היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדינת הרווחה בעידן הגלובלי

עבודה מס' 066209

מחיר: 268.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעתה של תופעת הגלובליזציה על מדינת הרווחה - בחינת מספר תיאוריות על הקשר בין התופעות מנקודות מבט שונות.

5,159 מילים ,19 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

האם מדינה הרווחה עומדת להעלם? שאלה זאת היא אחת השאלות המרכזיות המטרידה היום חוקרים רבים העוסקים במדיניות כלכלית וחברתית. גם בשיח הציבורי שאלה זו מקבלת מקום נרחב, בעיקר בהקשר לתופעת הגלובליזציה. הגלובליזציה "מואשמת" פעמים רבות בכך שהיא הגורמת להיעלמותה של מדינת הרווחה. מסתבר שהקשר הפשוט בין התופעות אינו כל כך פשוט כאשר אנו בוחנים את העניין לעומק.
הופעתה והתגבשותה של מדינת הרווחה הן חלק בלתי נפרד מתהליכי ההתפתחות והשינוי הקשורים בקצבם המהיר של תהליכי התיעוש, העיור והמודרניזציה שעברו על החברה מאז סוף המאה ה-19 (דורון, 1984). אך תהליכי הצמיחה הגדולים חלו בעקבות המשבר הכלכלי והחברתי שפקד את אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה (Rieger and Leibfried, 2003). שנות השישים והשבעים של המאה הקודמת היו "תור הזהב" של מדינת הרווחה (Gilbert and Terrell, 2005), אך באמצע שנות השבעים החלה מגמה הפוכה. במקביל לתהליך זה מתחיל להתפתח מחקר על השפעות הגלובליזציה ומתפתחת לה תיאוריית ההתכנסות (The Convergence Theory). עקב התחרות הבינלאומית הגוברת והולכת יש צורך להוריד את רמת המיסוי ולקצץ בהוצאות המדינה. על פי התיאוריה התחזית היא שכתוצאה ממצב זה תתחיל תופעה של "מירוץ לתחתית" (Race To Bottom)- קיצוץ גדול במיסים, שיוביל לפגיעה במדינת הרווחה (Rudra,2002).
אום המציאות מראה שהמרוץ לתחתית מעולם לא התקיים, ולמרות שמדינות הרווחה השתנתה היא עדיין קיימת, ובתחומים מסויימים אפילו התרחבה (Swank, 2005). העובדה שמדינת הרווחה קיימת בעידן הגלובליזציה מעלה את השאלה מהם הגורמים שמשפיעים על מדינת הרווחה ומהו המקום שניתן לגלובליזציה בתהליך.
בעבודה זאת אנסה לערוך סקירה של ספרות תיאורטית המבקשת לדון בשאלות אלה. לשם כך אקדים בסקירה קצרה של הרקע ההיסטורי של התפתחות מדינת הרווחה ושל התפתחות המחקר העוסק במדינת הרווחה. בחלק השני של העבודה אציג מספר תיאוריות שונות בדבר הגורמים המשפיעים על האופן שבו מדינת הרווחה מתעצבת.

תוכן עניינים:
-מבוא
-מדינת הרווחה
רקע היסטורי
התפתחויות בחקר מדינת הרווחה
הגלובליזציה ומדינת הרווחה
-מדינת הרווחה- גורמים מעצבים
ה"פוליטיקה החדשה" ועלייתן של הקבוצות החברתיות
גורמים מוסדיים
שינויים דמוגראפיים
-סיכום
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

מדינת הרווחה, כפי שהתגבשה בארצות המתועשות של העולם המערבי, ובמיוחד באירופה, היא אחת התופעות החברתיות- פוליטיות החשובות של תקופתנו. הופעתה והתגבשותה של מדינת הרווחה הן חלק בלתי נפרד מתהליכי ההתפתחות והשינוי הקשורים בקצבם המהיר של תהליכי התיעוש, העיור והמודרניזציה שעברו על החברה מאז סוף המאה ה-19 (דורון, 1984). המהפכה התעשייתית יצרה הבחנה ברורה בין אלו שיכולים לעבוד ובין אלו שלא יכולים לעבוד. בנוסף, החברה התעשייתית מחפשת עובדים בעלי השכלה מקצועית, ולכן ההשכלה הופכת למפתח עיקרי להשתלבות במציאות החדשה. במקביל לתהליכים אלו התיעוש משפיע גם על מבנה החברה המסורתי- המעבר הגדול לערים הגדולות מחליש את כוחן של המשפחה המורחבת ושל הקהילה, כמוסדות שמספקים רשת ביטחון לאדם. כתוצאה מכך, אבטלה, מחלה, פציעה בעבודה או זקנה פוגעים ביכולתו של האדם להתפרנס ולהתקיים (Mishra, 1981).

תגים:

מדינת · רווחה · סוציולוגיה · תיאוריות · גלובליזציה · סוציאל · דמוקרטיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדינת הרווחה בעידן הגלובלי", סמינריון אודות "מדינת הרווחה בעידן הגלובלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.