היישום אינו מחובר לאינטרנט

עלילות הדם נגד יהודים בימה"ב- על מעגל הדמים בין יהודים לנוצרים

עבודה מס' 067950

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות עלילות הדם נגד היהודים בימה"ב, והתייחסות לתיאוריה הרואה בהתפתחות עלילות אלו חלק מ"מעגל הדמים".

5,705 מילים ,6 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

העבודה תעסוק בהתפתחות עלילות הדם נגד יהודים באירופה בימה"ב. לעלילות אלו ישנן רמות משמעות סמליות, מעשיות, משפטיות ועוד. ניתן ללמוד מהחקירה והעיסוק בהן על היבט אחד של "הדיאלוג" היהודי - נוצרי בעת ההיא. עיסוק בהיבט שונה ומיסטי זה מעלה שאלות ותהיות רבות.
הגדרה מילולית של "עלילה" אמורה להוביל את הקורא והעוסק בנושא להלך רוח קונספירטיבי, על פיו הייתה יד מכוונת מאחורי עלילות אלו ושהן היו מונחות מטרה מסוימת ע"י יוצריהן ומפתחיהן. לטעמי, גישה זו מצמצמת את יכולתנו ללמוד ולהפיק אודות היחסים שבין נוצרים ויהודים בתקופה המדוברת כפי שמשתקפים בתופעה היסטורית זו.
נקודת המוצא שלי בכתיבת עבודה זו הייתה ניסיון למצוא הסבר מעמיק יותר לעלילות מאשר האשמות שווא וכך אולי לשפוך אור על היבטים שונים ביחסים יהודים - נוצרים המשתקפים בעלילות אלו.
כחלק מהקורס "הפולמוס היהודי נוצרי" ניסיתי לחשוב על עלילות אלו כעל סוג של דיאלוג ולראות גם את הצד היוזם והיוצר של היהודים בסיפור זה ולא רק את הצד הפאסיבי והקורבני שלהם בהתפתחות העלילות.
ניסיתי לבדוק מספר נקודות:
* מה בעצם ואם בכלל היה חלקם של היהודים בהתפתחות העלילות?
* האם ניתן לראות בהתפתחותן, ולו ברמה חלקית ריאקציה נוצרית למעשים יהודיים?
* מה הוביל להתפתחות עלילות הדם דווקא בזמן ובמקום בו התפתחו?
* מה מייחד מקומות אלו ממקומות אחרים בהן העלילות לא התפתחו?
במהלך החיפושים אחר חומרים מצאתי גרסאות והסברים שונים לשאלות אלו ומצאתי עצמי מזדהה עם שתי גישות דומות יחסית בבסיסן, שניתן לאחדן לגישה אחת, גישותיהם של ישראל יעקב יובל ואלימלך הורוביץ.
הטענה שאני מבקש לטעון היא, כי עלילות הדם היו חלק מסיפור רחב בהרבה מיחסי שכנות בין יהודים לנוצרים בימה"ב. הסיפור מערב אלמנטים משיחיים של שתי הקבוצות והמפגש ביניהם, מיתוסים של דם ומרטירולוגיה כאשר התפתחות העלילות מושפעת רבות ממעשים יהודיים שפורשו נכונה או לא נכונה ע"י נוצרים ויצרו כר פורה להתפתחותן של עלילות הדם.

קטע מהעבודה:

במחקר ישנו ויכוח על תיארוך עלילת הדם הראשונה נגד יהודים. בספר הלימוד (לימור, 1998) מופיעה עלילת הדם של נוריץ' כעלילת הדם המוכרת הראשונה. עלילה זו שנזכרת לראשונה בשנת 1149, מתייחסת לרצח ילד נוצרי בשם ויליאם בשנת 1144, כאשר יהודי העיר הואשמו בביצוע רצח פולחני בצליבה בחג הפסח. על אף שהאשמה זו לא הוכחה, האשמות מסוג דומה חזרו על עצמן פעמים רבות מהעת ההיא והילך בעודן קונות אחיזה באמונת הנוצרים ואף מרחיבות את תפוצתן אל ארצות האסלאם. לימור מציינת כי יתכן שזו לא הייתה עלילת הדם הראשונה באירופה הנוצרית וישנם רמזים כי נתקיימו עלילות גם לפניה, אך עלילה זו היא הראשונה המתועדת באופן מפורט וככזו מהווה אב - טיפוס ספרותי לעלילות הדם.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עלילות הדם נגד יהודים בימה"ב- על מעגל הדמים בין יהודים לנוצרים", סמינריון אודות "עלילות הדם נגד יהודים בימה"ב- על מעגל הדמים בין יהודים לנוצרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.