היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדימוי העצמי של התלמיד במסגרת בית הספר

עבודה מס' 068808

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חשיבותו של הדימוי העצמי וקידומו הרגשי והחברתי של התלמיד במסגרת בית הספר.

11,058 מילים ,30 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

אחת המתנות הגדולות ביותר שיכול מחנך להעניק לחניכו היא מתנת ההערכה העצמית. כפי שתפרט העבודה, בהמשכה. דימוי עצמי חיובי הינו גורם חיוני בהוצאת כוחות האדם אל הפועל ומימוש הפוטנציאל הגלום בו. הדימוי החיובי נוסך באדם כוחות לחתור במרץ ובעוז לקראת הגשמת מטרתו בחיים, ומאפשר לו להגיע ליעודו למרות כל המכשולים שבדרך.
לרובנו יש מושג כלשהו בנושא הדימוי העצמי, אולם מושג זה עלול להיות מעורפל ולא נהיר דיו. מפאת חשיבותו של נושא הדימוי העצמי במסגרת בית הספר, החלטתי לארגן את חלקי הידיעות וההשערות לכלל עבודה מגובשת, ולענות על השאלות היסודיות: מהו הדימוי העצמי וכיצד הוא מתפתח? מדוע דימוי חיובי חיוני כל כך לאדם בכלל ולילד במסגרת בית הספר בפרט? כיצד תורם בית הספר לעיצוב הדימוי העצמי של הילד? האם יכול המחנך לעזור לתלמידיו בחיזוק ושיפור בטחונם העצמי, וכיצד יעשה זאת?
הסתמכתי על מקורות רבים העוסקים בנושא הדימוי העצמי, מקורות הנשענים על ספרי גדולי המוסר והמחשבה היהודית וכן ספרים שנכתבו על ידי פסיכולוגים ואנשי מקצוע.
בפרק הראשון תיסקר התיחסותן של הגישות הפסיכולוגיות השונות לדימוי העצמי: הגישה הפסיכואנליטית (ההתפתחותית), הגישה ההתנהגותית והגישה הפסיכוסוציאלית. כל אחת מגישות אלה רואה באופן שונה מהו ה"אני" של האדם, מהם מרכיביו וכיצד הוא מתפתח. לאור הבנת עקרונותיהן של הגישות השונות, תובן הגדרתן למושג הדימוי העצמי. כמו כן התייחסתי להשקפת היהדות לגבי הדימוי העצמי, הרואה בהערכה עצמית מידה יסודית ונדרשת.
הפרק השני יעסוק בחשיבותו של הדימוי החיובי בכל תחומי החיים: השלכתו של הדימוי העצמי על נסיבות החיים ועל הפרשנות הניתנת לנתוני המציאות השונים; כוחו של הביטחון העצמי בהענקת חוזק ועוצמה לאדם, ומנגד- הנזק הטמון ברגשי נחיתות, המונעים מהאדם להתקדם בדרכו, ומפריעים לו לבנות את עצמו.
הפרק השלישי יתמקד בחשיבותו של בית הספר לעיצוב הדימוי העצמי. חשיבות זו נובעת בראש ובראשונה מההשפעה המרכזית של כל חברה על הערכתו של הפרט שבתוכה, והיא מתחזקת עוד יותר בעקבות העובדה כי בבית הספר נמדדים הישגיו וביצועיו של התלמיד. גם לדמותו של המורה נודעת השפעה רבה בתהליך בניית הדימוי העצמי של התלמיד, משום שהתלמיד מביט עליו בהערכה ומקבל את המשוב שהמורה מעניק לו ללא עוררין. מכיוון שכך, המורה יכול וחייב לסייע לילד לחזק את בטחונו העצמי באמצעות דרכים שונות; חלק מדרכים אלו כולל הקניית הסתכלות נכונה כלפי ערכו היחודי של כל אדם, הסתכלות נכונה על הישגים והצלחות, ולעומת זאת- על כשלונות ומעידות, וכן מתן אפשרות לחוות הצלחה ולהתבלט בתחום שבו הילד מסוגל להוכיח את עצמו, ושימת לב שלא לפגוע בילד בשום אופן.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: הדימוי העצמי בראי הגישות השונות
1:1 הגישה הפסיכואנליטית (ההתפתחותית)
1:2 הגישה ההתנהגותית
1:3 הגישה הפסיכוסוציאלית
1:4 הדימוי העצמי בראי היהדות
פרק 2: חשיבות הדימוי החיובי
2:1 הערכה עצמית מול נסיבות החיים
2:2 הערכה עצמית מקנה ומונעת רגשי נחיתות
2:2:1 חשיבות הבטחון העצמי
2:2:2 הנזק שברגשי הנחיתות
פרק 3: בית הספר כסביבה חברתית ותפקידו בבניית הדימוי העצמי
3:1 הדימוי העצמי והחברה
3:2 השפעת בית הספר על הדימוי העצמי
3:3 דרכים לחיזוק הדימוי העצמי בבית הספר
3:3:1 הקניית חשיבות למאמץ ולא לתוצאה
3:3:2 מתן כלים להתמודדות עם כשלון
3:3:3 מתן ביטוי אישי
3:3:4 זהירות בכבוד התלמיד
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: העבודה נכתבה במסגרת מכללה תורנית וכוללת מקורות תורניים.

קטע מהעבודה:

על פי הגישה של יחסי אוביקט (בה דוגלים בולבי 1969, מאהלר ועמיתיה 1975), האישיות הבוגרת משקפת את מערכת היחסים הראשונית בין הילד לאימו או למבוגר המטפל בו. קשר זה הוא לדעת בולבי ה"דגם" הראשוני לקשרים אנושיים מאוחרים יותר. גישה זו רואה במערכת היחסים הבינאישית בבואה נאמנה למידת הסתגלותו של האדם. דפוס הקשר המתפתח בין התינוק לקרוביו (אימו, אביו ושאר בני משפחתו) הוא הגורם המכריע בהתפתחות דפוס הקשרים העתידיים שלו(2).
אחת הבעיות הקשות במשנתו של פרויד היא חופש הבחירה. לדעתו, כל אשר קורה היום יכול לקבל הסבר מדעי על פי הדברים שקרו בעבר. לדוגמא: רוצח, בהתאם לגישתו של פרויד ההסבר למעשיו נעוץ בעברו.

תגים:

דימוי עצמי · ביטחון עצמי · יהדות · חינוך יהודי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדימוי העצמי של התלמיד במסגרת בית הספר", סמינריון אודות "הדימוי העצמי של התלמיד במסגרת בית הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.