היישום אינו מחובר לאינטרנט

השתמטות מצה"ל- הצבא מסווה השתמטות?

עבודה מס' 067688

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות תופעת ההשתמטות משנות קום המדינה ועד היום, תוך התמקדות ביקורתית בתפקידו ותרומתו של צה"ל להתפתחות התופעה ולבסוף הסוואת מדיניותו.

3,774 מילים ,15 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

נושא השרות הצבאי במנגנוני ההגנה של מדינת ישראל בתקופת טרום המדינה ולאחר הקמתה מושרש היטב ביסודות הזהות של החברה הישראלית והינו חלק אינטגראלי לאורך השנים בהגדרת הזהות ובהגדרת דמות הישראלי/ת, למן תקופת יצירת דמות הצבר/היהודי החדש, דרך ארגוני המאבק להקמת המדינה, מלחמות ישראל ו"התקופה המודרנית" פריחת ישראל משנות השמונים כמדינה מערבית.
במציאות זו מלווה אותנו דמותם של לוחמי הקוממיות, חיילי צה"ל בתחילה כסמל ליהודי החדש, הלוחם, דרך החייל האמיץ היוצא לקרב, התפתחות הוויית הלוחמים במלחמות ישראל, למשל שיח לוחמים, ועד לתקופה בה השגרה והתפתחות המדינה מייצרת את המושג חייל סדיר ושירות מילואים כחלק מהשגרה של החברה הישראלית. רצף זה מייצג על ציר של מוטיבציה ונכונות לגיוס למען המולדת תהליך, שאורך מספר עשורים, של ירידה בנכונות לשרת בצבא ועד להשתמטות מכוונת משירות צבאי, כתופעה רווחת בחברה הישראלית. עבודה זו תבחן בשני צירים מקבילים ומצטלבים את תרומת הצבא ומדיניותו המוצהרת והבלתי מוצהרת כלפי תהליך זה ויחד עם זאת את הציר השני שהחברה הישראלית מייצרת, מהנקודה של למות למען המולדת דרך התפתחות ההשתמטות ועד להתפתחות דרישת דין וחשבון של משרתי הצבא והחברה מצה"ל ומהחברה כלפי שאלת "חלוקת הנטל" בביטחון המדינה ומדיניות כלפי השתמטות רווחת.
הנושא ייבדק דרך פרסומים רשמיים, כתבות עיתונאיות, מחקרים ושיח ציבורי עיתונאי.

תוכן עניינים:
1. מבוא - הצגת הנושא
2. פרק א': חדורי אמונה תפיסת צה"ל והחברה הישראלית את נושא ההשתמטות משירות בשנות ה 80
3. פרק ב': תופעת ההשתמטות חייה ובועטת ומדיניות צה"ל כלפיה
ב.1 - שינויים סמויים במדיניות צה"ל כלפי השתמטות משירות בהשפעת שינויים בתפיסת הצבא והגדרתו, שנות ה 90.
4. פרק ג' - צה"ל מטשטש עקבות - השפעת השיח הציבורי בנושא ההשתמטות על מדיניות צה"ל בשנות ה 2000.
5. פרק ד' - מלחמת לבנון השנייה - נקודת השבר בחברה
6. פרק ה' - דין וחשבון ציבורי: מלחמת עזה - היטהרות
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ניתן למפות את רצף הזמן ביחס לתהליך השירות, מנקודת המוצא של יצירת היהודי החדש בתקופת העלייה הראשונה והשנייה, דרך הלחימה והמאבק של הארגונים כאצ"ל, לח"י הפלמ"ח המבטאים הזדהות מוחלטת ונכונות לשירות מתוך אמונה באידיאולוגיה הציונית-יהודית. דרך מלחמת השחרור המבטאת את נקודת הציון של המעבר מארגוני מחתרת ללוחמי צבא ומיישוב למדינה. שנות ה 50, ה60 וה 70 היו רצופי מלחמות שכל אחת מהן היוותה אירוע מכונן, אם בהתגייסות המהירה ללחימה, בניצחון המהיר, בהפסד ובחשבון הנפש שיבוא אחריו, דרך ועדות חקירה, שיח לוחמים ושכרון הניצחון בתקופות השונות. בשנים אלו מקובל לראות את מדינת ישראל כ"צבא שיש לו מדינה". בכך גם נתפס מעמדם של החיילים, נכונותם לשרת והסמליות שלימים תהווה אבני יסוד להתפתחות חברה אזרחית לפחות עד לאמצע שנות השמונים. חברה של טקסים, הנצחת גיבורים, שחרור ירושלים, ארץ ישראל השלמה, הנצחת הנופלים דרך ימי זיכרון לאומיים וסולידאריות לאומית ביטחונית.

בשנות השמונים השתמטות משירות אינה דבר שכיח ואף בבחינת דבר טמא. ניתן

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השתמטות מצה"ל- הצבא מסווה השתמטות?", סמינריון אודות "השתמטות מצה"ל- הצבא מסווה השתמטות?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.