היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי צה"ל והפוליטיקה בישראל- מגמות בעיצוב צה"ל

עבודה מס' 068785

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה שאלה: כיצד הצליח צה"ל להפוך לשותף בכיר בקביעת מדיניות פוליטית?

3,892 מילים ,16 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

יסודותיו של צה"ל הונחו עוד בתקופת "היישוב", בשנים אשר היו מאופיינות במאמץ להגשמת החלום הציוני, הקמת מדינת ישראל. החלום אשר אותו ביקש להגשים "היישוב" בארץ היה הקמת ישות עצמאית ובלתי תלויה. על מנת להשיג המטרה החלו להתגבש מוסדות לאומיים אשר בבוא הזמן עתידים לשקף חזית אחידה ורחבה לאוכלוסיה בארץ.

האתגרים אשר התמודד עימם היישוב בארץ לא היו רק אל מול המשטר המנדטורי- הבריטי אשר שלט בארץ אלא גם מול מחתרות שונות ומגוונות אשר החזיקו בדעות אשר בחלקן מנוגדות מבחינה אידיאולוגית זו לזו (אורן ורגב, 1995).
קיומו של ארגון צבאי ממלכתי אחד, הוא הבולט שבסממני הריבונות המדינית. ההנהגה, ודוד בן גוריון, בראשה חשו בצורך בהקמת צבא ממלכתי סדיר בעל מאפייני פיקוד ומשמעת אחידים אשר כפוף למרות אחת, של הממשלה. צעד זה ליצירת גיבוש איננו צעד קל בייחוד כאשר הוא מתרחש עם הדי מלחמת העצמאות ברקע. אכן, תוך לחימה מול צבאות ערב שפלשו לארץ, פרסמה הממשלה "פקודת יום" להקמת צה"ל ב- 31.5.48. צה"ל הפך אפוא לגוף צבאי ממלכתי של מדינת ישראל- צבא העם הכפוף לממשלת ישראל.

אחד מהאתגרים אשר אפיינו את שנות טרום -קיומה וקיומה הראשונות של מדינת ישראל, היה בקביעת מערכת היחסים בין ממשלת ישראל כממשל עצמאי ודמוקרטי לבין צה"ל, כזרוע הצבאית הכפופה לממשלת המדינה, וזאת תוך כדי רציפות של בעיות ביטחוניות ולעיתים קיומיות.
מחקר זה, אשר בוחן את היחסים בין הצבא למדינה, יתרכז בשאלה כיצד הצליח צה"ל להפוך לשותף בכיר בקביעת מדיניות פוליטית? האם בעיותיה הביטחוניות של מדינת ישראל הן שיצרו את מערכת היחסים המורכבת הזו? עבודה זו מציגה תיאוריות ומודלים הנוגעים ליחסי צבא וממשלה המיושמים על ומנסה לעמוד על מערכת היחסים המדוברת.

תוכן העניינים:
מבוא
מתודולוגיה
סקירת ספרות
דיון והסקת מסקנות
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
נספח

קטע מהעבודה:

דילמות ושאלות רבות עולות כאשר דנים ביחסי הצבא והפוליטיקה במדינת ישראל. הורוביץ וליסק, עוסקים בשאלה כיצד על אף בולטות הביטחון עדיין קיימת בישראל דמוקרטיה ולא מיליטריזם. לטענתם, ישראל קרובה יותר לדגם של "עם חמוש", בו קיימת זליגה בין התחום האזרחי לצבאי. כלומר, ניתן להבין כי הכותבים מגיעים מן הגישה אשר לפיה הצבא והחברה הם שני תחומים שונים. מטריאליזם, לטענתם, היא תפיסה של השלטון על ידי הצבא, דבר אשר איננו מתרחש במדינת ישראל. לטענתם, ישראל מצויה מיום הקמתה במצב של סכסוך מתמשך. מעצם עובדה זו יש להיערך ליצירת בטחון לאומי.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי צה"ל והפוליטיקה בישראל- מגמות בעיצוב צה"ל", סמינריון אודות "יחסי צה"ל והפוליטיקה בישראל- מגמות בעיצוב צה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.