היישום אינו מחובר לאינטרנט

בובה על חוט של תיל - תיאטרון בובות כסאטירה

עבודה מס' 068181

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאטרון בובות למבוגרים כסאטירה חריפה למציאות הפוליטית חברתית. שימוש בתבניות של תיאטרון בובות להעברת מסר בוטה ואגרסיבי.

4,717 מילים ,18 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ההשקפה הרווחת היא, שתיאטרון בובות נועד לילדים. ביסודה של השקפה זו מצויה ההנחה, שהבובה אינה יכולה לשאת תכנים רציניים. הבובה לכשעצמה משדרת מתיקות, מעוררת גיחוך ולא מאיימת. האומנם? לעיתים היוצר בוחר למשכן את מחאתו בתבנית תיאטרון הבובות. כיצד מסרים של מחאה בעלי תשתית אידיאולוגית, חברתית או פוליטית מתחברים אל תיאטרון בובות? הבובה, בהיבט הפוליטי והחברתי שלה, משמשת ככלי לניגוח השלטון הממסד והחברה מתוך ההנחה, שמותר לה להתבטא באופן שאסור על בני אדם.

בעבודתי זו אבחן כיצד תבניות של תיאטרון בובות, השילו מעליו תכנים נאיביים, וקלטו לתוכן צפנים, שהקשרם יוצר מחאה.
שאלת מחקר: מה מניע יוצרים של סאטירה חברתית פוליטית להשתמש בתיאטרון בובות על מנת להעביר מסרים בוטים וחריפים.
טענה מרכזית: על אף השימוש בז'אנר ילדותי המסר עובר בצורה בוטה אגרסיבית ולא ילדותית בעליל.
טיעונים עיקריים:
היבט פסיכולוגי- באמצעות הבובות המסר מתחבר אל המקום הכי פרימיטיבי וראשוני של התודעה של הצופה תוך פסיחה על שלב העיבוד.
בכדי להבין כיצד משפיע תיאטרון הבובות עלינו, המבוגרים,יש לבדוק ראשית כיצד הוא משפיע בהיבט הפסיכולוגי על הילד ועל המבוגר. נעזרתי בראיון עם נטע אורן, רכזת התחום הטיפולי בבי"ס לתיאטרון בובות בחולון. ובמאמר של אדולף ג' וולטמן, פסיכולוג קליני, תיאטרון בובות כמכשיר טיפולי
כמו כן דרך ספרה של זהר שביט מעשה ילדות על חוסר התקשורת בין ילד למבוגר.
סאטירה וגרוטסקה- פריסת טכניקות סאטיריות שמתחברות לתיאטרון בובות למבוגרים תוך התמקדות בתפקיד הסאטירה, שמצפינה את מחאתה בתוך הגרוטסקה. וזאת על מנת לבסס את טענתי כי השימוש בדמויות גרוטסקיות, על טבעיות, נועדו להעביר את כל מה שלא פוליטיקלי קורקט במציאות העגומה אותה הסטיריקן בוחר להציג. ע"פ רוברט פאולסון סאטירה שמצפינה את מחאתה בתוך הגרוטסקה טוענת להנמכת החברה, הקצנת פגמיה וגיחוך על ערכיה. סטיריקנים שלא מסתפקים בלשרטט את מחאתם בקווים מדויקים ואנושיים מציגים אותה באמצעות שימוש בדמויות גרוטסקיות על טבעיות (אחמד- הטרוריסט המת של ג'ף דנהאם, ה"חרצופים" כקריקטורות של פוליטיקאים).
כואב אבל פחות- על אף היותה סאטירה בוטה וחריפה, המפגש בין הקומי לזוועתי בהקשר של תיאטרון הבובות למבוגרים יוצר מעין משחק של תום ורשע,ע"פ פיליפ תומפסון, מפגש שכזה יוצר אפקט של בלבול וחוסר ודאות. המפלט היחיד מפני התחושה שנוצרת הוא הצחוק. על פי א' בלום, חוקר סאטירות, הסאטירה דרך ההצפנה בבובות כחפצים דוממים מאפשרת יצירת אמפתיה ומתקבלת במתינות. סאטירה מעורטלת מהצפנה לעומת זאת, מעוררת אנטגוניזם ודחייה.
גישת מחקר: מחקר שדה, הסתייעות בגישות חוץ- אסתטיות : פסיכולוגיה, חינוך.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. הבובה ככלי טיפולי
3 הבובה ככלי להעברת מסרים חתרניים
4. תיאטרון בובות כסאטירה חברתית ופוליטית
5. תיאטרון בובות ככלי סאטירי המוצפן בתוך הגרוטסקה
6. אגרוף בכפפת משי- איך בכל זאת המסר מתרכך?
7. סקירה קצרה של שלוש יצירות סאטיריות: פנץ' וג'ודי, "החרצופים", 'טים אמריקה'.
8. סיכום

קטע מהעבודה:

בכדי להבין כיצד משפיע תיאטרון הבובות עלינו, המבוגרים,אבקש לבדוק ראשית כיצד הוא משפיע בהיבט הפסיכולוגי על הילד ועל המבוגר ולאן חותר הסטיריקן כשהוא מתייחס להשפעה זו.
פט וואטס במאמרה מתוך הספר דרמה תרפיה- תיאוריה ומעשה למורים ומטפלים מסבירה את חשיבות תיאטרון הבובות בדרמה תרפיה. החוק הראשון בשימוש בבובות בתהליך זה הוא לשחק, לגלם דמות, להיכנס אל תוך הקשר של ה"כאילו", שבו אני מי שאני, וגם מי שאני לא. הן המטופל והן התרפיסט, מטילים זה על זה תפקידים אלטרנטיביים. "העולם מכוסה ברושם, מראית עין, הבחירה בבובה היא ההיטל האנושי. הבובה מסתירה באותה מידה שהיא מגלה, בגלל שמראית עין היא תמיד של משהו אחר."(3)

תגים:

בובות · חרצופים · טים אמריקה · סאטירה · הצפנה · גרוטסקה · קריקטורות · קומדיה הומור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בובה על חוט של תיל - תיאטרון בובות כסאטירה", סמינריון אודות "בובה על חוט של תיל - תיאטרון בובות כסאטירה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.