היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת סין-וייטנאם

עבודה מס' 051030

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת שורשי הסכסוך והגורמים לפרוץ הקרבות תוך התייחסות לרקע ההיסטורי, התהליכים הבינ"ל והמקומיים וסימון אנשי המפתח בפרשה.

11,828 מילים ,15 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

יחסי השכנות בין סין לוייטנאם נושאים מאפיינים דומים לאורך ההיסטוריה. יחסי השליט-נתין שקיימה סין מול הסובבות אותה בתקופת הקיסרות, המשיכו להשפיע על המחשבה המדינית שלה גם במאה העשרים. באמצע שנות השבעים החל להסתמן משבר סביב אזור הודו-סין, שעירב בתוכו אלמנטים של שאיפות הגמוניה אזוריות, תחרות על אזורי השפעה, ויריבות אידיאולוגית, ושימש זירה לעימות הגמוני עולמי. מלחמת סין-וייטנאם שפרצה ב 1979 סימנה את שיאו של משבר זה, בתקופה בה מאזן הכוחות העולמי החל להשתנות, ותפישות אידיאולוגיות ומדיניות החלו לקבל תפנית חדשה. מעצמות העל - ארצות הברית וברית המועצות - החלו לבצע תפנית בגישתן האידיאולוגית, והמבחן הברור ביותר לכך הייתה מדיניותן כלפי סין. להתקרבות בין סין לארצות הברית בתחילת שנות השבעים, ולקרע הסינו-סובייטי היו השלכות גם על מידת החופש שאפשרה סין לעצמה בהתנהגותה באזור דרום מזרח אסיה.
גם הזירה המקומית לא הייתה חופשית משאיפות הגמוניות. וייטנאם ראתה עצמה במשך שנים כוח מרכזי ומוביל בהודו-סין, וניסיונותיה להוכיח זאת יצרו את אחד המרכיבים החשובים בסכסוך. כפי שאתאר בהמשך, גם כוחות אחרים כמו ASEAN ושחקניות אחרות בזירה היוו זרז לתוקפנותה של וייטנאם ולתגובת סין.
עם זאת, ניתן לאבחן גם גורמים שאינם פוליטיים לסכסוך. אחד מאלה היה שאלת האוכלוסייה הסינית בוייטנאם. ניתן לטעון שסין השתמשה בעניין זה כמנוף לטענותיה, ובצורה מוקצנת, אבל חשוב לבדוק גם את השימוש הפוליטי שעשתה וייטנאם בבעייה.
התוצאה הסופית היא שנוצר מצב של חוסר אמון הדדי.
גורם לא פוליטי נוסף הוא מחלוקות הטריטוריה. קווי גבול רבים שסומנו בין סין למדינה החדשה וייטנאם
ב 1975 התבררו כבעייתיים ביותר, ופתרון מחלוקות אלה נעשה באוירה אלימה ומתוחה שתרמה גם היא למחלוקת הכללית. הן גם שימשו דלק למחלוקת בין וייטנאם לקמבודיה.
כדאי להזכיר גם שעד 1975 הייתה וייטנאם מחולקת לשניים. ההתייחסות למדיניותה לפני שנה זו צריכה להעשות באופן כפול ולאו דווקא אחיד. במקומות הרלוונטים יצויין אם הכוונה היא לשלטון הצפון או הדרום.
מה היו אם כן שורשי הבעיה? - כיצד תרם כל תחום להסתבכות ועד לפרוץ הקרבות? - ומה החוט המקשר בין כל אלה, אם ניתן להצביע עליו, במישור הבינלאומי והאזורי? - על שאלות אלה אנסה להשיב בהמשך, תוך התייחסות להיסטוריה, השפעות התהליכים הבינלאומיים והמקומיים, סימון אנשי מפתח בפרשה, ותיאור היסטורי של מהלך העניינים הכללי.

תוכן העניינים:
מבוא
שאלת הסינים בוייטנאם
הסכסוך הטריטוריאלי
ההיבט הבינלאומי
שאלת קמבודיה
תוצאות והשלכות
ביבליוגרפיה

מקורות:

Chang, P. M. Beijing, Hanoi, and the Overseas Chinese, Institute of East Asian Studies: Berkeley (1987).
Chang, P. M. "The Sino-Vietnamese Dispute over the Ethnic Chinese", China Quarterly 1982 (90): 195-230.
Chang, P. M. The Sino-Vietnamese Territorial Despute, Praeger: New York (1986).
Duiker, W. J. China and Vietnam : the Roots of Conflict, Institute of East Asian Studies: Berkeley (1987).
Hervouet, G. "The Cambodian Conflict: the Difficulties of Intervention and Compromise", International Journal 1990 45(2): 258-291.
Hood, S. J. Dragons Entangled, M. E. Sharpe: New York (1992).
Israeli, R. "Living in China's Shadow", Orbis 1987 31(3): 339-350.
Mcgregor, C. "China, Vietnam, and the Cambodian Conflict: Beijing's End Game Strategy", Asia Survey 1990 30(3): 266-283.
Mcgregor, C. The Sino-Vietnamese relationships and the Soviet Union, International Institute for Strategic Studies: London (1988).
Milivojevic, M. "The Spartly and Paracel Islands Conflict", Survival 1989 31(1): 70-78.
Morris, S. J. Why Vietnam Invaded Cambodia, Stanford University Press: California: (1999).
Nguyen, V. C. Vietnam Under Communism, 1975-1982, Hoover Institution Press: California.
Pike, D. Vietnam and the Soviet Union, Westview Press: London (1987).
Porter, G. "The Great Power Triangle in South-East Asia", Current History 1980 79(461): 161-197.
Womeck, B. "Sino-Vietnamese Border Trade: the Age of Normalization", Asian Survey 1994 34(6): 495-5

תגים:

ויאטנאם · סיכסוך · טריטוריאלי · קרה · מלחמה · קמבודיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת סין-וייטנאם", סמינריון אודות "מלחמת סין-וייטנאם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.