היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמדותיהם של מורים לגבי תפקיד המורה כמנהיג

עבודה מס' 067384

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד באות לידי ביטוי עמדותיהם של מורים כלפי תפקיד המורה כמנהיג על סוגיו השונים ועל היבטיו השונים כיום.

9,872 מילים ,54 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

דמות ביה"ס ואופיו עברו במהלך העשורים האחרונים ועם הכניסה למאה ה-21, שינויים נרחבים. בהתאם לכך השתנו גם באופן מהותי דרישות העיסוק של המורה כמו גם תפקידיו במסגרת החינוכית הבית ספרית, הנחשבת לסביבה טכנולוגית מדעית המשתנה תדיר ובמהירות, והמצריכה הגדרת תפקיד המורה כמנהיג ומוביל חינוכי ( Mendis, 2001). התמורה המשמעותית ביותר מתייחסת לעובדה שהמורה אינו נתפס יותר כמקור להקניית ידע בלבד אלא כמנחה, מקדם ומפתח, זאת מתוך התייחסות והתחשבות בכל תלמיד ובצרכיו הייחודיים. במסגרת היות בית הספר ארגון צומח ומתחדש, נודעת חשיבות רבה לפיתוח תפקידו של המורה כמנהיג שמעצב, מעצים מקדם ומפתח את מסלול ההתפתחות והלמידה של תלמידיו. שימת דגש על טיפוח מנהיגות המורה, הנחשבת כחשובה אם לא כחשובה ביותר מבין כישוריו של המורה, נמצאת כיום בליבת העשייה החינוכית. מורה החש מחוייב ומעורב יוכשר, יועצם ויקודם על ידי קיומה של המנהיגות תוך חידוד מקצועיותו ואיכותו כאדם, מורה, מחנך ומוביל (פופר ואביהו,2000). המורה הוא המנהיג הרשמי, החוקי והמרכזי בכיתה והוא מייצג את מערכת החינוך, ערכיה, מטרותיה ושאיפותיה. מנהיגותו של המורה אינה ניתנת לערעור והוא זה המשפיע על האקלים הכיתתי, על ההתנהלות הכיתתית, על הציפיות, על הלכידות, על הסוציאליזציה ועל הנורמות המקובלות בה. לכן, נודעת למנהיגותו השפעה מיטבית על דרכי הלמידה של התלמיד ועל התנהלותו היומיומית במסגרות הפנים והחוץ כיתתיות ( גולמן, בויאציס ומקקי, 2002).

קיימים סוגי מנהיגות שונים המתייחסים לתחום החינוכי כגון: מנהיגות מעצבת, מנהיגות מתגמלת, מנהיגות מתמירה, מנהיגות מחנכת ועוד. מנהיגות מעצבת לדוגמא באה לידי ביטוי בעצם היות המורה תומך, משפר, מתאם, מסייע ומעודד. הוא שואף תמידית להשיג מטרות משותפות לכולם בתהליך קבלת החלטות נבון ומושכל (פופר ואביהו, 2000).
במסגרת עבודה זו יידונו סוגי מנהיגות נוספים. בעקבות השינויים הרבים במערכת החינוך, הצלחתו של בית הספר תלויה בשיתוף הפעולה של כל המורים כצוות המעורב במתרחש בבית הספר. כאשר הצוות מגובש ופועל יחדיו ישנה הזדמנות לביטויים אישיים ולצמיחה אישית. גיבוש זה מקורו בהתייחסות ובעמדות כל מורה ומורה לתפקידו כמנהיג וכחלק מצוות הפועל יחדיו לקידומה של מטרה משותפת. בנוסף, בכוונתי להתמקד בעמדות מורים ותפיסתם את דמותו ותפקידו של המורה כמנהיג, כמעצב וכתורם לפיתוח, לארגון ולקידום עבודת החינוך בבית ספרו, תוך דיון בתיאוריות הקשורות למנהיגותו של המורה ולעמדותיו בכל הקשור לתפיסתו את עצמו ואת הקולגות שלו כמנהיגים.

ההשערה תהיה שעמדות מורים המשתתפים במחקר תופסות בעיקר את תפקידו של המורה כמנהיג המעצב את התלמידים לאנשים חושבים ובעלי יכולת מימוש עצמית כדור המחר.
שאלת המחקר בעבודה תשאל: כיצד באות לידי ביטוי עמדותיהם של מורים כלפי תפקיד המורה כמנהיג על סוגיו השונים ועל היבטיו השונים כיום.

שיטת המחקר הנבחרת היא מחקר תיאורי איכותי באמצעות התמקדות במחקרים שונים שנערכו בתחום, סקירת תיאוריות מנהיגות שונות, וראיון עם מורים.

אוכלוסיית המחקר כוללת 8 מורים (מתוכם 6 נשים ו-2 גברים), בגילאי 32-40, המלמדים בביה"ס היסודי ממלכתי-דתי ע"ש בנימין זאב הרצל ביהוד. מחצית מהמורים הם בעלי השכלה תיכונית בלבד, שניים נוספים בעלי תעודת הוראה, והשניים הנותרים בעלי תואר אקדמאי מוכר. כל המורים, ללא יוצא מן הכלל הינם בעלי וותק של לפחות 3 שנים במקצוע ההוראה בביה"ס הנ"ל או בבתי ספר אחרים. ראוי לציין כי 5 מתוך 8 המורים מלמדים באותו ביה"ס מעל 8 שנים. כפי שניתן לראות, אוכלוסיית המחקר מייצגת מורים בביה"ס יסודי, בעלי רמות השכלה שונות המלמדים שכבות גיל שונות, ומהווים עבור הילדים את החוויה הלימודית הראשונה ואת הבסיס לחינוך כולו.

חשיבותו של מחקר זה בכך שהוא מציג בפני הקורא את עמדות המורים לגבי תפקידם במסגרת החינוכית מתוך רצון להמליץ עליהם כקריטריונים לטיפוח סוג מסויים של מורה שהוא מנהיג. ההתמקדות תהיה בבדיקת סגנונות ההנהגה השונים הקיימים תוך שימת דגש על מנהיגות מעצבת. מודעות המורה לסגנונו כמנהיג תסייע לו לאמץ סגנונות נוספים העשויים ליעל את התנהלותו. יש להניח, שמורה יאמץ סגנון הנהגה המתאים לאופיו, לאישיותו, לרקע החברתי והאישי שלו, לכן, במסגרת עבודה זו יוצגו הסגנונות השונים כאשר ההתמקדות תהיה בסגנון המורה כמעצב.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - מהי עמדה
פרק 2 - מנהיגות מהי
פרק 3 - ניתוח תפקיד המורה
פרק 4 - המורה כמנהיג
פרק 5 - עמדות מורים על מנהיגות המורה
פרק 6 - מתודולוגיה
פרק 7 - ממצאים
פרק 8 - דיון
ביבליוגרפיה
נספח - שאלות הראיון

קטע מהעבודה:

המושג עמדה חשוב להסבר תופעות אלו ואחרות בהתנהגות בני האדם. עמדה הוא מושג מופשט שניתן באמצעותו להסביר התנהגות מסוימת של אדם ואף לחזות אותה (בוגלר, 2000). בכל עמדה יש מידה רבה של הכללת יתר. ניתן להגדיר עמדה כהערכה קבועה וכללית שיש לפרט על אנשים, אובייקטים ונושאים שונים והיא כוללת תהליכים רגשיים ונכונות לפעול בדרך מסויימת. בני אדם מגבשים עמדה במצבים שבהם הם צריכים לקבל החלטות, לעיתים בתנאים לא אופטימליים במטרה לשמור על הדימוי העצמי שלהם. העמדה נשארת יציבה יחסית לאורך זמן ולכן הסיכוי שהיא תשתנה קטן. עמדות מתייחסות לאובייקטים ונושאים רבים ויכולות לבטא יחס שלילי או חיובי כלפי נושא או אובייקט כלשהו שעוצמותיו משתנות לפרקים.

תגים:

עמדות · מנהיגות · מטרה משותפת · מנהיג מעצב · סוגי מנהיגות · בית הספר · פרופסיה והוראה · מנהיגות חינוכית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמדותיהם של מורים לגבי תפקיד המורה כמנהיג", סמינריון אודות "עמדותיהם של מורים לגבי תפקיד המורה כמנהיג" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.