היישום אינו מחובר לאינטרנט

עזה כמוקד של הפיכת הפגאניות למרכז נוצרי אזורי

עבודה מס' 010134

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תולדות התפשטות הנצרות ודעיכת הפגאניות בעיר עזה במאות 4-5.

5,161 מילים ,8 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את תולדות התפשטות הנצרות ודעיכת הפגאניות בעיר עזה במאות הרביעית והחמישית, כתוצאה של השתדלות הנוצרים ועזרת הקיסרות, שמאותה תקופה הפכה להיות נוצרית. המקור החשוב ביותר לעבודה זו הוא הסיפור על הבישוף "הקדוש ואהוב ביותר" פורפיריוס, שכיהן בעזה בתקופה הרגישה הזו.
התקופה המדוברת היא המאה הרביעית לספירה כאשר, בהתייחס לעזה, יש בה שני תאריכים חשובים: האחד הוא ועידת ניקאיה שהתקיים בעשור השישי ובה הקיסרות המזרחית קיבלה על עצמה את עול הנצרות כדת הרשמית של האימפריה ושנת 396, בה הופיע הבישוף פורפיריוס, שפעל רבות למען העיר.
ארץ ישראל היתה מחולקת באותה תקופה לאזורי שליטה ועזה היתה אזור שליטה. כל אזורי השליטה האחרים עברו לרשות הנוצרים, ורק אזור עזה היה "אגוז קשה לפיצוח" מבחינה זו- הפגאניים לא רצו לעזוב שם את מנהגיהם. כך קרה כי בעוד בשאר אזורי הארץ הנצרות היתה הדת הנפוצה, בעזה הפגניים היו רוב האוכלוסיה ,
עד תחילת המאה החמישית.
בעזה ישבו צאצאי הפלישתים המוזכרים בתנ"ך ומעט יהודים, כאשר הפלישתים עבדו לאלוהים ההלניסטים בעיקר כמו גם לאלוהים מקומיים. המונותאיזם (האמונה באל אחד) היא האמונה שהחליפה את ההלניזם (האמונה באלים רבים).
האלילות היא האמונה וההכרה באלים רבים ועבודתם. יש להבחין בין אלילות ובין אמונות ברוחות למינהן. אם כי סביר להניח שהאלילות התפתחה מאמונות פרימיטיביות יותר ברוחות ובגרמי הטבע.
המונח אלילות מתייחס לדרגה מסוימת בהתפתחות הדתית ולשלב תרבותי בו היו קיימות דעות מגובשות על עולמם של האלים, מעמדם, מעשיהם והיחסים בינם לבין בני האדם. בדרך כלל מתבטאת האלילות במערכת מיתולוגית הקובעת סדר ושיטה בעולם האלים. על התהוות האלילות חלוקות הדעות: יש הרואים בו תופעת ניוון הבאה אחרי תקופה של מונותאיזם ראשוני. אחרים רואים בו כנראה בדין, צורת בת שהתפתחה מאמונה ברוחות וכוחות שונים.
האלילות מייחסת לאלוהיה גם תפקידים חברתיים ומוסריים. האלים הם לא רק אלוהי הטבע אלא גם אלוהי החברה. האלילות יודעת אלים מלכים יש אלוהי משפחות, אלוהי שבטים, אלוהי עמים, אלוהי מדינות ואלוהי משלח יד. האלילות תופסת גם את היסוד החברתי המוסרי כיסוד טבעי.

תוכן עניינים:
1. מבוא.
2. הקדמה- תאור הנצרות בתקופתה הראשונה.
3. חשיבות העיר עזה.
4. הפגאנים והנוצרים בעיר.
5. תקופתו של פורפיריוס.
6. סיכום העבודה.
7. ביבליוגרפיה.

מקורות:

אבי יונה מ., בימי רומי וביזנטיון, ירושלים, תש"ל.
היהדות והנצרות בראי הפולמוס הפגאני, הוצאת מרכז דינור, ירושלים, תשנ"א.
וילנאי זאב, אנציקלופדיה לידיעת ארץ ישראל, הוצאת אריאל, תל- אביב, תשכ"ט.
לוי יוחנן, "יולינוס קיסר ובנין הבית", עולמות נפגשים, 1960,12 .
קלוזנר י., ישו הנוצרי, זמנו חייו ותורתו, ת"א, 1971.
MARK THE DEACON, THE LIFE PF PORPHYRY, 1913.
PARKES J., THE CONFLICT OF THE CHURCH AND SYNAGOGUE, LONDON 1934.
TROMBLEY F.R., HELLENIC RELIGION AND CHRISTIANIZATION, BRILL PRESS, LEIDEN, 1993.

תגים:

אלילות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עזה כמוקד של הפיכת הפגאניות למרכז נוצרי אזורי", סמינריון אודות "עזה כמוקד של הפיכת הפגאניות למרכז נוצרי אזורי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.