היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמותו היהודית של שמשון בסרט "שמשון ודלילה"

עבודה מס' 067275

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הרקע בתקופת הפקת הסרט וניתוח דמותו ה"יהודית" של שמשון בסרט, בהשוואה לרומן של ז'בוטינסקי ולדמותו במקרא.

5,742 מילים ,11 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

אז מה הופך את שמשון בסרט "שמשון ודלילה" ("Samson and Delilah", 1949), שבויים ע"י אמן הקולנוע האמריקני ססיל ב. דה-מיל (Cecil B.DeMille) ליהודי, מעבר לעובדה שלא נאמר אחרת? האם העובדה כי יש לו אמא "נודניקית" - יהודיה קלאסית - העוסקת גם בחיי האהבה שלו ("What did I tell you! He wants to marry a Philistine!") כפי שטוען בהומור ג'ואל זמברג (Joel Samberg) בספרו "Reel Jewish", העוסק ביהודים בקולנוע?

הסרט "שמשון ודלילה" נחשב כסרט הראשון בסדרה של אפוסים תנ"כיים קולנועיים שיצאו לאקרנים במהלך שנות החמישים ונחשבים כז'אנר קולנועי לכל דבר. כסרטים העוסקים בסיפורים תנ"כיים ניצבים במרכזם, באופן טבעי, גיבורים יהודיים, גם אם אמנם מדובר בטרם הולדת הנצרות ובמורשת אשר שייכת גם לעולם הנוצרי.

ככלל, הוליווד לא נטתה לעסוק בנושאים יהודיים עד לתקופה מאוחרת יותר, אפילו בייצוג מלחמת העולם השניה והשואה, והעמדתן של דמויות יהודיות ב"מרכז הבמה" הייתה סוג של חידוש. גם אם כל סרט שכזה לא הוצג בהכרח כעוסק בגיבורים "יהודיים" עכשויים, ניתן לראות בסרטים אלה כר נרחב לדיון בסוגיות הקשורות לייצוג היהדות והיהודים בקולנוע האמריקני של אותה תקופה. לא זו בלבד אלא שאותה תקופה של פוסט מלחמת העולם השניה היא תקופה של תמורות ביחס אל היהדות ושל תמורות בעולם היהודי עצמו, ובמרכזן הקמת מדינת ישראל - מימוש הלאומיות היהודית בארץ ישראל.

הסרט "שמשון ודלילה" מתייחד באספקט יהודי נוסף בתהליך יצירתו, שכן הוא מבוסס על הרומן "שמשון" של זאב ז'בוטינסקי (Ze'ev Zabotinsky), מנהיג יהודי-ציוני, סופר, משורר ומתרגם. כמנהיג היה ממחדשי הצבאיות העברית וממקימי הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה ומכונן הציונות הרוויזיוניסטית (נשיא הצה"ר ומייסד בית"ר) ומגדולי ההוגים היהודים הליברליים בעת החדשה. ככזה הסרט עשוי להכיל בתוכו אלמנטיים יהודיים מובהקים יותר. בחינה של האלמנטים היהודים המיוצגים בסרט, ובדמותו של שמשון בפרט, היא לכן בחינה מעניינת במיוחד גם מהיותו הסרט הראשון בז'אנר האפוס התנ"כי וגם מהיותו מבוסס על טקסט יהודי מובהק מלבד התנ"ך.
בעבודה זו ארצה להראות כי הסרט "שמשון ודלילה" הוא ביטוי מובהק של מגמות כלליות שרווחו בחברה האמריקנית בהקשר לדת וכן ביטוי של הגישה ההוליוודית לסרטים העוסקים בנושא דת, זאת באמצעות סקירה של הרקע בתקופת הפקת הסרט וניתוח דמותו ה"יהודית" של שמשון בסרט, זאת בהשוואה לרומן של ז'בוטינסקי ולדמותו במקרא ובחינה האם ניתן להסביר אלמנטים בדמותו של שמשון באמצעות המגמות שנסקור.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. המשמעות הסימבולית הדתית לדמותו של שמשון
2.1 דמותו של שמשון במקרא
2.2 ניתוח דמותו המיתית של שמשון במקרא
2.3 משמעותו של שמשון בעולם הנוצרי
3. דמותו של שמשון בסרט "שמשון ודלילה"
3.1 מקורו הספרותי של הסרט - הרומן "שמשון" לז'בוטינסקי
3.2 שמשון בסרט "שמשון ודלילה" לדה-מיל
4. האפוס התנ"כי בהוליווד וביטוייו הקולנועיים
4.1 עליית האתוס היודאו-נוצרי- רקע היסטורי, תרבותי ופוליטי
4.2 ביטויי האתוס היודאו-נוצרי באפוס התנ"כי הקולנועי
5. סיכום - הסרט "שמשון ודלילה" כביטוי לקונספט היודאו-נוצרי ודימוייו התרבותיים
בבליוגרפיה
פילמוגרפיה

קטע מהעבודה:

סיפורי שמשון שונים מסיפורי שאר השופטים. מצד אחד שמשון נחשב כמושיע כמו שאר השופטים ונאמר עליו "הוא ייחל להושיע את ישראל" (שופטים, יג, 5), "ותצלח עליו רוח ה'" (שופטים, יד, 6). מצד שני הוא אינו מושיע לאומי ומונע מאינטרסים שאינם לאומיים באופן מובהק. שמשון אינו מגייס את העם למלחמה נגד הפלשתים, האויב המשעבד, אלא יוצא לבדו לפעולות נקם אישיות ולא מנצח אויב או רודף אותו. עשרים השנים בהן הוא "שופט" את ישראל הן במהלך ארבעים שנות השעבוד לפלשתים ושמשון לא שם קץ לשעבוד הפלשתי. למעשה, הוא אינו יוצא למערכה מתוך כוונה להציל את בני עמו מידי האויב, זאת למרות שהאויב בו הוא נאבק כל חייו, הפלשתים, הם האויב המסוכן ביותר והאיום הממושך ביותר שקם עד כה לבני ישראל. (Wood, 303).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמותו היהודית של שמשון בסרט "שמשון ודלילה"", סמינריון אודות "דמותו היהודית של שמשון בסרט "שמשון ודלילה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.