ראשי פרקים:
מבוא
רקע תיאורטי
השערות והנחות
מתודולוגיה
תוצאות
מסקנות
צפייה לפי נתונים דמוגראפיים
אישיות כמשפיעה ולא מין
גורמים אחרים שמשפיעים על הצפייה
היחס לסדרות דומות
דמויות להזדהות ומודלים לחיקוי
מסרים פמיניסטיים
סיכום
ביבליוגרפיה
פילמוגרפיה
נספחים
באפי היא סדרה מצליחה, איכותית, נחשבת ונחקרת, שנצפית גם בארץ. העבודה בודקת את הסיבות שגורמות לאנשים לצפות או לא לצפות בסדרה. האם מין הצופה משפיע, כיוון שזו סדרת פעולה עם גיבורה ראשית נשית? בעבודה נבדקים גורמים שונים שמשפיעים בעזרת מחקר שטח. נבנה שאלון, הוא חולק לאנשים שונים בארץ, והתשובות נותחו בעזרת תוכנת סטטיסטית ומוצגות בגרפים. מהמחקר הוסקו מסקנות לגבי מה משפיע על הצפייה, בעיקר: האם המין משפיע.
שאלת המחקר המרכזית שלי היא: איך ג'נדר משפיע על הצפייה בתכנית הטלוויזיה באפי ציידת הערפדים? שאלות משנה נוגעות לאישיות שובניסטית כמשפיעה על הצפייה, גורמים שונים לצפייה או לחוסר צפייה, האם זוהי סדרה פמיניסטית? ועוד שאלות שבודקות מי צופה בסדרה ומה משפיע על הצפייה.
לצורך בדיקת השאלות שהעליתי ואחרות הנוגעות לצפייה בתכנית, השתמשתי בספרו של קניאל (שלמה קניאל, 1997) והגדרתי מושגים שבהם אשתמש במהלך המחקר.
מתודולוגיה
בשלב ראשון של המחקר נאסף חומר רקע על הסדרה ועל מחקרים דומים שנעשו. בהמשך נעשתה הגדרת מושגים, משתנים והשערות, כדי להגדיר את מטרות המחקר (קניאל 76).-77
כל הנבדקים קיבלו את אותן הוראות, והם נשאלו לגבי משתנים בלתי תלויים רבים, כך הפכתי משתנים שיכולים להשפיע על התשובות לניתנים לבדיקה של המחקר. בעבודה שלי נבדק מתאם שלילי: ככל שעולה רמת השוביניזם תרד רמת הצפייה בסדרה. אין כאן מקום לקבוע שאחד הגורמים הוא בהכרח הסיבה להשתנותו של המשתנה התלוי, אך אפשר להניח שקיים ביניהם קשר מסוים. מטרת המחקר היא להציג קשר בין תופעות שונות, כפי שמוצג בהשערות
ובמשתנים השונים.
לאחר ניתוח המחקרים הקודמים, המשתנים, ההשערות, שאלות המחקר, והוראות למחקרים מתחום מדעי החברה (מחקרים כמותיים, הסתברותיים, סטטיסטיים), בניתי שאלון ראשוני.
השאלון הוא מובנה, סגור, כלומר לכל שאלה יש מספר תשובות שאפשר לבחור מהן, אין כמעט מקום לנשאל להביע את דעתו במילים.
אחרי בניית שאלון ראשוני עשיתי מחקר טרומי (קניאל 124), כלומר נערך ראיון עומק עם נבדקים בודדים בצורה של שאלות פתוחות. מהראיונות האלה אפשר היה למקד את השאלות, להפוך אותן לסגורות, ולהגיע לגרסה סופית של השאלון (ראה נספח).
השאלון נבנה כדי לבדוק כמות צפייה בסדרה, מידת ראיה סטריאוטיפית, והקשר ביניהם ובין מין הנבדק.
רצף התשובות נע בדרך כלל על 4 תשובות, שזה מדויק למדי אך לא 5 תשובות שמאפשרות "בריחה לאמצע". בשאלות שבודקות את סוג האישיות, רצף התשובות נע מ1- עד 5, כיוון שכאן תשובת אמצע היא פחות "בריחה", וגם רציתי טווח ציונים רחב יותר.
התשובות לשאלות נמצאות חלקן בסולם שמי וחלקן בסולם סודר (קניאל 84-88). לכל תשובה ניתן ערך מספרי שונה וכך אפשר לכמת את התשובות לכמה שאלות וליצור דירוג. לדוגמה, יצרתי סולם שמודד את כמות הצפייה בבאפי שהורכב ממספר שאלות עם כמה תשובות שלכל אחת ניתן ערך שונה. כל ערכי התשובות ששייכות לסולם זה סוכמו, וכך ככל שהמספר היה גבוה יותר, הנבדק אהב יותר את הסדרה, ואפשר היה להשוות אותו לנבדקים אחרים שקיבלו
ציונים אחרים. לפי סולם כזה נבדק שקיבל ציון 50 אוהב יותר את הסדרה מאשר נבדק שקיבל ציון 12. בשאלות מסוימות יש תשובה של "אחר", ומקום לנבדק לתת תשובה קצרה אחרת מהתשובות הנתונות, אך זה נעשה בעיקר כדי להשאיר מקום לתשובות שלא חשבתי עליהן בעצמי. בפועל יצא שרוב האנשים לא בחרו תשובות כאלה אך מי שכן עשה זאת תשובתו נבדקה לפי סוג התשובות שאליהן היא מתאימה.
בסופו של דבר נבדקו התוצאות של 70 אנשים. הם חולקו לפי מין: 32 גברים, 38 נשים, לפי גיל:
0 נבדקים מתחת לגיל תיכון, 37 בתיכון או בצבא, 33 אחרי גיל צבא עד גיל 0 34, נבדקים מעל גיל 34. חלוקה נוספת נעשתה לפי אזור מגורים: 19 מתל אביב והסביבה, 11 מירושלים\באר שבע\חיפה, 24 מעיר קטנה, 16 מישוב\מושב\קיבוץ. חלוקה אחרונה היא לפי השכלה: 0 נבדקים בעלי השכלה יסודית, 48 בעלי השכלה תיכונית, 22 אקדמאים. חלוקות אלו נעשו כדי לנתח לפיהן את התוצאות ולראות אם הקריטריונים האלה משפיעים עליהן.
הערת מערכת: לעבודה מצורף קובץ SPS בו מוצגות תוצאות המחקר באמצעות גרפים.
שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו. עריכה: ענת אראל-גפני. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1986. 33-74.
קניאל, שלמה. כתיבת עבודות מחקר בחינוך הגבוה. תל אביב: דקל פרסומים אקדמיים, 1997.
Lemish, Dafna, Tamar Liebes, and Vered Seidmann. "Gendered Media Meanings and Uses". Children and Their Changing Media Environment: A European Comparative Study. Ed. Sonia Livingstone, Moira Borill, New Jersy: Mahwah, 2001. 263-282.
Garitanandia, Carmelo, Patxi Juaristi, and Jose A. Oleaga. "Media Genres and Content Preferences". Children and Their Changing Media Environment: A European Comparative Study. Ed. Sonia Livingstone, Moira Borill, New Jersy: Mahwah, 2001. 141-157.
Early, Frances H. "Staking Her Claim: Buffy the Vampire Slayer as Transgressive Woman Warrior". Journal of Popular Culture 35.3 (2001): 11-29.
Reid-Walsh, Jacqueline. "Power Girl/Girl Power: The Female Action Hero Goes to High-School (A Review of the Television Show Buffy the Vampire Slayer)". Journal of Adolescent & Adult Literacy 42.6 (1999): 502-503.
Calvert, Sandra L., Tracy A. Kondla, Karen A Ertel, and Douglas S. Meisel. "Young Adult's Perceptions and Memories of a Televised Woman Hero". Sex Roles 45.1,2 (2001): 31-54.
Buffy the Vampire Slayer. 1997-2003, WB, UPN.
אישיות · גברים · טלויזיה · מחקר · מין · נשים · סדרה · פמיניזם · שאלון · באפי
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת ג'נדר על הצפייה בבאפי ציידת הערפדים.", סמינריון אודות "השפעת ג'נדר על הצפייה בבאפי ציידת הערפדים." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.