם (תל אביב, זמורה ביתן מודן, 1984)
סמית הדריק הרוסים (תל אביב, משרד הבטחון, 1978)
Borosage Robert, The Making Of The National Security State, eds. The ( .in Leonard S. Robert Borosage and Dered Shearer Pentagon Watchers (New York: 1970).
Pavel Sudoplatov and Anatoli Sudaplatov, Special Tasks: the Memoirs of An Unwanted Witches -- A soviet Spymaster (New York: Little Browe and Company, 1993.
Trevor Barnes, The Secret Cold War : The CIA and American Foreign Policy in Europe, 1946-1956 "Historical Journal, 24 (1981)

תגים:

רודולף · מקלין · אבל · פילבי · טאלקוט · הקרה · המלחמה · אידיאולוגיה · ברג · נארטיב · יחב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיתוס ה"מרגל המושלם"", סמינריון אודות "מיתוס ה"מרגל המושלם"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.