היישום אינו מחובר לאינטרנט

ברבור שחור

עבודה מס' 070301

מחיר: 659.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח סצנה מהסרט על-פי הגותם של דקארט, סארטר ומרלו-פונטי.

7,683 מילים ,6 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

הסרט "ברבור שחור" הוא מותחן פסיכולוגי מצמרר אשר מתאר את מסלולה הפתלתל של הפרימה בלרינה נינה (המגולמת על-ידי השחקנית נטלי פורטמן) בדרכה אל גילומו של התפקיד הראשי בבלט "אגם הברבורים".
הסצנה שברצוני לנתח (אורכה כ- 7 דקות) מתחילה כאשר נינה מסיימת לרקוד את תפקיד הברבור הלבן והיא חוזרת לחדר ההלבשה להתכונן לקטע הריקוד של הברבור השחור. נינה מופתעת לגלות בחדר ההלבשה את לילי כשהיא לבושה במדי הברבור השחור שלה ודמותה ניבטת אליה מן המראה. בעבודה זו אנתח את הסצנה הנ"ל על-פי הגותם של שלושה פילוסופים מרכזיים: רנה דקארט , ז'אן פול סארטר ומוריס מרלו-פונטי.
הסדר של הדיון נובע מכך שסארטר ומרלו פונטי מתייחסים בדיונם לסובייקט הטהור של דקארט כנקודת מוצא לדיון, וכן בגלל שמרלו-פונטי מציע זווית שונה מן היחס ל"אחר" בתורתו של סארטר.

תוכן עניינים:
הקדמה
פרק ראשון: ניתוח הסצנה על-פי דקארט
פרק שני: ניתוח הסצנה על-פי סארטר
פרק שלישי: ניתוח הסצנה על-פי מרלו-פונטי
סיכום וביקורת
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פרק ראשון: ניתוח הסצנה על-פי דקארט
הפרק הראשון עוסק בהגותו של דקארט משום שכינונו של הסובייקט הטהור מהווה בסיס לביקורת המושמעת על-ידי סארטר ומרלו-פונטי בהמשך העבודה.
מתודת הספק של דקארט גורסת כי על-מנת שנוכל להשיג אמת פילוסופית שתהווה בסיס לכל המדעים יש ראשית להטיל ספק בכל דבר. לשם הטלת ספק זה, הקרוי גם ספק מתודי, עלי לדחות כל עמדה שאבחן אם אינה מהימנה לביסוסו של המדע:
"כבר מרגע זה מלמדני השכל, שאני חייב להימנע מלהאמין בדברים שאינם ודאיים ובלתי-מסופקים כל צרכם לא פחות מאשר בדברים, שהם נראים לנו בברור ככוזבים, על-כן טעם הספק הקל ביותר שאמצא בהם יהא בו כדי להניעני להשליך את כולם."
הספק של דקארט נקרא "ספק מתודי" מפני שהוא משמש כחלק מהצגתה של שיטה כוללת ולא עומד בזכות עצמו כשיטה ספקנית. במסגרת מהלך מתודי זה דקארט משליך מעליו אמיתות שקיבל ואשר יש לו ספק קל שבקלים לגביהם. אם נניח כי השיטה של דקארט מהווה מודל התחלתי לגילוי האמת, נגלה שב"ברבור שחור" נינה מעמיסה על עצמה לאורך הסרט אמיתות מפוקפקות ביותר לגבי אופייה: כך למשל, היא שואפת להיות פתיינית חסרת מעצורים כאשר דמותה הביישנית והעצורה כובלת אותה באזיקים. בניתוחו של דקארט היא כושלת לחלוטין בשימוש בשיטה הנכונה לגילוי עצמה: על-פי דקארט אנו חייבים להימנע מלהאמין בדברים שאינם ודאיים לא פחות מאשר בדברים שקריים אך אנו רואים שנינה בחרה להאמין בשקר על מנת להשיג את האמת שבגילום התפקיד. אי הרצון של נינה להתייחס אל הברבור השחור כאמת כוזבת ובכך אולי לגלות את גרעין האמת המצוי באופיו של הברבור הלבן הוא הגורם המרכזי לסיומה הטרגי של הסצנה. אמנם הקהל אוהב אותה כברבור השחור, אבל זהו זיוף שמאחוריו מסתתר מותו של הברבור הלבן. היא אינה יכולה להמשיך לשאת את המשא הנפשי העצום והדרך היחידה שלה להפטר ממנו היא ההתאבדות.
בהמשך ה"הגיונות" דקארט פותח בהנחה ראשונה שכל מה שחשב בחייו שהוא נכון התבסס על החושים . אך החושים לפעמים מטעים אותנו. דקארט מציין כי אין כוונתו להטיל ספק בכל נתוני

תגים:

פילוסופיה · נטלי פורטמן · סצינה · סצינות · ניתוח פילוסופי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ברבור שחור", סמינריון אודות "ברבור שחור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.