היישום אינו מחובר לאינטרנט

המוסר וחופש הבחירה לז'אן פול סארטר

עבודה מס' 069233

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מה המשמעות של בחירה מוסרית לצד חופש הבחירה?

4,061 מילים ,12 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

בשונה מהפנומנולוגיה, פילוסופיית הקיום ידועה בשל עיסוקה בניתוח דילמות מוסריות. אולם, אתיקה אקזיסטנציאליסטית מעולם לא השלימה את הצביון האתי הנורמטיבי המשותף לתורות-מוסר פילוסופיות. ז'אן פול סארטר, אחד המהנדסים הבולטים של פילוסופיית הקיום ושל המזג האינטלקטואלי באירופה הפוסט-מלחמתית, הקדיש מאמץ רב לפתרון בעיות של אתיקה. בראש ובראשונה חקר את סוגיית החופש והאחריות. על-אף שמושגים אלו מצויים בליבה של כל פילוסופיית מוסר, גישתו של סארטר היתה מהפכנית שכן נקודת המבט החדשה אודות הבעיות מתחום האתיקה התבססה על טכניקה פנומנולוגית ששכלל.
סארטר יצא כנגד יומרות התבונה האנושית להשיג את האמת המוחלטת וחשיפת העולם כשלעצמו מעבר לתופעות. הוא בחר להעביר את מוקד תשומת הלב מחקר התופעות בתודעת האדם לשאלה המכריעה בעבור הפילוסופיה הקיומית: מה המשמעות של להיות אדם (person) ומה יוצא דופן בהווייתו? כך שדאגות האפיסטמולוגיה והאונטולוגיה המסורתיות נזנחו ואת מקומן תפסו נחוות-עולם(Lebenswelt) ואינטרוספקציה (Erlebnis), מונחים שטבע הוסרל במשבר המדעים האירופאים. לא עוד הוגדרה התודעה כמיכל אחסון פסיבי לרשמי החושים, אלא כ Noema אקטיבית (גוף המייצר משמעויות).

עבודה זו נחלקת לשני חלקים. החלק הראשון דן במשמעות של אחריות לאור חירות. החלק השני דן בחופש של המחבר ובנגזרתה - באחריותו המוסרית.
שאלת המחקר המנחה את העבודה: מה המשמעות של בחירה מוסרית לצד חופש הבחירה? כאשר החלק הראשון דן בה באופן תיאורטי והחלק השני דן בה באופן פרקטי.
תחילה תבחן העבודה את מושג הקיום האנושי ומדוע זה משוחרר מכל מהות. לאחריו תבחן העבודה את התוצא של חירות הקיום, דהיינו: האחריות המוסרית של האדם והמשמעות של לבצע בחירה חופשית בתוך קיום קונטינגנטי. לבסוף אשתמש בשדה הספרות כדי להציג את משמעות המחויבות האינטלקטואלית של המחבר.
השקפתו של סארטר אודות אחריות היא בעלת קשר הדוק לפילוסופיית החופש שלו. היא מהווה את הבסיס למוסריות מעשית, המתבטאת בקונספט המחויבות ל, ועל כן שמור לה מקום חם בתיאוריה של אחריות המחבר והמחויבות הספרותית.

תוכן עניינים:
מבוא
חלק א'
חירות
אחריות וחרדה
חירות ומוסר
חלק ב'
חירות ואחריות
מחויבות אינטלקטואלית
הצו המוסרי של המחבר
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לקיום האנושי לא קודמת מהות. לפיכך אין טבע מוחלט העשוי להגביל את אפשרויות הבחירה של האדם על-פי איזשהם דפוסים נתונים מראש. במילים אחרות: הקיום האנושי אינו מימוש של פוטנציאל הקודם לעצם הקיום הזה. ההוגים הקיומיים יוסיפו: אין טבעם או "מהותם" של בני האדם מתנים את בחירותיהם, אלא בחירותיהם הן הן שיוצרות ומעצבות את טבעם ואישיותם של הבוחרים בהן.

תגים:

הישות והאין · פוקו · ספרות · קירקגור · חיל ורעדה · הבחילה · המילים · גולומב · אקזיסטנציאליזם · טרנסצנדנטלי · רצון · הכרח · אחריות מוסרית · פילוסופיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המוסר וחופש הבחירה לז'אן פול סארטר", סמינריון אודות "המוסר וחופש הבחירה לז'אן פול סארטר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.