היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי ישראל ארצות הברית בספטמבר השחור

עבודה מס' 067037

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם אירועי ספטמבר השחור אשר אירעו בשנת 1970 תרמו ליחסים המיוחדים בין ארצות הברית לישראל?

5,706 מילים ,15 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

בספטמבר 1970 עמד המשטר בעמאן מול אחת הסכנות החמורות בתולדותיו.
התגרויותיהם של המחבלים בכוחות הביטחון הירדניים הגיעו לשיאם בשנת 1970. המחבלים השתלטו למעשה על ריכוזי הפלשתינים בירדן, הקימו מחסומי ביקורות בדרכים, סחטו כספים ותקפו את יחידות הצבא והמשטרה למרות הסכמים שנעשו ביניהם.

המאמץ הראשון שעשו המחבלים לחבל ביוזמה האמריקאית, היה חימום הגבול עם ישראל על ידי הפגזת ישובים ישראליים ליד ים המלח ובעמק הירדן. הם קיוו לגרור את צה"ל לפעולות גמול ולשבש את אווירה ההסכם. המחבלים הקימו "בתי דין מהפכניים" לשיפוט ה"קוויזלינגים" שלא בנוכחותם ולדון אותם למוות. במרוצת יולי אוגוסט החלו חבש וחותמה מטיפים להחלפת המשטר, הם קראו להקמת מדינה לוחמת שתנוהל ע"י מליצה עממית, רצו להפיל את המשטר האשמי. הפרות סדר אלו היו בניגוד להסכמים אשר נחתמו בין עראפת לחוסין. (גלבוע ונאור,1981: 176-190).
ב 1 ספטמבר ניסו החזית העממית להתנקש בחייו של חוסיין, בעת שנסע במכוניתו לנמל התעופה - ניסיון אשר כשל (מלמן ורביב, 1996: 80).מיד אחריו ב 6 ספטמבר חטפו אנשי החזית העממית לשחרור פלשתין שלושה מטוסי נוסעים וב 9 ספטמבר הנחיתו בזארקה מטוס חטוף נוסף שך בי.או. איי. סי.
בליל ה 15 ספטמבר (כאשר השתלטו המחבלים על העיר אירביד) הכריז המלך חוסיין על משטר צבאי ברחבי ירדן והחליף את הקבינט בקבינט צבאי שהורכב מקצינים נאמנים, רובם בני הגדה המזרחית.

ארה"ב הייתה דאוגה זה זמן רב בשל מעמדתו הנחלש של המלך חוסיין. המצב בלבנון אף הוא הדאיג ועל כן ביולי התכנסה בוושינגטון קבוצה רמת דרג לדיון בנסיבות האפשריות של התערבות צבאית אמריקנית בלבנון אם יועמדו לבנון או ירדן בסכנה ארה"ב הבינה כי תתקשה לשלוח כוח יבשה ניכר לאזור המזרח התיכון ועל כן סברה כי אם יידרש קו פעולה צבאי רציני הרי שישראל ממוקמת הרבה יותר טוב לצורך העמדת כוח יבשה וחיפוי אווירי.

במהלך אירועי ספטמבר השחור התקיימו קשרים בין ארצות הברית לבין ישראל אשר יתוארו בעבודה ונדרשה לבצע תוכנית התערבות על ידי ארצות הברית. על אופיים של הקשרים נלמד במהלך העבודה בפרק היישומי.

מטרת העבודה היא לבחון את היחסים המיוחדים בין ארצות הברית לישראל בתקופת אירועי ספטמבר השחור, 1970.
שאלת המחקר בעבודה זו היא: האם אירועי ספטמבר השחור אשר אירעו בשנת 1970 תרמו ליחסים המיוחדים בין ארצות הברית לישראל?
טענת המחקר בעבודה זו היא שאירועי ספטמבר השחור הגבירו, שיפרו והעמיקו את היחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל.

בעבודה זו אציג את הפרק התיאורטי אשר יכלול תיאוריות והגדרות הקשורות ליחסים המיוחדים בין ישראל וארצות הברית תוך שימת דגש על שנת 1970.
בתום הפרק התיאורטי אדון בפרק היישומי בו אנתח את התיאוריה שהצגתי בהתייחס למקרה ספטמבר השחור, כמו כן נדון בשאלת היחסים המיוחדים במהלך האירוע המתואר ואבחן את טיבם.
בפרק הסיכום והמסקנות אבדוק האם שאלת המחקר אוששה או הופרכה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק תיאורטי
היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב
ספטמבר השחור - רקע כללי
יחסי ישראל ארה"ב קדם המשבר בירדן
מלחמת האזרחים בירדן
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ביחסי ארצות הברית עם ישראל הייתה התפתחות עמוקה ומורכבת בת פחות משלושים השנה, שחלפה מאז נולדה מדינת ישראל (ספרן נדב, 1984, 428).
הסברת תמיכתה של ארצות הברית בישראל היא אגוז קשה לפיצוח מרקסיסטי (קוונדט, 1980: 465).
ארה"ב וישראל שזרו רקמה ייחודית של "יחסים מיוחדים". היחסים המיוחדים נשענו בעיקר על תמיכה עממית רחבה בישראל בקרב הציבור האמריקאי על כל שכבותיו ורבדיו. זו היא התשתית עליה נבנו נדבכים חשובים של שיתוף פעולה בתחומי מדיניות, הצבא, הכלכלה והטכנולוגיה (גלבוע, 1993: 55).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי ישראל ארצות הברית בספטמבר השחור ", סמינריון אודות "יחסי ישראל ארצות הברית בספטמבר השחור " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.