היישום אינו מחובר לאינטרנט

יהודי מצרים בתקופת בית שני

עבודה מס' 020278

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהי פפירולוגיה, סקירת הישוב היהודי הענף במצרים באותה התקופה, (הלניסטית ורומית), לאור הפפירוסים הרבים שנמצאו, ועוד.

5,834 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

התפוצה היהודית היא תופעה רצופה המלווה את תולדות האומה מאז ימי קדם. רצונם של היהודים לקיים את זהותם הלאומית והדתית בקרב הגויים בא לידי ביטוי מעשי בהתארגנות עצמית, אשר היתה במידה רבה תריס בפני השפעות חיצוניות.
התיישבות יהודים בקנה מידה רחב החלה במצרים זמן רב לפני הכיבוש של אלכסנדר מוקדון. יסודותיה הראשונים הונחו עוד בימי הפרעונים שפרקו את עול האשורים וניסו לחדש בשלהי המאה השביעית לפנה"ס את ההגמוניה המצרית בארץ וישראל ובסוריה. בתקופת השלטון הבבלי גברה מעורבות מצרים בארץ ישראל ובעקבותיה הפכה ארץ הנילוס ליעד של הגירה יהודית, אם מסיבות פוליטיות ואם מסיבות כלכליות גרידא. גלי ההגירה היו קשורים ללא ספק באסון הלאומי של חורבן הבית הראשון .
בתקופה הקלסית ובמיוחד בימי אלכסנדר הגדול ההגירה מזרחה הפכה לתופעה שכיחה. קבוצות מהגרים אלו זכו בדרך כלל להתחשבות רבה מאוד ונהנו ממעמד ה'פוליטיאה' שמשמעו קבוצה אתנית נוכריה הנהנית מזכויות מסוימות ושוכנת בתוך ה'פוליס' (עיר). במסגרת זו ניתן היה להם לקיים את חוקי אבותם ולהתארגן במסגרות חברתיות, דתיות ופוליטיות משלהם כשהם זוכים כמובן בהכרה וברשותו של המלך האוטוקרטי שהיה מרות החוק היחידה במדינה. היהודים, כשאר הנתינים, היו זקוקים לרשות המלך כדי לקיים קהילה בעלת זכויות מסוימות במקום כלשהו.

מטרת עבודתי זו היא לסקור את הישוב הענף במצרים בתקופת בית שני לאור הפפירוסים הרבים שנמצאו במצרים. המדובר הוא על התקופה ההלניסטית וקצת על הרומית.

ראשי פרקים:
1. מבנה העבודה והצגתה
2. הקדמה- מהי פפירולוגיה
3. תפרוסת גיאוגרפית ישובית
4. מעמדם החברתי של היהודים
א. בתקופה הלניסטית.
ב. בתקופה הרומית.
ג. המשפט העברי והמשפט ההלניסטי
5. המיסים על היהודים
6. שמות היהודים
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

מקורות:

אפלבוים שמעון, יהודי קיריני, ירושלים, תשכ"ט.
כשר אריה,יהודי מצרים ההלניסטית והרומית במאבק על זכויותיהם, אוניברסיטת תל- אביב, תשל"ט.
כשר אריה, "בתי כנסת כבתי תפילה ומקומות קדושים בחיי הקהילות היהודיות במצרים ההלניסטית והרומית", בתוך, בתי כנסת עתיקים- קובץ מחקרים, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים, תשמ"ח.
ספראי ש., בשלהי הבית השני ובתקופת המשנה, ירושלים, תשמ"א.
צריקובר א., היהודים במצרים ההלניסטית לאור הפפירולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשנ"ג.
צריקובר א., אלף שנות היסטוריה יהודית במצרים, ירושלים, תשל"ד.

תגים:

מהגר · פפירולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יהודי מצרים בתקופת בית שני", סמינריון אודות "יהודי מצרים בתקופת בית שני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.