היישום אינו מחובר לאינטרנט

צדק מאחה - הגישור ככלי אלטרנטיבי לטיפול בעבירה הפלילית.

עבודה מס' 067476

מחיר: 386.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה של גישת הצדק המאחה ככלי אלטרנטיבי לטיפול בעבירות פליליות.

14,002 מילים ,79 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

עבודה זו בוחנת את הגישור ככלי אלטרנטיבי לטיפול בעבירה הפלילית. האסכולה הרואה בגישור כלי לגיטימי ואף הכרחי לטיפול בפלילים נקראת "צדק מאחה" (restorative justice). אומברייט (Umbreit, 1994) טוען, כי בחברה המודרנית יש למערכת הצדק הקיימת השפעה חיובית מועטה מאוד, הן על מבצע העבירה והן על נפגע העבירה והקהילה. עובדה זו מסבירה את צמיחתה ההולכת וגוברת של גישת הצדק המאחה, אשר מספקת מסגרת תיאורטית שונה בתכלית כתגובה לפשע. על-פי הגישה, המדינה היא איננה הנפגעת העיקרית מהפשע. התנהגות עבריינית מוגדרת קודם כל כקונפליקט בין אנשים ונפגע העבירה הוא הקורבן הראשי, כאשר המדינה היא הקורבן המשני בלבד. הגישה הנוכחית, המכונה "צדק מעניש" (punitive justice), מתמקדת במעשיו של מבצע העבירה ומונעת את שיתופו של הנפגע בהליך הצדק. לעומתה, מציעה גישת הצדק המאחה התייחסות שונה כתגובה לפשע: במקום לשלם את חובו לחברה בעזרת עונש ערטילאי, לוקח מבצע העבירה אחריות על מעשיו, תוך כדי הבנה והפנמה כיצד השפיעו מעשים אלו על הנפגע וסביבתו. בגישה זו, מגיעים הצדדים להסכם פיצוי, על-פיו משלם מבצע העבירה את חובו לנפגע העבירה באופן ישיר ומוחשי. בגישת הצדק המאחה מהווים 'דו-שיח' ו'משא-ומתן' אלמנטים בסיסיים, והדגש הוא על פתרון בעיות עתידיות ולא על הטלת אשמה על פעולות שבוצעו בעבר.
בחיבור זה אסקור תחילה בקצרה את הענישה הפלילית המסורתית, התפתחותה לאורך השנים והביקורת כלפיה. לאחר מכן, אציג בהרחבה את גישת הצדק המאחה תוך בחינת המקורות התרבותיים והתיאורטיים שהובילו להתפתחותה, העקרונות והערכים עליהם היא מושתתת, המודלים השונים ליישומה והטמעתה בארץ ובעולם. לסיום, אבחן את נקודות התמיכה והביקורת כלפי הצדק המאחה, כפי שעולה מהספרות, ואציג בדיון את גישתי והשקפתי בנושא תוך התמקדות בהיבטים הפסיכולוגיים של הגישה.

תוכן העניינים
א. מבוא
ב. הענישה הפלילית
ב. 1. מקורות הענישה והתפתחותה
ב. 2. תיאוריות של ענישה
ב. 3. ביקורת על הענישה
ג. צדק מאחה - מקורות הגישה והתפתחותה
ג. 1. מקורות היסטוריים ותרבותיים
ג. 2. מקורות עיוניים-תיאורטיים
ד. עקרונות הצדק המאחה
ד. 1. עקרונות בסיסיים
ד. 2. נפגע העבירה
ד. 3. מבצע העבירה
ד. 4. הקהילה
ד. 5. עקרונות יישומיים
ה. מודלים שונים של צדק מאחה
ה. 1. גישור נפגע העבירה-מבצע העבירה
ה. 2. קבוצות דיון משפחתיות - קד"מ
ה. 3. מעגלי צדק
ו. צדק מאחה בארץ ובעולם
ז. תמיכה וביקורת
ח. דיון
ט. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תיאוריות שונות של ענישה ודרכי ענישה התפתחו בהדרגה מהעולם העתיק ועד ימינו. המגמה הכללית מתארת מעבר מעונשי ממון ועונשי מוות בעולם העתיק לענישה חמורה ואכזרית, שכללה עונשי גוף וקלון קשים ביותר, בימי הביניים (Newman, 1978). בסוף המאה השמונה עשרה, עם עלייתה של תקופת ההשכלה ועימה עקרונות הדמוקרטיה, הפכו העונשים לאנושיים יותר, וכללו בעיקר עונשי מאסר וקנסות. כיום, הענישה הומאנית יותר, והנטייה היא להשתמש ככל האפשר בדרכי טיפול ושיקום (Pratt, 2002).

תגים:

גישור פלילי · ענישה · נפגעי עבירות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צדק מאחה - הגישור ככלי אלטרנטיבי לטיפול בעבירה הפלילית.", סמינריון אודות "צדק מאחה - הגישור ככלי אלטרנטיבי לטיפול בעבירה הפלילית." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.