היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמדות סטודנטים לתואר ראשון במכללה כלפי מוריהם בביה"ס התיכון לעומת עמדותיהם כלפי מרציהם במכללה

עבודה מס' 031783

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת עמדות אלה על יד שאלון וניתוחו.

6,300 מילים ,6 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

"אדם שנועד להשפיע על הווייתם של יצורים הפתוחים להשפעה, חייב להרגיש ולחזור ולהרגיש את עשייתו זו מן הצד שכנגד".
מרטין בובר.

כבוגר מערכת החינוך הממלכתי בישראל וכבוגר עתידי של מכללת יהודה ושומרון, אני מהווה, עד היום, כמו רבים אחרים את "הצד שכנגד" לפי מרטין בובר. פעמים רבות, חשתי בצורך להעריך את מורי ומרצי ופעמים רבות נוספות מצאתי עצמי משווה בינהם. לכן, עניין אותי לבחון גם את הערכותיהם והשוואותיהם של חברי לספסל הלימודים בין מוריהם בביה"ס התיכון למרציהם במכללה.
מעטים המחקרים המנסים להשיג מידע על המורים מתוך דעותיהם והערכותיהם של התלמידים. זאת-למרות העובדה שהמורה נמצא עם תלמידיו זמן רב יותר מאשר עם כל גורם אחר בסביבתו החינוכית, והללו רואים אותו במצבים שונים המאפשרים להכירו בדרך הישירה והבלתי אמצעית ביותר.
ריינס מדבר על הקושי בהגדרת תכונותיו הטובות של המורה, קושי הנובע משלושה מקורות הערכה שונים:
א. זיהוי המורה הטוב על יסוד תוצאות עבודתו;
ב. הערכת המורה על יסוד הערכת הממונים עליו;
ג. זיהוי המורה הטוב על יסוד הערכת התלמידים.
הקושי במקור ההערכה הראשון קשור בהערכת ההישגים באופן מדויק מחד ומהסקת מסקנות ברורות, המפרידות בין התפקיד ואישיותו, מאידך.
למרות שבחשבון סופי נראית הדרך הזאת נכונה ביותר, אין היא בת-ביצוע.
הדרך השניה, המבוססת על הערכת הממונים, או חוות דעת של אנשי חינוך מוסמכים, לוקה בחוסר אחידות וחוסר הסכמה בין המעריכים השונים. למרות זאת, מקובלת דרך זו ביותר, וריינס משתמש בה ברוב מחקריו. עדיפות הדרך השלישית - הערכת התלמידים - על השתיים הקודמות, נובעת מהמפגש היום- יומי של התלמידים עם המורה.
עם זאת, טוען ריינס, הערכתם של התלמידים מוטעית, או חד צדדית; הם עלולים להיות משוחדים על-ידי אותו אספקט שגורם להם לנעימות, שמחבב עליהם את המורה כאדם, על חשבון תכונות התורמות ליעילות עבודתו. הם יכולים להיתפס למורה מענין, היוצר עירנות ומעלה מוטיבציה, גם אם אינו מביא להתקדמות ולידיעה של ממש. מאידך, עלולים הם להעריך הערכת יתר מורה המלמד הרבה מבחינה כמותית, על חשבון עומק הלימוד.
מאחר וריינס מטיל ספק בהערכתם האובייקטיבית של התלמידים, הוא נמנע מלהשתמש בקריטריון זה במחקריו וכמוהו גם חוקרים אחרים. זו גם הסיבה שמספר המקורות שעמדו לרשותו בעבודה זו מצומצם ביותר.
חרף הסתייגויות אלו, לפי אברהם עדה המחקרים המשווים את הערכת המורה על-ידי התלמידים עם זו של אחרים (המנהל, המפקח, או מסתכלים "ניטראליים" ומאומנים מהחוץ), מצביעים, בדרך כלל, על תקפות הערכת התלמידים.

זאת ועוד - יש מחקרים המצביעים על כך שמלבד ההתאמה שבין הערכות המבוגרים והערכות התלמידים יש לתלמידים נקודת-ראות סובייקטיבית סגולית להם בהערכת מוריהם. ליירד , למשל, מוצאת שהתלמידים מעריכים את מוריהם לפי מידת העזרה שיש בידם להושיט בפתרון הבעיות הטיפוסיות לגילם, למינם ולמעמדם החברתי - כלכלי.
המטרה הראשונה של המחקר הנוכחי (בניגוד לריינס ואחרים, שלא השתמשו בקריטריון של הערכת התלמידים) היא לבדוק את הערכת דמות המורה/מרצה כפי שהיא מצטיירת אצל סטודנטים שהם תלמידים בוגרים.
המטרה השניה של המחקר היא לבדוק האם קיים הבדל בין עמדות הנבדקים כלפי מוריהם בביה"ס התיכון לעומת עמדותיהם כלפי מרציהם במכללה. במחקר מסוג זה, אוכלוסיה אחת (סטודנטים לתואר ראשון) מעריכה שתי אוכלוסיות שונות (מורים ומרצים) על-פי משתנים משותפים (הספק לימודי, עידוד ותמיכה וכו'). כך שהמימד ההשוואתי הוא בעל תרומה מכרעת להבנת הזהות או השוני בעמדות שנוקטת קבוצת הנבדקים כלפי שתי האוכלוסיות השונות.
רעיון נוסף הוא, למצוא האם קיים הבדל בין העמדות בתוך הקבוצות לפי המין, סוג ביה"ס ואופיו; הן לגבי כל משתנה בנפרד והן לגבי ממוצע כלל המשתנים עבור כל אוכלוסיה בנפרד.
כמו כן, למצוא האם קיים הבדל בשביעות הרצון הכללית מהמורים בביה"ס התיכון ומהמרצים במכללה (משתנים המייצגים את הממוצע של כל השאלות על המורים ומוצע כל השאלות על המרצים) וזאת לפי גיל הנבדקים, סוג ביה"ס ואופיו.
דבר נוסף שקיויתי למצוא הוא תכונה או תכונות דומיננטיות האופייניות למורה מחד, ולמרצה מאידך. מתוך הנחה, שמציאותן של אותן תכונות תשמשנה קריטריון למורה/מרצה עצמו בבחינת כישוריו לאור דרישותיהם של התלמידים וקריטריון לבחינת המורה/מרצה ע"י תלמידיו.
ככל שהפער בין הרצוי למצוי יקטן - ובמידה מסוימת יוכל להצטמצם ע"י מודעות לענין - כך יעלו רמת הלימודים, הרצון להישג של התלמידים וההבנה בין מורים לתלמידים.
מודעות של הנוגעים בדבר לרצוי ולמצוי יכול לתרום במידה מסוימת לשיפור תהליך ההוראה.

תוכן עניינים:
מבוא.
פרק 1 - רקע תיאורטי.
פרק 2 - השערות המחקר.
פרק 3 - משתני המחקר.
פרק 4 - ההליך המחקרי.
פרק 5 - המדגם.
פרק 6 - ממצאים.
פרק 7 - דיון.
רשימת מקורות.
נספח

קטע מהעבודה:

חמשת הגורמים של וולדמן חופפים את התשלובות שנמצאו על-ידי ריינס וסטרן. מסתבר גם שמתוך חיבורי תלמידים (ויטי) מתגלה דימוי של המורה, כפי שהוא מצטייר מניתוח כמה גורמים .
מספר גורמים דומה נמצא במחקרים שנערכו על תלמידי מכללות (ריילי, איזקסון ואחרים), ונמצא שהם קבועים מעבר לגיל התלמידים ולהתחלפות המורים.
גורמים אלה נוגעים לשלושה תחומים:

מקורות:

אברהם עדה, עולמם הפנימי של המורים, תל אביב, אוצר המורה, 1974.
גולדברג ספי, "מחשבות על מורים טובים... דיוקן המורה האידיאלי אצל פילוסופים ותלמידים", תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, בית-הספר לחינוך, המגמה לשיטות מחקר, 1994.
זיו אבנר, פסיכולוגיה - מדע הבנת האדם, הוצאת עם עובד, 1993.
טל עמוס, "דמות המורה האידיאלי ועמדות חינוכיות אצל בני 17", החינוך המשותף, 75 (ינואר, 1972).
פרידמן יצחק, קרונגולד נועה, יחסי גומלין בין מורים לתלמידים: נקודת המבט של התלמיד, פרסום מס' 704, ירושלים, מכון הנרייטה סאלד, 1993.
רן גילה, בנימיני קלמן, "פניות מתבגרים אל מחנכים בבעיות אישיות", בתוך: בר-טל, ד. קלינגמן. א. (עורכים), סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, ירושלים, משרד החינוך והתרבות, השירות הפסיכולוגי - ייעוצי, 1990.

תגים:

עמדות · מורים · מרצים · תיכון · מכללה · הערכה · חינוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמדות סטודנטים לתואר ראשון במכללה כלפי מוריהם בביה"ס התיכון לעומת עמדותיהם כלפי מרציהם במכללה", סמינריון אודות "עמדות סטודנטים לתואר ראשון במכללה כלפי מוריהם בביה"ס התיכון לעומת עמדותיהם כלפי מרציהם במכללה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.