היישום אינו מחובר לאינטרנט

שביתה- זכות או חירות?

עבודה מס' 066863

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מעמד השביתה במשפט הישראלי ובמשפט הבינלאומי.

11,580 מילים ,73 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מדינת ישראל נמנית עם רוב אומות העולם, אשר בהן לא הוסדרה זכות השביתה וההשבתה במפורש בחוק. זכות השביתה נמנית עם זכויות היסוד במשפט העמים ואין מדינה, אשר אין משטרה טוטליטרי, שאסרה על השביתה. בישראל הזכות עולה מאמנת העבודה הבין לאומית בעניין חופש ההתאגדות והזכות למשא ומת קיבוצי שאושרה על ידי ישראל(1) ומשתמעת היא מהוראות שבחוקי העבודה השונים(2). אף במשפט הבינלאומי הוכרה זכות השביתה. המסמך הבינלאומי הראשון אשר דן בסוגיית זכות השביתה היה הצ'רטר האמריקאי לביטחונות סוציאליים שאושר על ידי מדינות יבשת אמריקה בשנת 1948. לאחר מכן, בסוף שנת 1966, עצרת האו"ם אישרה אמנה בינלאומית בדבר זכויות כלכליות, סוציאליות ותרבותיות, שבה הוכרה זכות השביתה, בכפוף לחוק הנוהג בכל מדינה. מועצת אירופה הכירה בצ'רטר הסוציאלי משנת 1961. בפסק דין דה אמריקן ארופין(3) נקבע כי " כללי המשפט הבינלאומי במידה שנתקבלו על דעת רוב אומות העולם ואינם עומדים בסתירה לחוק החקוק בידי הכנסת, מהווים חלק מן הדין השורר בישראל".
הזכות לשבות היא זכות בסיסית בחברה דמוקרטית. זכות זו, ביחד עם חופש ההתארגנות והחופש לניהול משא ומתן קיבוצי, מטרתה לאזן את הכוחות שבין המעביד לעובד(4). זכות השביתה אינה מוחלטת, מולה ניצבת האפשרות לפגיעה בציבור הרחב ובתפקוד מוסדות המדינה והשירותים החיוניים בה. חשיבות זכות השביתה והשמירה על חירויות האדם אל מול אפשרות לפגיעה ממשית בצדדים אחרים שאף הן עולות בגדר פגיעה בחירויות האדם מעלה שוב את הצורך באיזון. יצירת איזונים אלו נגזרים, לרוב, על ידי הגדרת הזכויות העומדות אחת אל מול השניה, מכאן חשיבות הגדרת מעמד השביתה כזכות או כחירות.
בעבודתי זו אנסה לבדוק מהו מעמד השביתה במשפט הישראלי ובמשפט הבינלאומי. (אציין כי סקרתי את מעמד ההשבתה באופן כללי בלבד, על מנת לתת תמונה כוללת למעמד השביתה)

תוכן עניינים:
הקדמה
הגדרת שביתה
השביתה כפעולה מורכבת ומשולבת
סוגי שביתות, מטרותיהן והגנות משפט העבודה
הגדרת שביתה ומעמדה
זכות השביתה וההשבתה במשפט הבינלאומי
זכות או חירות לשבות?
הגבלות השביתה
משפט משווה
סיכום

קטע מהעבודה:

בישראל, אין אנו מוצאים בחוק הגדרה למונח "שביתה" או "השבתה", להוציא החוק ליישוב סכסוכי עבודה, התשי"ז- 1957 (5) ("חוק יישוב סכסוכי עבודה"), אשר ההגדרה בו מתייחסת לשביתה ב"שירות ציבורי" כמשמעו באותו חוק בלבד. בית הדין הארצי לעבודה בפ"ד גינסטלר(6) מציין את הסיבות להימנעות המחוקקים מלהגדיר את המונח "שביתה": ראשית, בעצם הגדרת שביתה בחקיקה יש התערבות בתחום יחסי עבודה, והרי המחוקקים מבקשים להימנע מכך; שנית, כל הגדרה היתה מביאה לנוקשות המונעת מתן ביטוי לצרכים ולמצבים משתנים במערכת יחסי עבודה. כפועל יוצא מכך, בהיעדר חוק המסדיר את נושא השביתה, הגדרת השביתה היא פרי הפסיקה. בית המשפט העליון הגדיר את השביתה כדלקמן:

תגים:

זכויות · עובדים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שביתה- זכות או חירות?", סמינריון אודות "שביתה- זכות או חירות?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.