היישום אינו מחובר לאינטרנט

ארועי ה- 11 בספטמבר

עבודה מס' 068647

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד הגיע קומץ אנשים, ארגון אל-קעידה, מצד אחד לרמות הפונדמנטליזם והשנאה, ומצד שני ליכולות המעשיות, לביצוע פיגוע כזה?

18,416 מילים ,25 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

הפיגוע ב-11 בספטמבר, בו מחבלים מתאבדים שהשתייכו לארגון אל-קעידה חטפו מטוסי נוסעים וריסקו אותם לתוך מרכז הסחר העולמי, ובמקביל ניסו לעשות זאת מעל לפנטגון והבית הלבן, גבה אלפי קורבנות מאזרחים חפים מפשע ששהו במקומות עבודתם. האירוע היה פיגוע הטרור הגדול והנוראי בתולדות האנושות והוא ללא ספק זעזע את יסודות העולם המודרני. אחרי ה-11 בספטמבר הכל השתנה: יחס שמדינות תומכות טרור קיבלו, היחס כלפי הטרור, ההתייחסות לחוקה האמריקאית והחופש שהיא מתירה, הבנת האיומים שמציבה המאה ה-21 וכו'.
בעבודה זו אנסה לבדוק כיצד הגיע העולם להתרחשות הזו. שאלת המחקר שלי היא: כיצד הגיע קומץ אנשים, ארגון אל-קעידה, מצד אחד לרמות הפונדמנטליזם והשנאה, ומצד שני ליכולות המעשיות, לביצוע פיגוע כזה?
אסקור בעבודה זו את ההתפתחות בעולם המוסלמי, משנת 79' רבת ההתרחשויות ועד 2001. חשוב לי לציין כי איני מתמקדת בפיגוע עצמו, שהתכנון והביצוע שלו דורשים עבודה בפני עצמה. ההנחה שלי היא שלא קם אדם בבוקר ומחליט לבצע פיגוע כזה, אלא מדובר כאן בתהליכים ארוכי טווח שהביאו לרדיקליזציה וליצירת התשתית, המאפשרים ביצוע פיגוע כזה, ובכלל מעוררים את הרצון לעשות אותו.
אבחן את התפתחות הפונדמנטליזם האסלאמי, יצירת הרובד הרוחני, מתוך התייחסות לתיאוריה העיקרית הקיימת היום "מאבק בין ציוויליזציות". נקודות החיזוק לתופעה זו היו המהפכה באיראן, המלחמה באפגניסטן ומלחמת המפרץ.
ההתייחסות בעבודה לנושא אפגניסטן נרחבת, כיון שהמלחמה שם לא רק חיזקה את הרובד האידיאולוגי, אלא גם יצרה את התשתית האנושית לארגון הפונדמנטליסטי מכל, אל-קעידה. המוג'הידין ממדינות ערב, שמאוחר יותר נקראו "בוגרי אפגניסטן", הם חבריו לדרך של בן-לאדן, הם מנהיגים היום את תאי הטרור של בן-לאדן, ולכן חשיבותם. נקודה נוספת בה באה לידי ביטוי חשיבותה של אפגניסטן, היא מצבה היום. היא מדינה הרוסה, אחרי היסטוריה ארוכה של מלחמות חיצוניות ופנימיות, ולכן משמשת חממת גידול מצוינת לטרור.
ולבסוף, אם נבחן את ההתרחשויות המשפיעות, המפתיעות, הקיצוניות ביותר בהיסטוריה האנושית, נראה כי מעשים גדולים (גם אם הם שליליים) יכולים להתרחש רק כאשר יש מנהיג, שמאחד את כל אשר השטח מציע לו ויודע להכווין את האנשים והמשאבים למטרה מסוימת. כך היה עם סטלין, כך היה עם היטלר, וכך גם עם בן-לאדן. זה השלישי אומנם לא הגיע (עדיין) למניין הקורבנות של השניים הראשונים, אך אין בדעתי ספק כי הוא המנהיג של העולם האסלאמי הפונדמנטליסטי בעשר השנים האחרונות, ויותר חשוב מזה, בלעדיו לא היה מתרחש פיגוע ה-11 בספטמבר וכל מה שקדם לו. לכן הקדשתי לו חלק נבחר בעבודה, לתיאור הביוגרפיה האישית שלו, על המקומות השונים בהם בילה את שנותיו, ועל כל צעדיו, עד אשר הגיע לרמת הקיצוניות בה הוא נמצא היום.
לסיום רק אציין כי מפאת מגבלת גודל וסוג העבודה, התייחסתי רוב הזמן רק לצד המוסלמי. אין ספק כי לצעדי המערב במהלך השנים יש השפעה רבה על מה שקרה, כי הרי שנאת המוסלמים הרדיקליים היא לא רק "יש מאין", אך כאמור, זה לא נראה לי המקום לדון בעניין.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: התפתחות הרדיקליזם האסלאמי
מלחמה בין ציוויליזציות
תחיית האסלאם
התמיכה בארגונים פונדמנטליסטיים
איראן - מודל למהפכה
פרק 2: אפגניסטן - ותרומתה לגידול הטרור
היסטורית
הפלישה הסובייטית
המוג'הידין
המצב בעשר השנים האחרונות
פרק 3: מלחמת המפרץ הראשונה
ההתייחסות האידיאולוגית - האם המלחמה מוצדקת?
סדאם חוסיין
הפיכת מלחמת המפרץ לסמל ע"י הפונדמנטליסטים
סיכום
פרק 4: בן-לאדן
מוצא ומשפחה
מורי דרך אידיאולוגיים
אפגניסטן
סודאן
חזרה לאפגניסטן
משנתו המגובשת של בן-לאדן
עקרון הפעולה של בן-לאדן
פרק 5: אל-קעידה
רקע כללי על הארגון
כספי הארגון
פיגועים
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

סמואל הנטינגטון, בספרו רב-המכר "התנגשות בין ציוויליזציות", כותב כי המאבק בין האסלאם לעולם המערבי הוא מאבק תרבותי, ולא בעל אופי אחר, ונובע מתחושת העליונות הן של תרבות האסלאם והן של תרבות המערב. הוא טוען כי עיקר הבעיה החלה עם סיום המלחמה הקרה, אף כי ניצני הרדיקליזם בעולם האסלאמי הופיעו כבר לפני כן.
קריטי בעייני להבין את ההסתכלות ההדדית של האסלאם ושל המערב, כיון שהיא הבסיס להבנת ההתפתחויות שהביאו לאירוע בסדר גודל של ה-11 בספטמבר. חיוני להבין מעין צמחה שנאתם הכה תהומית של בן-לאדן ואלפי חסידיו למערב וכל מה שהוא מייצג, כמו שחיוני להבין את הסתכלות המערב על עולם האסלאם - שני הצדדים ויחסי הגומלין ביניהם משפיעים על המהלכים ולא רק צד אחד.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ארועי ה- 11 בספטמבר", סמינריון אודות "ארועי ה- 11 בספטמבר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.