היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרשיית היימרקט והתנועה האנרכיסטית בשיקגו 1865-1900

עבודה מס' 066669

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים להקצנה הפוליטית והחברתית בתוך תנועת העבודה בשיקגו, האנשים אשר הובילו את המאבק וחשיבותה ההיסטורית של הפרשה.

11,728 מילים ,15 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

תנועת העבודה בארה"ב מעולם לא חרטה על דגלה את הסוציאליזם. מנהיגי התנועה, האיגודים המקצועיים סלדו מרדיקליות פוליטית וחברתית. בפרספקטיבה היסטורית כוללת לתנועות מחאה קיצוניות היתה השפעה מועטה יחסית ותמיכה לא גדולה בקרב הציבור האמריקני. אך מאידך בשיקגו של סוף המאה ה-19 אנו עדים לאחד המאורעות החשובים ביותר בהיסטוריה של הקונפליקט בין הון ועבודה ונפיצותו. אירוע שהובילה תנועה קיצונית-רדיקלית, אירוע שעד היום לזכרו אנו מציינים את ה-1 למאי כחג הפועלים, פרשיית היימרקט.
פרשיית היימרקט ,אירוע מכונן בהיסטוריה של התנועה האנרכיסטית ותנועת העבודה בארה"ב, החלה ב-3 למאי 1886 כאשר כוח ממשטרת שיקגו פתח באש על קהל שובתים במפעלים של "מקורמיק ריפר", "McCormick Reaper" אשר בשיקגו, וכתוצאה מכך הרג ופצע מספר אנשים. בערב המחרת ה-4 למאי ארגנה התנועה האנרכיסטית הפגנת מחאה ליד כיכר היימרקט. לקראת סוף העצרת, שהתקיימה בשקט יחסי, ענני גשם החלו ממלאים את שמי העיר והקהל החל מתפזר. הנואם האחרון, סמואל פילדן, היה בסוף דבריו כאשר כוח משטרתי החל לצעוד לעבר המפגינים וקרא להם לפזר את ההפגנה, פילדן הספיק למחות על הפקודה שקיבל שלפתע נזרקה פצצת דינמיט לתוך שורות השוטרים. הפצצה גרמה לפציעות חמורות והשוטרים הגיבו בירי לעבר המפגינים. מספר אזרחים נהרגו מהירי יחד עם כמה שוטרים שנפגעו מירי כוחותיהם. 67 שוטרים נפגעו ומתוכם נהרגו מאוחר יותר כשמונה. למרות שזורק הפצצה מעולם לא זוהה או נתפס, שמונה אנרכיסטים משיקגו הובאו למשפט בעוון רצח והורשעו. ב-11 לנובמבר 1887 ,לאחר ערעורים חוזרים ונשנים לבית המשפט העליון של מדינת אילינוי ושל ארה"ב, ארבעה אנרכיסטים הוצאו להורג בתלייה, החמישי מתוך השמונה, לואיס לינג, התאבד יום קודם בתא המעצר ושלושה הנותרים קיבלו עונשי מאסר ארוכים. שש שנים לאחר מכן ב-1893 שלושת הניצולים קיבלו חנינה ממושל אילינוי שהאשים בכתב החנינה את בית המשפט בהרשעה למרות חוסר ראיות ובהתעלמות מכוונת מחפותם של שמונת הנאשמים.
משפטם של האנרכיסטים משיקגו הוכר כאחד המשפטים הידועים לשמצה בהיסטוריה המשפטית של ארה"ב. פרשיית היימרקט הפכה, על ידי הרשויות, סמל לכל הבעיות בארה"ב שצריך למגר: רדיקליזם, הגירה המונית ואקטיביות פוליטית של מנהיגי פועלים. פרשיית היימרקט הדגימה בצורה דרמטית וטרגית להפליא את תוצאות הקפיטליזם האמריקאי ואת גבולות הצדק שלו. אף פרשה אחרת באותה תקופה, משכה אותה תשומת לב כמו היימרקט. אותה טרגדיה אנושית חשפה צדדים בחברה האמריקאית שלא היו מתגלים בצורה אחרת.
אם כך, מה היו הגורמים להקצנה הפוליטית והחברתית בתוך תנועת העבודה בשיקגו?, מי היו אותם אנשים אשר הובילו את המאבק וכיצד פעלו? ומה היא חשיבותה ההיסטורית של הפרשה? שאלות אלו ידריכו אותי בכתיבת העבודה. בעזרת ספרות מחקר ענפה ומקורות כמו: קטעי עיתונות, מכתבים מבית הכלא ששלחו העצורים, נאומים וחיבורים בני התקופה אשר נכתבו על ידי חוגים שונים, אנסה לענות על השאלות בשני חלקים.
בחלק א' אתייחס לשאלה הראשונה והשניה, אציין מספר גורמים אשר השילוב בינהם הוליד את התנועה האנארכיסטית בשיקגו ואצביע על מספר מפעלים חשובים אשר בעזרתם אוכל לאפיין את התנועה ואת המנהיגים שלה. בחלק ב' אענה על השאלה השלישית, אצביע על כמה השפעות והשלכות היסטוריות של הפרשה בארה"ב ובאירופה.

תוכן עניינים:
מבוא
הקדמה - שמונת האנרכיסטים משיקגו
חלק א: אנארכיזם אמריקאי ותרבות מחאה רדיקלית כחלק מתנועת העבודה
1. סיבות וגורמים לצמיחת רדיקליות פוליטית וחברתית בשיקגו 1865-1881
א. ארה"ב לאחר מלחמת האזרחים- האמנם עבודה חופשית?
ב. מהפכה תעשייתית והגירה מסיבית של מחפשי עבודה ואידיאולוגיה קיצונית מאירופה
ג. השריפה הגדולה ושיקום העיר
ד. השביתה הגדולה
2. אנשי התנועה האנרכיסטית ומפעליה העיקריים 1881-1886
א. אנרכיזם אמריקאי
ב. קונגרס פיטסבורג 1883
ג. ה- IWPA
חלק ב' - ארועי היימרקט והשפעתם ההיסטורית
3. השלכות ומשמעויות היסטוריות של פרשיית היימרקט על מאבקים חברתיים ופוליטים בארה"ב 1886-1900
א. התנועה האנרכיסטית
ב. מאבקי הנשים
ג. הקהילה הגרמנית-אמריקאית
ד. מאבק השחורים
4. השפעות האירועים בספרד וצרפת
5. האנרכיסטים כאתאיסטים רדיקלים, האנרכיזם כדת
6. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ב 1 למאי 1865 הגיע ארונו של הנשיא לינקולן לשיקגו. אלפים נהרו למרכז העיר בכדי לחזות בארונו ובגופה של הנשיא הנערץ. פועלו של לינקולן- שחרור העבדים והנהגת שיטת העבודה החופשית הועלה על נס, אך האם באמת נגמרה העבדות?
בשנים לפני מלחמת האזרחים היו בנמצא מספר מצומצם של איגודים מקצועיים אשר פעלו באופן מקומי תוך ניכור לסוגיית עבודת נשים, שחורים וילדים. את המאבק שהחל הרגה המלחמה מהר מאוד והאיגודים המקצועיים קרסו תחת עומס העבודה ועליית מחירים של מצרכי בסיס.

תגים:

אנרכיזם · איגודים · מקצועיים · היסטוריה · אמריקאית · קפיטליזם · אמריקאי · יחסי · סכסוכי · עבודה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרשיית היימרקט והתנועה האנרכיסטית בשיקגו 1865-1900", סמינריון אודות "פרשיית היימרקט והתנועה האנרכיסטית בשיקגו 1865-1900" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.