היישום אינו מחובר לאינטרנט

ייצוג נשים מסורבות גט בתקשורת הישראלית

עבודה מס' 070678

מחיר: 449.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודת מחקר בשיטת ניתוח תוכן איכותני (מסגור), בנושא ייצוג נשים מסורבות גט בעיתונות הכתובה בישראל, תוך השוואה בין כתבות העיתון המקוון "מקור ראשון" והעיתון המקוון "הארץ".

6,520 מילים ,12 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

תופעת סרבנות הגט שכיחה ומוכרת בקהילה היהודית בארץ ובעולם, זה מכבר. למקרים בהם מסרב גבר לסיים את נישואיו על פי ההלכה היהודית עשויות להיות סיבות שונות, לרבות סחטנות גט, נקמנות או קנאה. בכל מקרה כזה, נותרת האישה המבקשת לסיים את חייהם המשותפים שלה ושל בעלה, במצב שבו זכותה הבסיסית לחירות אינה תלויה בה; היא זקוקה להסכמת הגבר לגרשה, או להסכמת בתי הדין הרבניים להתיר את נישואיהם. פעולה זו אינה פשוטה כלל, על פי המנגנונים ההלכתיים.
לנושא זה ישנה חשיבות רבה, הן במישור האקדמי והן במישור החברתי. ראשית, מחקרים על סרבנות הגט נעשו בעיקר בארה"ב (,Breitowitz, 1993; Riskin, 1989 כפי שמוזכרים אצל לבמור, 2005), והציגו את אותם הסכמי קדם נישואין והסכמי כבוד הדדי כהצעות להתמודדות עם התופעה. אלו המנגנונים העיקריים למניעת סרבנות גט של אחד מבני הזוג, עליהם אנו שומעים בעת האחרונה. עם זאת, מחקרים אלו התמקדו בהיבטים ההלכתיים והדתיים של הנושא, ולא בחנו לעומק את השלכותיו החברתיות. שנית, על אף שלא ניתן לכנות את המאבק בתופעה מחאה נשית חברתית בולטת, ישנה ביקורת רבה והתנגדות לעיגון נשים. לא זו בלבד, נעשו מחקרים רבים על מחאות נשים (לירן-אלפר וצרפתי, 2012; רפופורט וששון-לוי, 2002), אך טרם נבדק ייצוג נשים מסורבות גט בתקשורת. בשל סיבות אלה, ראוי יהיה לקיים מחקר על תופעת סרבנות הגט, תוך התמקדות בייצוג ובאופן הצגתן של נשים שנמצאות בלב העניין, ומתמודדות עם היותן מסורבות גט.
שאלת המחקר: במחקר זה אבדוק כיצד מסוקרות נשים מסורבות גט בתקשורת הישראלית. זאת אעשה תוך השוואה בין דרכי המסגור של עיתון "הארץ" המקוון ובין אלה של עיתון "מקור ראשון" המקוון, בשנת 2018. מטרת המחקר היא לבחון את ההיבטים השונים אליהם מתייחסים שני עיתונים מרכזיים בישראל, שניתן לשער שהם בעלי אג'נדות מנוגדות, בסיקורם את תופעת סרבנות הגט.
השערת המחקר בעניין זה, היא שהם חולקים מטרות משותפות, אך לכל עיתון מניעים אחרים. כך למשל, בטרם הניתוח ניתן להניח ש"הארץ" המקוון יראה בסיקור הזדמנות לצאת נגד המוסד הרבני/להציע פתרונות לבעיה (למשל נישואים אזרחיים), בעוד "מקור ראשון" המקוון יביע תמיכה במוסד הרבני ואף יבטא את מקומו במאבק נגד התופעה, למשל סנקציות חברתיות על הבעל.
עם זאת, ההשערה מתייחסת גם למכנה משותף בין שני העיתונים. העיתונות בישראל מרבה לסקר נשים ולמסגרן ככפופות לגבר, חלשות, כנועות ואף פחותות ערך בהשוואה לגברים (וימן, 2000; לביא, 2006; להב, 2008). אם כך, ניתן להניח כי גם ב"מקור הראשון" המקוון וגם ב"הארץ" המקוון", תסוקרנה הנשים מסורבות הגט בדרכים הללו. סיבה נוספת המחזקת את ההשערה הזו - תופעת סרבנות הגט לבדה מציבה נשים במעמד נמוך מזה של גברים.

תוכן עניינים:
מבוא
1. סקירת ספרות
זכויות נשים
סרבנות גט והמצב בישראל
ייצוג נשים בתקשורת
מקומן של נשים בשיח המאבק החברתי-פוליטי ומחאות נשים בתקשורת
עיתונות מסחרית בישראל
2. מתודולוגיה
3. ממצאי המחקר
מסגרת ראשונה - האישה כרכוש
מסגרת שנייה - כוח נשי
מסגרת שלישית - נשים תמימות וחלשות
מסגרת רביעית - האישה כקורבן
מסגרת אירועית (Episodic Frame)
מסגרת נושאית (Thematic Frame)
4. דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
מקורות
נספחים

קטע מהעבודה:

במדינת ישראל, כבכל העולם, קיים פער מגדרי והפליית נשים, המתבטאים בתחומים שונים. הלפרין-קדרי (2006) מציגה תמונת מצב של נשים בישראל. לאחר בחינת התפתחות מצבן בשלושת העשורים האחרונים, מסקנתה היא שחל שיפור במעמדן, כתוצאה מהתקדמות ישראל כמדינת רווחה. הדבר נכון באשר לאיכות חייהן הבסיסית, אלא בעיקר מתייחס לסוגיות חברתיות, כמו שכר שווה; הזדמנויות בחינוך, בשוק העבודה ובחיים הציבוריים והפוליטיים. עם זאת, גם התפתחויות חשובות מעין אלה אינן מספיקות כדי להתגבר על הפער בין נשים וגברים בישראל. תמורה חברתית משמעותית תוכל להתקיים הודות ל"חקיקת נשים", מתוך אידיאולוגיה פמיניסטית ושאיפה לשוויון. אך השפעותיה הרשמיות והבלתי רשמיות של הדת על החברה הישראלית, לרבות במישור המשפטי, מקשות על כך.

תגים:

סרבנות גט · דת ומדינה · זכויות נשים · נשים · זוגיות · גירושין · עגונות · רבנות · גירושים · נישואין · סרבן · זכויות נשים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייצוג נשים מסורבות גט בתקשורת הישראלית", סמינריון אודות "ייצוג נשים מסורבות גט בתקשורת הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.