היישום אינו מחובר לאינטרנט

האחים קראמאזוב\דוסטוייבסקי ורצח האב\פרויד

עבודה מס' 023057

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין שתי היצירות.

1,438 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

רצח האב אצל פרויד מאופיין כ"תסביך אדיפוס". תסביך אדיפוס, אינו דווקא התופעה, שבה חולם הבן לרצוח את האב ולהתחתן עם האם, כי אם תשלובת של תופעות שונות, אשר בראשיתן רואה פרויד, וגלובר אחריו, את תסביך אדיפוס, כגרעין התסביך של מחלות עצבים (לוי-ולנסי, תשמ"ח: 66). באנציקלופדיה העברית מוגדר תסביך אדיפוס, כתסביך אינפנטילי של חיי הנפש, המאופיין בהתקשרות נפשית עמוקה ומלאת ניגודים לשני ההורים. תסביך זה מופיע ב"פשר החלומות" (פרויד, תשי"ט), שבו מתוארים החוקים הקובעים את תהליכי הנפש, אשר מתרחשים בלא מודע ובתודעה, תוך פענוח שפת הסמלים בחלומות.
המוות העסיק את פרויד, שראה בו את המולך בכיפה, בכל העמים ובכל סוגי השלטון.
הוא ראה את המוות כתולדה של גורל קבוע, משולב בטירוף אשר בקצהו החיים כחלום שפל ולטבע אין עוד מה להגיד (לוי-ולנסי, תשמ"ח: 65).
ועם המוות מופיעה הדת. הדת אשר בולעת לתוכה את היקום וההויה ובעצם מאגדת בתוכה אוכלוסיות שלמות, אשר הוייתן מתמעטת יותר ויותר מתוך היטמעות בדת.
מאחר שבמערב קיימת דחייה של "חיה ותן לחיות", או על פי קלוד ויז'ה שאמר, כי "בין למות ולהרוג אין הבדל גדול", המוות המקובל מלווה במיתוסים, אשר בסופו של דבר, מחזקים ומסווים את עוצמת ההשפעה של יצר המוות. המיתוס של אורנוס וכרונוס בתרבות ההלנית, מראה את האב טורף את הבן או את הבן טורף את האב.
"האחים קאראמאזוב" נחשבת פסגת יצירתו של דוסטויבסקי. על יצירה זו אמר דוסטויבסקי בעצמו: "כאן, עלי אדמות, נלחמים האלוהים והשטן, ושדה הקרב הוא ליבו של האדם". האנציקלופדיה העברית מציינת, כי האנתרופולוגיה והפסיכולוגיה מקבלות משמעות דתית ברומנים אלה. הדת מהווה אצל דוסטויבסקי יסוד משמעותי, אם נתחשב גם בעובדה שבמשך שנות מאסרו, קרא רק את הברית החדשה והושפע מן האנוונגליונים ומסמלי הנצרות. ביצירה זו מסמל קאראמאזוב האב את השלילה שברוסיה, המהווה תוצאה של חדירת ההשפעה האירופאית אל הפרימיטיביות של הפרובינציה הרוסית. אם נתייחס לדבריו של הקטגור במשפט בו מואשם מיטיה ברצח אביו, הרי שניתן לראות בכך סימפטומים ברורים לאותו מאבק אב-בן, המובילים לרצח האב.

מקורות:

דוסטויבסקי, פ.מ. (1921), האחים קאראמאזוב, (תרגם: מ. א. ז'ק), הוצאת א. י. שטיבל, ורשה.
הראבן, ש., "הכשרון השפוי של האשה", ידיעות אחרונות, מוסף לשבת, 25.4.97, ע"מ 27-28.
ויניק, היינריך צ., "פרויד זיגמונד", האנציקלופדיה העברית, ע"מ 136-139.
לוי-ולנסי, א.א., "התיאוריה הפרוידיאנית על יצרי המוות - התפיסה המערבית והיהדות", בר-אילן כב-כג, תשמ"ח, ע"מ 63-71.
פרויד, ז., (תשי"ט), פשר החלומות, (תרגם: מ. ברכיהו), הוצאת יבנה, תל-אביב.
אב"א אחימאיר, "דוסטויבסקי פיודור מיכאליוביץ", האנציקלופדיה העברית, ע"מ 228-221.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האחים קראמאזוב\דוסטוייבסקי ורצח האב\פרויד", סמינריון אודות "האחים קראמאזוב\דוסטוייבסקי ורצח האב\פרויד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.