היישום אינו מחובר לאינטרנט

נטיות אובדניות ואובדנות בקרב בני נוער עולים מחבר העמים

עבודה מס' 071159

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיימת תופעת אובדנות בקרב העולים מברית המועצות ומהן הסיבות לכך?

8,977 מילים ,23 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

בקרב בני הנוער העולים קיימת שכיחות גבוהה של נטיות אבדניות ומקרי התאבדות בפועל אל מול שאר החברות באוכלוסייה בישראל. התנהגות אובדנית באה לידי ביטוי במגוון רחב של התנהגויות, החל ממחשבות אובדניות, דרך איומי התאבדות וניסיונות התאבדות ועד התאבדות המסתיימת במוות. המחקר הנוכחי עוסק בחקר הגורמים לתופעות אלו בקרב בני נוער מהגרים מחבר העמים. תהליך קליטתם של העולים מברית המועצות לשעבר מלווה בקשיים ובזעזועים רבים החל בקשיי שפה ובעיות דיור וכלה בקשיי הסתגלות תרבותית ומצוקה כלכלית. במהלך תהליך הקליטה ישנן דרכים שונות להשתלבות בחברה החדשה כאשר אין מסלול אחד ברור המביא להשתלבות מוצלחת. כמו כן, המתח בין העקרונות התרבותיים של המערכת המשפחתית לבין ההתנסות היומיומית של הפרט בחברה החדשה מערער את שיווי המשקל של המבנה המשפחתי. לקבוצות איתן באים המהגרים במגע, יש השפעה רבה על השאלות של כיצד וממי ילמדו המהגרים להשתלב בחברה. תהליך זה, של אופנים שונים של קליטה, המשופעים מהקבוצות הקרובות לאוכלוסיית המהגרים, בא לידי ביטוי בעיקר אצל בני הדור הראשון והשני, ומכונה אצלם 'הסתגלות מקוטעת'. קושי הסתגלותי זה מביא איתו צרכים מיוחדים להתמודדות בני הנוער המהגרים. ניתן לחלק את גורמי הסיכון המוכרים להתנהגות אובדנית בקרב בני נוער לשלוש קטגוריות עיקריות:
* מאפיינים פסיכולוגיים ואישיותיים, כגון ניסיונות התאבדות קודמים, אשר משמשים מנבא חשוב ומרכזי להתאבדות, הפרעות נפשיות דוגמת ייאוש, תוקפנות וחוסר הערכה עצמית> שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים, הפרעות אכילה.
* מאפיינים פסיכו-חברתיים ומשפחתיים, כגון הזנחה מצד ההורים, דחייה עד כדי בדידות, בעיות שהמתבגר אינו מסוגל לפתור לבדו והוא אינו יכול להיעזר במשפחתו לפתרונן, היסטוריה משפחתית של התנהגות אובדנית, שמיעה על התנהגות אובדנית.
* מאפיינים תרבותיים וסוציו-דמוגרפיים, כגון השתייכות למעמד חברתי-כלכלי נמוך, נשירה וחוסר השכלה.
קשיים אלה מגבירים את תחושות המצוקה של הילדים העולים ויוצרים צורך בשירותים שונים להתמודדות יעילה עם מצוקה זו העלולה להוביל לחשיבה אבדנית ואף אובדנות בפועל.

בחרנו במחקר זה לעסוק במחקר אמפירי בו נחקור את שאלת המחקר באמצעות סיקור מאמרים, כתבי עת ופרסומים שונים שנעשו בנושא וכן ניתוח תשובות של מדגם מאולכוסיית המחקר אשר מהווה עבורנו חיזוק אמפירי לממצאים הספרותיים בנושא. בחלק הראשון של המחקר תוצג סקירת ספרות אשר סוקרת את מאפייניו השונים של תהליך קליטתם של עולי חבר העמים בישראל. בחלק זה יוצגו הקשיים החברתיים, התרבותיים והכלכליים עימם התמודדו העולים מחבר העמים וכיצד אלו השפיעו על בני הנוער של אותה אוכלוסייה. בחלק השני של המחקר תוצג שיטת המחקר בה נעשה שימוש לרבות הגדרת המשתנים, מדגם המחקר, כלי המחקר בו נעשה שימוש וכן שיטת ניתוח הנתונים.
בחלק השלישי במחקר מוצגים ממצאי ניתוח השאלונים שחולקו למשתתפי המחקר. הממצאים מוצגים בהמחשה גראפית עם הסבר מלווה. ממצאים אלו יעסקו במשתנים דמוגראפיים, וכן בחינת השערות המחקר אשר הובילו את מחקר זה. לבסוף, בחלקו האחרון של המחקר מוצג הדיון בדבר ממצאי המחקר שהושגו תוך חיזוקם ע"י הספרות המחקרית בנושא. עוד מוצגים מסקנות המחקר הנובעות מניתוח הממצאים וכן מגבלות המחקר הנוכחי והצעות למחקר המשך אשר קשורים למחקר הנוכחי.
חשוב לציין שנושא זה הינו רחב מאוד בהיבט החומר אותו הוא מכיל ואליו הוא מתקשר ישירות או בעקיפין כגון הגירת אתיופים ואובדנות בקרב אוכלוסיה זו, הבדלים בתופעת האובדנות בין עולי חבר העמים לעולי אתיופיה וילידי הארץ היהודים והערבים, וכן דרכי התמודדות למיגור תופעת האובדנות בקרב בני נוער בישראל ובני נוער מחבר העמים בפרט. לפיכך, המחקר מתמקד בעיקר בנושא הגורמים לתופעת אובדנות בקרב בני נוער מחבר העמים ולאמוד על היקף התופעה, וגורמיה השונים.
לאור הדברים עד כה, בחרנו לבחון את הנושא דרך שאלת המחקר הבאה: האם קיימת תופעת אובדנות בקרב העולים מברית המועצות ומהן הסיבות לכך?

מדגם המחקר כלל 64 משתתפים. המחקר התמקד באוכלוסיית עולים מחבר העמים בטווח הגילאים 15-60 כאשר הגיל הממוצע הינו 26.
במחקר זה נעשה שימוש בכלי מחקר שאלון "גישות לחיים ולמוות" שחובר ע"י פרופ' אור-בך. עפ"י שאלון זה מאפשר הבחנה מוקדמת של בעלי רמת סיכון גבוהה להתאבדות, מאתר את נטיות ההתאבדות אצל מתבגרים. הפריטים חוברו עפ"י תיאורית "ארבעת הכוחות בהתאבדות" (Orbach, 1987) הכוללת ארבעה עולמות תוכן: משיכה לחיים, דחייה מהחיים, משיכה למוות ודחייה מהמוות.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 עולים מחבר העמים- רקע
3.2 קשיים שונים בהסתגלות העולים
3.2.1 מישור חברתי-תרבותי
3.2.2 תא משפחתי
3.2.3 מרכיבים פסיכולוגיים
3.2.4 חינוך והשכלה
3.3 אובדנות- מהי
3.4 בחינת הגורמים לנטיות אבדניות ואובדנות בפועל בקרב בני הנוער מחבר העמים
3.4.1 גורמי סיכון פסיכולוגיים ואישיותיים
3.4.2 גורמי סיכון חברתייים
3.4.3 גורמי סיכון ביולוגיים
4. השערות המחקר
5. פרק השיטה
5.1 שאלת המחקר
5.2 משתני המחקר
5.3 מדגם המחקר
5.4 שיטת המחקר
5.5 כלי המחקר
5.6 תיאור ופירוט השאלון
5.7 הליך המחקר ושיטת איסוף הנתונים
6. ממצאים
6.1 הענות למחקר
6.2 משתנים אישיים
6.3 בחינת השערות המחקר
6.3.1 השערה ראשונה
6.3.2 השערה שניה
6.3.3 השערה שלישית
6.3.4 השערה רביעית
6.3.5 טבלה מסכמת של ממצאי השערות המחקר
6.4 מבחן t להשוואת מדגמים בלתי תלויים
7. דיון ומסקנות
7.1 דיון
7.2 מסקנות המחקר
7.3 מגבלות המחקר הנוכחי
7.4 הצעות למחקרים המשך
8. ביבליוגרפיה
נספח - השאלון

קטע מהעבודה:

מיליוני אנשים כל שנה עוברים ממדינה למדינה כדי להכיר את העולם, לשפר רמת החיים, לאחד משפחות, לחפש מקלט מדיני או "לעשות עליה" לארץ המובטחת. למהגר יש מספר משימות שעליו לבצע במדינה החדשה כדי שקליטתו תהיה טובה: בתחום המעשי הוא צריך למצוא דיור ותעסוקה, לרכוש שפה חדשה ולהשיג רמת חיים נאותה, בתחום החברתי הוא צריך ליצור חוג חברים ועמיתים חדש, להשיג הכרה חברתית ומקצועית ואילו בתחום המשפחתי הוא חייב להסתגל למערכות היחסים בתוך המשפחה שהתפקידים בה השתנו לאור המציאות המחייבת בארץ החדשה ולעזור לאינטגרציה של ילדים בסביבתם החברתית החדשה. בתחום התרבותי על המהגר להסתגל לתרבות החדשה - ללמוד ולאמץ ערכים, שפה חדשה, נורמות ודפוסי התנהגות המקובלים בחברה החדשה (סיקרון ולשם, 1998).

תגים:

ישראל · בני נוער · ילדים · דיכאון · אובדנות · חבר העמים · בדידות · התאבדות · ניסיון · מוות · קטינים · קליטה · מהגרים · הסתגלות · התבגרות · התאבדות · הגירה · עליה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נטיות אובדניות ואובדנות בקרב בני נוער עולים מחבר העמים", סמינריון אודות "נטיות אובדניות ואובדנות בקרב בני נוער עולים מחבר העמים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.