היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת שחיקה ואקלים ארגוני על רווחת המורה

עבודה מס' 071224

מחיר: 284.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיים קשר בין האקלים הבית ספרי ושחיקת מורים ובין רמת רווחתם הנפשית של המורים בבית הספר?

7,152 מילים ,27 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

העיסוק בשחיקת המורה, רווחתו הנפשית והאקלים הבית הספרי הינו נרחב בספרות המחקרית וגם כיום נעשים מחקרים רבים בתחומים אלה מתוך הבנה כי שיפור הרווחה של המורה, צמצום שחיקתו ותרומת האקלים הבית ספרי לכך הם גורמים בעלי השפעה רבה על הצלחתם והישגיהם הלימודיים של התלמידים בכלל הרמות.
מורים שטוב להם במערכת החינוך ובמסגרת בית הספר בפרט ואינם חווים לחצים, קשיים או אקלים ארגוני לא חיובי אשר משפיעה לרעה על רמת שחיקתם ורווחתם הנפשית, אלה מורים אשר ילמדו את תלמידיהם בצורה איכותית, ישרו בהם מוטיבציה ללמידה והישגים ויביאו לבסוף לידי עמידה במטרתם כמורים- חינוך ילדים והכשרתם בהתאם לדרישות מערכת החינוך, זאת תוך הקניית ערך מוסף מסויים של המורה בתלמיד.
לפיכך, מטרת המחקר הנוכחי הינה לבדוק את הקשר בין אקלים בית ספר, רווחה נפשית ושחיקת מורים. שאלת המחקר המובילה את עבודה זו הינה: האם קיים קשר בין האקלים הבית ספרי ושחיקת מורים ובין רמת רווחתם הנפשית של המורים בבית הספר?
בחינת סוגיה מחקרית זו נעשית באמצעות מספר פרקים. הפרק הראשון הינו פרק הסקירה הספרותית אשר סוקר תחילה מהי שחיקה, מציג הגדרות שונות לשחיקה ומתמקד בשחיקתם של מורים. החלק השני של הסקירה עוסק באקלים בית ספרי והשפעתו על שחיקתם של מורים ואילו חלק שלישי של פרק הסקירה עוסק ברווחה נפשית תוך הגדרת המונח ובחינת השפעת שחיקה ואקלים ארגוני על רווחת המורה, מה שמהווה את לב סוגיית מחקר זה.
הפרק השני של מחקר זה הינו פרק השיטה אשר מציג את משתני המחקר, את כלי המחקר בו נעשה שימוש, את מדגם המחקר וכן את הליך ביצוע המחקר. בנוסף מפרט חלק זה מהם השיטות הסטטיסטיות השונות בהן נעשה שימוש במחקר זה לבחינת השערות המחקר ושאלת המחקר. הפרק השלישי הינו פרק הממצאים אשר מציג תחילה מאפיינים דמוגרפיים שונים של משתתפי המחקר מציג סטטיסטיקה תיאורית של משתני המחקר הבלתי תלויים והתלוי ומציג ניתוח אמפירי של השערות המחקר תוך הסבר מפורט של כלל התוצאות שיתקבלו.
פרק רביעי ואחרון הינו פרק הדיון אשר משלב את הממצאים התיאורטיים שעלו מתוך הסקירה עם הממצאים האמפיריים שעלו מתוך ניתוח השאלון ומעלה סוגיות וקווי מחשבה נוספים בדבר ממצאי המחקר השונים. כמו כן חלק זה מתאר את מגבלותיו של מחקר זה והצעות למחקרי המשך נוספים אשר יכולים לשפוך אור נוסף על ממצאי המחקר.
הבחירה לעסוק בנושא זה נובעת מאקטואליות הנושא כיום באקדמיה ובקרב העוסקים בחינוך בפרט שכן שחיקת עובדים נתפסת כיום כאחד התחומים היותר חשובים בארגונים ובמערכת החינוך בפרט, וזאת לאור ההבנה כי עובד שחוק או מורה שחוק הם עובדים בעלי ביצועים ותפוקות פחותות, ובעלי אפשרות גבוהה יותר לרווחה נפשית נמוכה ואף נטיות לעזוב את מקום עבודתם בטווח הארוך.

כלי המחקר המרכזי במחקר זה הוא שאלון.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 שחיקה
2.1.1 הגדרות
2.1.2 שחיקה בקרב מורים
2.2 אקלים בית ספרי והשפעתו על שחיקתם של מורים
2.3 רווחה נפשית
2.3.1 הגדרות
2.3.2 השפעת שחיקה ואקלים ארגוני על רווחת המורה
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 משתני המחקר
3.2 מערך המחקר
3.3 הליך המחקר
3.4 מדגם המחקר
3.5 אתיקה בדגימה
3.6 כלי המחקר
3.6.1 תיאור ופירוט השאלון
3.6 תכנית העיבודים והניתוחים הסטטיסטיים
4. פרק הממצאים
4.1 סטטיסטיקה תיאורית משתתפי המחקר
4.2 סטטיסטיקה תיאורית משתני המחקר
4.3 בחינת השערות המחקר
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 סיכום ומסקנת המחקר
5.3 מגבלות המחקר והצעות למחקרי המשך
6. ביבליוגרפיה
7. נספחים

קטע מהעבודה:

המושג שחיקה אינו חדש בספרות המקצועית. הוא נדון כבר מראשית שנות השבעים בעבודות מחקר, שחלקן עסקו בהגדרת המושג וחלקן בהבנת מקורותיו (Freudenberger, 1974). פרוידנברגר חקר את שחיקת העובד הנגרמת במהלך עבודתו וכתוצאה ממנה. הוא תיאר את "תסמונת השחיקה" כמצב של עייפות ושל התרוקנות הכוחות הפיזיים והנפשיים של העובד. מקורות השחיקה נובעים, ככול הנראה, משאיפה מוגזמת להגשים ציפיות בלתי ריאליות שמוצבות על ידי האדם עצמו בהתאם לערכיו או בהתאם לערכי החברה.
בר אילן ואחרים (2011) טוענים כי בעשור האחרון פורסמו למעלה מ-4000 מאמרים בנושא שחיקה שתיעדו את הפגיעה באיכות העבודה והנזק לארגון, כתוצאה מתופעות המתלוות לשחיקה: אובדן עניין בעבודה, זלזול, התפתחות גישה צינית כלפי העבודה והמטופלים, ירידה באיכות הביצוע, היעדרויות מהעבודה ופרישה מוקדמת. החוקרים התמקדו בחלק מהעבודות בהשלכות האישיות של השחיקה, כגון: פגיעה בהרגשת הרווחה הנפשית, בדימוי העצמי, בהערכה העצמית ובאיכות החיים של הפרט.

תגים:

שחיקה · אקלים · ארגון · רווחה · הוראה · לחץ · הישגים · מערכת החינוך · למידה · קריירה · תפקוד · סביבת עבודה · עומס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת שחיקה ואקלים ארגוני על רווחת המורה", סמינריון אודות "השפעת שחיקה ואקלים ארגוני על רווחת המורה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.