היישום אינו מחובר לאינטרנט

בין נביא לפילוסוף - תפישת הנבואה הפילוסופית של הרמב"ם

עבודה מס' 068352

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניסיון להראות כיצד יוצק הרמב"ם את השכלתנות האריסטוטלית אל תוך תפישתו ולבחון, במה שונה ממנה, נוכח העמדתו אותה כבסיס לתפישתו.

2,891 מילים ,15 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

"והיסוד השישי - הנבואה. והוא, לדעת שזה המין האנושי יש שיימצאו בו אישים בעלי כשרונות מפותחים מאד ושלמות גדולה, ותתכונן נפשם עד שמקבלת צורת השכל, ויתחבר אותו השכל האנושי בשכל הפועל ויאצל עליהם ממנו אצילות שפע, ואלה הם הנביאים, וזוהי הנבואה" (פירוש המשנה לרמב"ם, מבוא לפרק 'חלק').

תחום הנבואה הנו מיוחד ביותר בדת היהודית(1), לו השלכות רבות על עולם המחשבה והמעשה. רבות השיחות בנושא זה במחשבה היהודית, ובכולן המכנה המשותף, המנוגד לתפישת אריסטו את הנבואה, מתפקד כשליח האל. דבר זה ממרכז את עניין הנבואה ותוכנה, ושם אותם במקום אמיתי ובר-סמכא.
בגישתו אל הנבואה, מקדיש הרמב"ם מקום רחב לענייניה(2) וממקם אותה במקום הגבוה ביותר וכשלב העילאי(3) אליו צריך לשאוף כל יהודי. לכן, מפגש תחום זה עם הפילוסופיה, יוליד את האפשרות לתודעה מטא-פיסית, אותה מחשיב לפסגת המדע.

בעבודתי, אדון אם כן, בתפישתו של הרמב"ם את הנבואה כדוגמת נושא, בו משתלבים דת ופילוסופיה. אנסה להראות כיצד יוצק הרמב"ם את השכלתנות האריסטוטלית אל תוך תפישתו זו(4) ולבחון, במה שונה ממנה, נוכח העמדתו אותה כבסיס לתפישתו. כל זאת, ללא הרחבת יתר בנושא ובמיקוד תמציתי ביותר, מבלי להתעכב על כל מושג ומושג, בנקודות המייחדות את תפישתו. לאחר, אביא עמדתו של ריה"ל בגישתו לעניין הנבואה ובפולמוס שעורך כנגד תפישתה האריסטוטלית בה מצדד הרמב"ם, באמצעות קריאה קרובה בספרו ה'כוזרי'. בעיקר אנסה לעמוד על נקודות החילוק בינו ובין הרמב"ם.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. תפישת הנבואה של הרמב"ם
2.1 בעיית הנבואה
2.2 נבואת משה
2.3 בין הנביא והפילוסוף
3. תפישת ריה"ל את הנבואה
4. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בתפישה הפילוסופית את הנבואה נמצאות חמש תכונות אופייניות, עליהן עומד וולפסון(7) :
א. הנה תהליך טבעי - למצב הנבואה מגיע אדם בדרך ההכרח הטבעי בתנאים מסוימים ובלי התערבות ישירה של חסד אלוהי.
ב. הנבואה נאצלת לאדם - בידי אלוהים ולא במישרים, אלא ע"י ממצע, 'השכל הפועל' הנתפש כישות ממשית.
ג. סגולת האדם להגיע למעלת הנבואה: קניין מלידה של שלמויות טבעיות, השגת שלמות במעלות המידות והמוסריות והמעשיות בדרך אימון והשגת שלמות במעלות השכליות בדרך הלימוד.
ד. מעלות המידות המוסריות והמעשיות אינן תכלית בפני עצמן, אלא חשובות רק מהיותן מסייעות להשגת המעלות השכליות.
ה. אין דרך מיוחדת של התנהגות או פעולות כאמצעי להשגת 'מעלת הנבואה'. תכלית זו יכולה למלא כל אחת משיטות המוסר שאדם מתקין לעצמו.
----------------------------------------------------------------------
7. וולפסון, צ', ה'; 'המחשבה היהודית בימי הביניים'; מסות ומחקרים. הוצ' מוסד ביאליק, ירושלים, תשל"ח. עמ' 251-249.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בין נביא לפילוסוף - תפישת הנבואה הפילוסופית של הרמב"ם", סמינריון אודות "בין נביא לפילוסוף - תפישת הנבואה הפילוסופית של הרמב"ם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.