היישום אינו מחובר לאינטרנט

נפט ככלי במדיניות חוץ

עבודה מס' 068453

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שליטתה של אופ"ק בשוק הנפט העולמי כמונופול, אירועים מכוננים שהשפיעו על מחיר הנפט, האירועים שקדמו להקמתה של אופ"ק וכן על תגובת העולם לאופן פועלו של אופ"ק.

7,293 מילים ,27 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

הנפט הוא "מנוזלי החיים" של החברה המודרנית. מאז ראשית המאה ה-20, עם התרחבות השימוש בנפט עלתה חשיבותו הכלכלית, החברתית, הצבאית והמדינית. הנפט הוא מקור האנרגיה הדומיננטי של התחבורה, כלי המלחמה, כלי החקלאות והתעשייה. בשוק הנפט פועלים שני כוחות מרכזיים: הקונים, קרי מדינות המערב, והמוכרים, אלה הם המדינות המאוגדות בארגון המדינות המייצאות נפט - "אופ"ק". בשנות השבעים של המאה העשרים הפגינו מפיקות הנפט הערביות את כוחן מול צרכניות הנפט בעקבות תבוסה צבאית של מדינות ערב מול ישראל. מחיר חבית נפט מיום הקמת הארגון ועד תחילת שנות השבעים היה חסר תנודתיות משמעותית, אך אז החל לעלות בעשרות אחוזים בימים ספורים. המדינות המפיקות הבינו לראשונה ששליטה בנפט מהווה בנוסף לעוצמה כלכלית גם עוצמה מדינית ואסטרטגית. אופ"ק ניסתה להשיג את יעדיה המדיניים האנטי ישראלים באמצעות איומי אמברגו במשלוחי נפט למדינות המסייעות לישראל. שנים אחר כך, מלחמת המפרץ המחישה את הפיצול בקרבת מפיקות הנפט ובעולם הערבי. השימוש בנשק הנפט עבר מידי המפיקות לידי הצרכניות, ביטוי לכך נמצא בסנקציות שהטילה ארה"ב על מפיקות במזרח התיכון כמו עיראק, איראן ולוב.
אנו נראה שהארגון מנצל סכסוכים בין המדינות המפיקות ומעלה את מחיר הנפט, למשל במלחמת איראן עיראק, וזו על מנת להפיק רווחים.
מטרת העבודה היא לבחון את השאלה האם נפט מהווה כלי במדיניות החוץ של החברות באופ"ק ?
מבנה העבודה יכלול פרק תיאורטי באמצעותו נבחן את שאלת המחקר, ופרק אמפירי אשר יסקור אירועים שהשפיעו על מחיר הנפט, כלים כלכליים, אסטרטגיים ומדיניים שהמדינות המפיקות השכילו להפיק משליטתן בנפט ודרך התמודדות המערב עם התלות במדינות המפיקות. נערוך מחקר אשר יבדוק האם יש התאמה בין עקרונות הפרק התיאורטי לנתונים מאקרו כלכליים, אנושיים, צבאיים וגיאו-אסטרטגיים ונבחן האם נפט באמת מהווה נפט עוצמה. נקיים דיון אשר יבהיר האם דרך פעולתו של אופ"ק כארגון מתאים למשנתם של הריאליסטים או של הליברלים. עבודה זו תתמקד בהתמודדות מדינות המערב עם מדיניות אופ"ק לאורך השנים. ננסה ללמוד על מקומו של הארגון בפוליטיקה העולמית תוך התייחסות לנעשה ביחסים הפנמיים בין המדינות החברות בו.

תוכן עניינים:
א. מבוא
חלק תיאורטי
גישה ריאליסטית מאזן עוצמה וליברליזם
חלק אמפירי
1.נפט
1.1 נפט הגדרה
1.2 שימושי נפט
1.3 מקורות אנרגיה חלופיים
1.4 תלות העולם בנפט
2. אופ"ק
2.1 אופ"ק הגדרה
2.2 מטרת הארגון
2.3 אופ"ק - סקירה היסטורית
3. נפט ככלי במדיניות חוץ של המדינות החברות אופ"ק
3.1 שימוש בנפט ככלי במדיניות חוץ
3.1.1 סקירה היסטורית
3.2 נפט ככלי אסטרטגי
3.3 נפט ככלי מדיני
3.4 נפט ככלי כלכלי
3.5 תגובת העולם לשימוש בנפט ככלי במדיניות החוץ של אופ"ק
3.6 מבט לעתיד
4. מדידת עוצמה
5. דיון על התנהגות אופ"ק לפי הגישה הריאלסטית ולפי הגישה הליברלית
ב. סיכום ומסקנות
ג. ביבליוגרפיה
ד. נספח: הסברים למחקר עוצמה

קטע מהעבודה:

הניאוריאליזם גורס שיחסים בין מדינות שומרים על חוסנה של המדינה ועמידותה במערכת הבינלאומית ונעשית ע"י חתימת בריתות והסכמים בין לאומיים. נפט הינו מוצר חיוני ולכן המדינות המפיקות הופכות למחוזרת ע"י הצרכניות. אופ"ק מאפשר למדינות החברות בו למנף את האינטרסים המדיניים שלהם, בכך שהן שולטות על ההיצע העולמי ומחייבות את המדינות מייבאות נפט להיענות לרצונם ולהתחשב בדעתם.
לפני הקמת ארגון אופ"ק, ב-1956 במהלך מבצע קדש(13), ערב הסעודית ניסתה לשנות את תוצאות המלחמה על ידי הפחתת ההיצע העולמי אשר היה אמור לגרום למחיר חבית הנפט לעלות. אך ארצות הברית התערבה העלתה את ההיצע ולא נתנה למחיר לעלות. ערב הסעודית נכשלה בהפעלת לחץ מדיני כי לא השכילה לאחד את שאר מדינות ערב המפיקות שהיו חלוקות בדעתן ובגלל לחץ ארה"ב הגבירו את שאיבת הנפט וכסו את החוסרים שייצרו הסעודים.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נפט ככלי במדיניות חוץ", סמינריון אודות "נפט ככלי במדיניות חוץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.