היישום אינו מחובר לאינטרנט

מפטרושקה לפולחן האביב - מניצנים לפריחה: השוואה בין היצירות

עבודה מס' 070327

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח מוסיקלי הכולל דוגמאות, תוך הדגשת הדומה והשונה בין היצירות.

2,905 מילים ,2 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

שנתיים הפרידו בין ביצועי הבכורה של שני הבלטים: "פטרושקה" ביוני 1911, ו"פולחן האביב" במאי 1913, שניהם בפאריז, בידי הבלט הרוסי בניצוחו של פייר מונטה. במהלך תקופה זו היה סטרווינסקי ככל הנראה עסוק בעיקר בהלחנת שתי יצירות אלו, לעתים אף בחפיפה. למעשה רק שתי יצירות קצרות ומשניות בחשיבותן הולחנו על ידו בתקופה זו - שני שירים מאת באלמונט, והקנטטה "זווזדוליקי" ("מלך הכוכבים"). אפשר אפוא להניח שאם שני הבלטים נכתבו בזה אחר זה מבחינה כרונולוגית, הרי שיהיה בהם הרבה מן המשותף, ואכן כך הדבר.

כדאי לזכור שהלחנת "פטרושקה" החלה אצל סטרווינסקי כרעיון שונה ממה שהבשיל לאחר מכן. הרעיון הראשוני היה לכתוב קטע קונצרטנטי לפסנתר ותזמורת, שבו הפסנתר מגלם בובה שקמה לתחייה. הפסנתר יאתגר את התזמורת במהלכים וירטואוזיים, רעשניים ופרועים, והתזמורת תשיב בתרועות מאיימות. התוצאה, כפי שהגדיר אותה סטרווינסקי - רעש נורא. בתחילה נכתבו שני פרקים - "בכיה של פטרושקה" ו"ריקוד רוסי" - שאותם הציג בפני דיאגילב חודשים ספורים לאחר מכן. דיאגילב שכנע אותו להרחיב את היריעה לבלט, כשהעלילה מתרחשת ביריד סואן בסט. פטרסבורג.
למיקום זה - היריד, הקרנבל, על ההמון הגועש, הביתנים הססגוניים, דוכני הממתקים והמשקאות, השחקנים והקוסמים - נודעת חשיבות רבה בעיצוב הסגנון המוסיקלי שיאפיין לאחר מכן גם את "פולחן האביב".

אולם, יחד עם המשותף לשתי היצירות, רק "פולחן האביב" זכתה, וזוכה גם היום, להכרה כנקודת מפנה קריטית בהיסטוריה של המוסיקה המערבית. על כך יעידו גם התגובות הקיצוניות לביצועי הבכורה בפאריז, וגם קשייהם של מאזינים רבים מאז וכיום, בהתמודדותם עם האתגרים הצליליים שיצירה זו מציבה בפניהם. לפיכך מעניין יהיה לבדוק כיצד המרכיבים המוסיקליים, שנוכחים בשתי היצירות, מגיעים להבשלה ב"פולחן", ומה חלקם של מרכיבים אחרים שנוכחים רק באחת מן היצירות.

תוכן העניינים:
מבוא
מלודיה
טונליות
הרמוניה
צורה
קצב
תזמור
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

שתי היצירות משתייכות לז'אנר המוסיקה התוכניתית, ועלילותיהן מתרחשות בעם רב, תוך שילוב מנהגים ומסורות רוסיות עממיות-פגאניות. אין תמה אפוא שסטרווינסקי בוחר לבסס את הקווים המלודיים שלו על מנגינות ושירי עם. עובדה זו מאפשרת לו, כמו כן, ליצור ניגודים עוצמתיים בין הפשטות המוטיבית והטונלית של מנגינות אלו לבין המורכבות של הקווים האנכיים ושל הקצב.

תגים:

סטרווינסקי · מוסיקולוגיה · מוסיקה · מוסיקה קלאסית · בלט · סטרווינסקי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מפטרושקה לפולחן האביב - מניצנים לפריחה: השוואה בין היצירות", סמינריון אודות "מפטרושקה לפולחן האביב - מניצנים לפריחה: השוואה בין היצירות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.