היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת אובדן הורה על ילדים בגיל הרך

עבודה מס' 070225

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיים הבדל בין אובדן אב לאובדן אם? מהו ההבדל המגדרי בסוגיית האובדן? מהם הקשיים הניצבים בפני היתום בגיל הרך? ומהן דרכי ההתמודדות בתהליך שיקום ההסתגלות למציאות החדשה?

10,371 מילים ,35 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

אובדן הורה בגיל הרך הינו נושא רחב ביותר, ומכלל האפשרויות שבחנתי החלטתי להתמקד ולהעמיק בשאלת החקר הבאה: כיצד ישפיע אובדן הורה על ילד בגיל הרך? ובשאלות הנגזרות מכך: האם קיים הבדל בין אובדן אב לאובדן אם? מהו ההבדל המגדרי בסוגיית האובדן? מהם הקשיים הניצבים בפני היתום בגיל הרך? ומהן דרכי ההתמודדות בתהליך שיקום ההסתגלות למציאות החדשה?
בחרתי להעמיק דווקא בנושא זה מכיוון ואנו חיים במדינה רווית מוות לא טבעי - אנו כל הזמן פוגשים בחיים היומיומיים שלנו ילדים שאיבדו הורה במלחמות, בפיגועי טרור, בתאונות דרכים וכדומה, ועל כן, יש חשיבות גבוהה לחקור את הנושא כדי לדעת לתת מענה, סיוע ותמיכה לילדים הללו באשר נפגוש בהם. סוגיית אובדן ההורה מוכרת לנו מעיקר מסביבתנו הקרובה, אך בכל העולם ילדים מאבדים את הוריהם מדי יום ולכן הנושא מעורר סקרנות גם בקרב חוקרים רבים ברחבי העולם ולא רק בישראל - ועל כן בחרתי לבסס את עבודת המחקר שלי על מחקר ספרותי, מכיוון שישנם מקורות מידע בלתי נדלים לנושא הכל כך מעניין והכל כך חשוב הנ"ל.
בפרק הראשון של העבודה אסביר את חשיבותה של המשפחה כיחידת ההשתייכות הבסיסית הראשונה שהילד משתייך אליה, בכך שהיא מהווה את המסגרת ההכרחית להתפתחותו התקינה. ישנם תפקידים ייחודיים המיוחסים לכל אחד משני ההורים בחיי הילד, כך שהפנמתם מסייעת בבניית חלקים שונים באישיותו. על רקע נתוני יסוד אלו הקשורים למרכזיות המשפחה בחיי הילד, וחשיבותה הרבה של היחידה המשפחתית השלמה לבריאות נפשו של הילד, אנסה להעביר את הזעזוע והמשבר הנורא שאותו חווה הילד הרך עקב אובדן אחד מהוריו.
בפרק השני של העבודה אפרוס את התגובות וההשלכות של אובדן ההורה על הילד ברבדים שונים. החל מחוסר רגשי עמוק שגורם לערעור הילד בתחומי הנפש, ההתנהגות והמצב הפיזיולוגי וכלה במצב החברתי.
בפרק השלישי של העבודה אציג את המשגת המוות והשפעתה על הסתגלות תקינה לאובדן. המשגת המוות הינה תהליך התפתחותי הכולל הכרה במרכיבים: אי הפיכות המוות, סופיות המוות, סיבתיות המוות, הכרחיות המוות והזקנה כבת לוויה למוות. רק קבלה של עובדת המוות מאפשרת קבלה אמוציונאלית, כלומר, המשגת המוות מאפשרת עיבוד רגשות נכון, מפחיתה את רמת החרדה ומסייעת להתאבלות תקינה ולהתארגנות נכונה במציאות החדשה של חיי היתום.
בפרק הסיכום אציג את מסקנותיי מתהליך המחקר וכן אענה על שאלת המחקר והשאלות הנלוות שהעלתי במבוא.

תוכן עניינים:
מבוא
1. מבנה וחשיבות התא המשפחתי בעולמו של הילד
1.1 חשיבות התא המשפחתי להתפתחות התקינה של הילד
1.2 עיצוב האישיות באמצעות הליך ההזדהות עם ההורים
1.2.1 תפקיד האב בחיי הילד
1.2.2 תפקיד האם בחיי הילד
2. השפעת אובדן ההורה על הילדים
2.1 מצב משבר בשל אובן אדם קרוב
2.1.1 אובדן אב
2.1.2 אובדן אם
2.2 תגובות הילדים לאובדן הורה
2.2.1 חרדה ופחת מפני המוות
2.2.2 חוסר אונים ותחושת נטישה
2.2.3 דיכאון
2.2.4 רגשות אשם
2.2.5 בריחה והכחשה
2.2.6 כעס ותוקפנות
2.2.7 בושה ונחיתות
2.3 קשיי הסתגלות היתום
2.3.1 קשיים בתחום הרגשי-אישיותי
2.3.2 קשיים בתחום החברתי
2.3.3 קשיים בתחום הלימודי
2.4 סיבות אפשריות להעצמת קשיים של יתומים בתחומי התפקוד השונים
3. הסתגלות היתום בגיל הרך באמצעות המשגת המוות
3.1 השפעת גיל היתום על ההתמודדות
3.2 תהליך ההמשגה לפי גילאים
3.3 ההיבטים המרכזיים של מושג המוות לצורך תקינות האבל
3.3.1 אי הפיכות המוות
3.3.2 סופיות המוות
3.3.3 סיבתיות המוות
3.3.4 הכרחיות המוות
3.3.5 הזקנה כבת לוויה למוות
3.4 הבנת מושג המוות בגילאי הגן
3.5 חשיבות המשגת המוות להסתגלות תקינה
3.5.1 הקשר בין המשגת המוות לחרדה
3.6 ההתאבלות והשפעתה על ההמשגה ועל ההסתגלות
3.6.1 תרומתה של ההתאבלות להסתגלות תקינה
3.7 תהליך עיבוד האבל אצל ילדים
3.8 הודעה על המוות
4. דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בתחילת חיי הילד שייך האב לעולמו החיצוני, בנוסף, דמות האב נתפסת אצלו בתחילת חייו כניתנת להחלפה. על ידי נכונות הילד להזדהות עם האב פועלת המגמה להתרבות. הילד הופך את דמות האב לחלק ממנו נוסף לדמות האם. על ידי קליטת האב מתרחב עולמו (כהן, 2007).

תגים:

יתום · יתומים · אבלות · אבל · ילדים · הגיל הרך · הורים · מוות · משפחה · אובדן · הורות · שכול · תפיסת המוות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת אובדן הורה על ילדים בגיל הרך", סמינריון אודות "השפעת אובדן הורה על ילדים בגיל הרך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.