היישום אינו מחובר לאינטרנט

תורת המשחקים - הגורמים לאנומליה במשחק האולטימטום

עבודה מס' 067069

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חקירת הגורמים השונים לאנומליה במשחק האולטימטום בין שני שחקנים.

5,603 מילים ,5 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

במשחק האולטימטום מקבלים שני שחקנים סכום לחלוקה ביניהם. השחקן הראשון, המוגדר "המציע", נותן לשחקן השני, המוגדר "המקבל", הצעה לחלוקת הסכום. אם המקבל מסכים, הסכום מחולק לפי אותה הצעה. במידה והמקבל מסרב להצעת החלוקה, שני השחקנים לא מקבלים דבר.
משחק האולטימטום הוא דוגמא למשחק שתוצאות הניסויים שנערכו לו בפועל לא תואמות את תחזית תורת המשחקים על-פי שיווי משקל נאש. תופעה זו נקראת "האנומליה של משחק האולטימטום".
הפתרון האסטרטגי של תורת המשחקים, המגולם בשיווי משקל נאש, הוא שהמציע יציע סכום קרוב ל- 0 אך חיובי, והמקבל יסכים לחלוקה כזו. זאת מכיוון ששני השחקנים רציונליים ומטרתם היחידה היא למקסם את רווחיהם. בפועל, בניגוד גמור לתחזית זו, נמצא כי ההצעה השכיחה היא 50% מסכום הכסף, הממוצע נע בין 30% ל- 40% מהכסף, הצעות נמוכות מ- 20% לרוב נדחות והשחקנים לא מתנהגים כפי שמצפה התיאוריה (Camerer & Thaler, 1995).

היות ובהחלטות כלכליות רבות נעשה שימוש בשיווי משקל נאש, אשר משחק האולטימטום סותר אותו במידה רבה, אין ספק שההתקדמות בשנים האחרונות בחקר הפן הפסיכולוגי של הכלכלה הוא מתחייב והכרחי על מנת להגיע להחלטות כלכליות יעילות יותר. אין ספק שחקר פסיכולוגי כזה מסובך הרבה יותר מהתיאוריות שפותחו עד לשנים האחרונות, היות ומדובר בבחינת אופי האדם, שמשתנה מאוד מפרט לפרט, וכנראה שהצגה של איזושהי תובנה בצורה אמפירית בתחום זה תהיה מאוד מסובכת ולא יציבה.
בעבודה זו התייחסתי למספר מחקרים מובילים בנושא משחק האולטימטום אשר התפרסמו בעיתוני כלכלה ותורת משחקים מובילים בעולם, המעלים השערות שונות לגבי הסיבות לאנומליה של המשחק. במחקרים אלה מפעילים החוקרים מניפולציות שונות על מהלך המשחק, תנאי הניסוי, הידע בידי השחקנים, או אופי המפגשים ביניהם. ע"י כך הם מצליחים במידה כזו או אחרת לבודד גורמים החשודים כמשפיעים על התוצאות ולבחון עד כמה מכרעת השפעתם ולאילו תוצאות הם מובילים.
דרך ריכוז תוצאות ניסויים אלה אנסה להגיע למסקנות לגבי מידת השפעתם של ההשערות השונות על הסטייה משיווי המשקל, ואילו מההשערות מהותיות להסבר התופעה.

תוכן העניינים
תקציר
1. מבוא
2. הגורמים לאנומליה
2.1 למידה
2.2 אנונימיות
2.3 ענישה
2.4 הגינות
3. בחינת הגורמים לאנומליה
3.1 מבחן ההוגנות של Forsythe et al.
3.2מבחן ההוגנות של Kagel et al.
3.3 ענישה מול למידה
3.4 ענישה מול אנונימיות
4. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

2. הגורמים לאנומליה
2.1. השערת הלמידה (Abbink et al., 2001)
Abbink et al. (2001) טוענים כי המקבל במשחק האולטימטום לומד לקבל הצעות נדיבות מהר יותר מאשר הוא לומד לקבל הצעות פחות נדיבות.
השערת הלמידה מסתמכת על ההנחות הבאות:
1. לכל שחקן מוטיבציה יחידה- למקסם את רווחיו.
2. לכל שחקן נטייה מקדימה כלשהי למהלך הראשון.
3. כל שחקן מאמץ את גישתו למשחק על-פי המשוואה: qnk(t+1)=qnk(t)+x
כאשר: qnk(t+1) - ההסתברות של שחקן n לנקוט באסטרטגיה k בזמן t+1.
qnk(t) - ההסתברות של שחקן n לנקוט באסטרטגיה k בזמן t.
X - התגמול מהמשחק באסטרטגיהk ששוחק בזמןt .
ההנחה השנייה מרמזת על נטייה אישית מקדימה לא רק של המציע לגבי הסכום הראשוני אלא גם של המקבל לגבי הסכום הראשוני שיהיה מוכן לדחות ובעצם להפסיד. השיקולים מאחורי נטייה זו לא ממודלים. אחת האפשרויות שעולות לגבי הנטייה הראשונית לדחות הצעה חיובית היא טעות קוגניטיבית (הכרתית) של המקבל.

תגים:

פסיכולוגיה · כלכלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תורת המשחקים - הגורמים לאנומליה במשחק האולטימטום", סמינריון אודות "תורת המשחקים - הגורמים לאנומליה במשחק האולטימטום" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.