היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך מיני בבתי ספר ערביים - תפקיד היועץ

עבודה מס' 068330

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תפיסתו של היועץ החינוכי בבה"ס במגזר הערבי (מחקר איכותני - ראיונות עומק)

9,979 מילים ,41 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

במשך תקופת ההתבגרות חלים שינויים גופניים רבים אצל בנים ובנות. השינויים מתרחשים אצל אחד ואחת בקצב שונה וכל אחד "פורח" ברגע המיוחד לו. תחושות שונות מתלוות לשינויים הגופניים ולכן חשוב לשוחח עם התלמידים על כך ולעזור להם להכיר את השינויים בגיל הזה, להכיר ולקבל את גופנו ואת רגשותינו.
מעט מאוד אנשים יכחישו שההורים הם אלה שצריכים לספק לילדיהם מידע והסבר בחינוך המיני ובדרך כלל הם גם נמצאים בעמדה הטובה ביותר שממנה הם יכולים לעזור לילדיהם להתמודד עם המתחים ועם הדו משמעיות של החיים באופן כללי (Halestead, 1997). אבל מצד שני ההורים נמנעים ויש כאלה שמתקשים לדבר על מין ומיניות עם ילדיהם, במיוחד אם מדובר במגזר הערבי שהתרבות היא תרבות מסורתית. המודרניזציה והמושגים הסוציולוגיים החדשים בחברה הערבית שהם תוצאה מהקשר המתמשך עם החברה הישראלית, מעוררים צרכים וציפיות אצל הנוער, צרכים אלו לא יכולה החברה המסורתית לממש.
המתבגרים הערביים והוריהם נמצאים במצב של בלבול וחוסר ודאות בנושא המין והמיניות. מצד אחד הם חשופים למקורות מידע רבים בנושא זה ומצד שני הנושא עדיין נחשב בגדר טאבו בחברה הערבית המסורתית. נושא זה הוא רגיש מאוד, ולכן לבוא ולדבר עם הילדים שלנו על מיניות, קשה יותר ממה שחושבים (הפנר 2001). מנקודה זו צריך לייחס חשיבות רבה לנושא החינוך המיני וחיי משפחה תקינים בבית הספר, כמו שג'ונסון (2001) מניח שידע המתקבל מהיועץ הוא המפתח למיניות בריאה של המתבגרים, חוץ מזה שהמתבגרים עצמם מעדיפים לקבל חינוך מיני בבית הספר. לכן, בית הספר צריך לאפשר ולתת מענה גם לנושא חשוב ומשמעותי זה בתהליכי הסוציאליזציה בגיל ההתבגרות.

בעבודה הנוכחית אעמוד על תפקידו של יועץ בית הספר בתיכון במגזר הערבי בהעברת התוכנית לחינוך מיני, את תפיסתו לחשיבות העברת התוכנית לתלמידים ובאיזו מידה היועץ לוקח על עצמו את האומץ לטפל בנושאים כמו: יחסי מין, אמצעי מניעה, נטיות מיניות וכד'.
מטרת עבודה זו היא להראות עד כמה היועץ החינוכי במגזר הערבי נכנס לתוך הנושא. האם החינוך המיני הוא פחות הסברתי ויותר חינוכי, פחות קשור להקניית ידע ביולוגי ויותר מחובר או קשור לערכים חברתיים וצרכים אישיים של המתבגרים עצמם.

שאלת המחקר: מהי תפיסתו של היועץ החינוכי בהעברת תוכנית חינוך מיני לתלמידי תיכון ובאיזה מידה לוקח על עצמו לטפל בנושאים אמיצים כמו יחסי מין, נטיות מיניות וכו'?
אוכלוסיית המחקר: אוכלוסיית המחקר כללה 6 יועצים חינוכיים בתיכון מהמגזר הערבי באזורים שונים בארץ.
כלי המחקר: במחקר הזה נערכו ראיונות עומק. בראיונות רציתי לבדוק את תפיסת היועצות את חשיבותה של העברת תוכנית לחינוך מיני במגזר הערבי.
השאלות לא היו לפי סדר אלא התפתחו לפי אופן השיחה עד שהגעתי למטרה מאחורי הראיון והיא לעמוד על תפקידה של היועצת בהעברת תוכנית לחינוך המיני בתיכון.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון - סקירת ספרות
1. חינוך מיני
1.1 התפתחות החינוך המיני בעולם
1.2 התפתחות החינוך המיני בישראל
1.3 תוכניות "חינוך מיני" של משרד החינוך - שפ"י
1.4 חינוך מיני וחינוך לחיי משפחה
1.5 זהות מינית ונטייה מינית
2. החברה הערבית בישראל
2.1 התרבות הערבית בישראל
2.2 חינוך מיני בחברה הערבית
2.3 האסלאם והחינוך המיני
2.4 הנצרות והחינוך המיני
3. חינוך מיני ובתי הספר
3.1 חינוך למיניות: צרכים, ציפיות ואכזבות
3.2 מדיניות החינוך המיני
4. היועץ והחינוך למיניות
4.1 תפקיד היועץ בחינוך המיני
פרק שני - השיטה
2.1 המחקר האיכותי
2.2 שאלת המחקר
2.3 אוכלוסיית המחקר
2.4 כלי המחקר
2.5 שאלות הציר
פרק שלישי - ממצאים
פרק רביעי - דיון
סיכום
ביבליוגרפיה (כולל מקורות בשפה הערבית)

קטע מהעבודה:

בחברה הערבית קיימת בורות בנושא זה. למשל לא מחנכים את הבנות ולא מסבירים להן מה זה מחזור חודשי ואיך צריך להתייחס אליו. כך, כאשר הן נתקלות בו בפעם הראשונה הן מפחדות ואינן יודעות כיצד לנהוג. לאחר קבלת המחזור מקבלות הבנות יחס שונה מהסביבה, מרגע זה הכל אסור (למשל מגע עם בני המין השני על בסיס חברתי-רומנטי), כאשר כל הזמן אומרים להן שזה כדי לשמור עליהן, הדבר כמובן קשור בשמירה על מה שנקרא "כבוד המשפחה" (טמיש, 1996). בנוסף מבקשים מהבנות שלא ידעו שום דבר על גופן, כי חוסר ידיעה הינו סמל לכבוד וטוהר ואם הן יודעות משהו על גופן ועל מין אז זה דבר לא טוב ואפילו מביש (אל-סעדאוי, 1988).

תגים:

גיל ההתבגרות · חברה מסורתית · מיניות · המגזר הערבי · יחסי מין · ערכים משפחה · בת זוג · בן זוג מתבגרים · תפקידי מין · סוציאליזציה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך מיני בבתי ספר ערביים - תפקיד היועץ", סמינריון אודות "חינוך מיני בבתי ספר ערביים - תפקיד היועץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.