היישום אינו מחובר לאינטרנט

תסמונת האישה המוכה - הגנתה של האישה המוכה במשפט הפלילית

עבודה מס' 068510

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת מצבים שונים בהם שרויות נשים מוכות שרצחו את בעליהן, דוגמת כרמלה בוחבוט, ובהקשר לכך גם מוצגות הדרכים השונות להגן על אותן נשים מפני הרשעה כמעט וודאית של רצח.

13,020 מילים ,68 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

המקלט הראשון בעולם לנשים מוכות הוקם באנגליה בשנת 1971. כיום יש בישראל כ-125 נשים שנרצחות על-ידי בני-זוגן כל ארבע שנים. לפי נתונים סטטיסטיים, יש כ-200,000 נשים מוכות בישראל.
תופעת האלימות במשפחה מהווה חלק מז'אנר של "פשעים מושתקים".
משום שהעבירות מבוצעות בחדרי חדרים, מספר המקרים המדווחים נמוך בהרבה ממספר המקרים הקיימים בפועל.
עם זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לעובדה, כי מידי יום נשים רבות מגיעות אל בתי-המשפט על מנת להוציא צווי הגנה כנגד בני-זוגן בשל אלימות שמופנית כלפיהן. צווים אלו, למעשה, מגוננים על האישה ומרחיקים את בן-זוגה ממנה למשך תקופה מסוימת. בתקופה זו מחליטה האישה כיצד לפעול לאור מעשי האלימות שהופעלו כנגדה. כך למשל, תוכל האישה לפנות עם ילדיה למקלט לנשים מוכות, בו תוכל להסתתר מבן-זוגה ולשקול את צעדיה העתידיים.
ראוי להדגיש, כי צווים אלו ניתנים בלא ידיעת בן-הזוג ולאחר שהאישה נחלצה מהאלימות שהופעלה כלפיה. אולם, קיימים מקרים רבים בהם האישה אינה יכולה לחמוק מהאלימות המופעלת כלפיה, ולפיכך היא נאלצת להתגונן מפני הסכנה המוחשית המופעלת כנגדה.
במקרה כזה עולה השאלה - כיצד יש להתייחס למקרה בו אותה אישה מוכה פוגעת בבן-זוגה המכה, שלא בהתאם לאחד מהסייגים לאחריות הפלילית הקבועים בחוק?
האם יש להענישה במלוא חומרת הדין או שמא לפטור אותה מאחריות?
אחד הסייגים לאחריות הפלילית בו אעשה שימוש בעבודה זו על מנת להמחיש את הבעיות מולן ניצבת האישה המוכה, הינו סייג ההגנה העצמית. תנאיו של סייג זה, כפי שאדון בהם בהמשך, בנויים כמודל "גברי" שאינו תואם את יכולותיה הפסיכולוגיות והפיזיות של האישה ואת מקרי "תסמונת האישה המוכה", המביאים פן חדש בכל הקשור להתגוננותן של הנשים המוכות, ולפיכך תנאיו של סייג זה אינם מתאימים במקרה בו האישה המוכה מתגוננת.
הליקוי נובע מתפישת מהותה של ההגנה העצמית ותנאיה, ולא מחוסר הצדקתה של פעולת האישה.
לאור האמור מתבקשת מאליה השאלה - מה על האישה לעשות בתנאים כאלה? האם המסגרת המשפטית ערוכה כראוי להתמודד עם המצב הקשה? הרי ברור שרקמת היחסים בין בני-זוג כה שונה ממצבים אחרים של אלימות, שיציאתה של האישה מהבית או צו להוצאת בן-זוגה ממנו לא ישיגו תמיד את מטרותיהם, והבעל האלים עלול להמשיך לעקוב אחר האישה ולרדוף אותה.
על שאלות אלה ושאלות נוספות אנסה להשיב במסגרת עבודתי זו.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. על נשים מוכות ותגובתן המושהית
3. תסמונת האישה המוכה
4. ביקורת על תסמונת האישה המוכה
5. עדויות מומחים בדבר "תסמונת האישה המוכה" - יתרונותיהן וחסרונותיהן
6. סיפורה של כרמלה בוחבוט כדוגמא לבעיית הנשים המוכות ודרך התמודדותה עם המערכת המשפטית
7. תנאי סייג הגנה העצמית ותסמונת האישה המוכה
8. הפתרונות המוצעים לסוגיית האישה המוכה
9. ההבחנה בין הגנה עצמית מסוג "excuse" ובין הגנה עצמית מסוג justificatio""
10. משפט משווה
11. סיכום
12. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ברברה סבירסקי מגדירה "אישה מוכה" באופן הבא -
"אישה מוכה היא קרבן לתקיפות גופניות חוזרות מצד הגבר שאיתו היא חיה, תקיפות המלוות בדרך-כלל גם באלימות מינית ובאלימות נפשית"(1).
בפסק-הדין בת"פ (שלום-ירושלים) 3661/03 מדינת ישראל נ' מחתסב(2) הובאו נתונים אודות היקף התופעה:
אלימות במשפחה ככלל, ואלימות כלפי נשים בפרט, החלה רווחת בשנים האחרונות, וניתן לזהותה בכל שכבות החברה. סקר שנערך באוניברסיטת חיפה ביוזמת משרד העבודה והרווחה בשנת 2002 קבע, כי בישראל יש 141,710 נשים מוכות וכי 13% מכלל הנשים נחשפו באותה שנה לאלימות מסוג זה או אחר.

תגים:

סינדרום · בעל מכה · סייגים · אחריות פלילית · כרמלה בוחבוט · אלימות נשים · נשים מוכות · הגנה עצמית · הכאת נשים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תסמונת האישה המוכה - הגנתה של האישה המוכה במשפט הפלילית", סמינריון אודות "תסמונת האישה המוכה - הגנתה של האישה המוכה במשפט הפלילית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.