היישום אינו מחובר לאינטרנט

שריון מקומות לנשים ברשימות מפלגתיות המתמודדות בבחירות לכנסת ישראל

עבודה מס' 066203

מחיר: 120.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מצב ייצוג הנשים בישראל בכנסת ובממשלה לפני קביעת מנגנון שריון המקומות לנשים בחוק ולאחריו, הסיבות שהביאו להקמת המנגנון, מטרות המנגנון, ויתרונותיו וחסרונותיו.

2,684 מילים ,5 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו בוחנת את המנגנון המבטיח שריון מקומות לנשים ברשימות המפלגתיות המתמודדות בבחירות לכנסת ישראל. לצורך בחינת המנגנון, שמתי דגש על מצב ייצוג הנשים בישראל בכנסת ובממשלה לפני קביעת מנגנון שריון המקומות לנשים בחוק ולאחריו, על הסיבות שהביאו להקמת המנגנון, על מטרות המנגנון, ועל יתרונותיו וחסרונותיו של המנגנון, כפי שהם מופיעים בשיח הציבורי.

מנגנון שריון המקומות לנשים כופה מצב וצורת התייחסות חדשה של הזירה הפוליטית לחלקה של האישה בזירה זו ולדרך בחירת השחקנים לזירה. המנגנון, לכן, מעניין ורגיש משתי בחינות עיקריות:
1. מתוך ההבנה כי המנגנון כופה כללים על הזירה הפוליטית ומעניק יתרון לפרט מסוים ביחס לאחר, יש מי שיראו במנגנון עצמו כבלתי-דמוקרטי ומפלה.
2. אם המנגנון בא ליצור "העדפה מתקנת", אזי זה אומר שיש קבוצה שמופלה לרעה וצריכה עזרה מהשלטון כדי להתגבר על כך. מכאן משתמע שהנשים הם קבוצה חלשה שיש להגן עליה. תפיסה זו היא שוביניסטית במקצת, ומעמידה את הנשים באור מאוד לא מחמיא. הימצאות המנגנון עלולה להביא למצב של התעלמות מכשרונותיהן של הנשים והטמעת הסטריאוטיפים בנוגע אליהן בחברה.

בתחילת העבודה אסביר מהו מנגנון שריון המקומות לנשים ומהן מטרותיו. מאוחר יותר אסביר מדוע התעורר הצורך במנגנון זה בישראל וכיצד הוא התפתח. אחר-כך אציג את הויכוח הציבורי שהתעורר בעקבות השימוש במנגנון השריון ולבסוף אבחון את הפרדוקס שיצר המנגנון - באוכלוסיות בהן הנשים אינן משתתפות בפוליטיקה כלל, או כמעט לחלוטין לא, אין צורך במנגנון, אולם קיום המנגנון מחויב בחוק ולכן הוא מופיע במפלגות אלו, כמו במפלגות המייצגות ציבוריים אחרים המאפשרים ואף מעודדים שיתוף נשים בחיים הפוליטיים. קונפליקט זה יוצר מצב בו לכאורה מצד אחד אוכלוסיות אלה, שבעצם מדכאות נשים ורואות בהן מעמד נמוך, מאפשרות למראית עין לנשים כניסה קלה ונוחה יותר לפוליטיקה, ומצד שני דווקא באוכלוסיות בהן יש רצון של נשים להיכנס לפוליטיקה הופך המנגנון בעל-כורחו לחוסם, ואינו מעודד את השתתפותן של הנשים בזירה הפוליטית.

תוכן עניינים:
מבוא

מדוע היה צורך במנגנון שריון לנשים בישראל?
* ייצוג הנשים ברשימות המפלגתיות, בכנסת ובממשלה בתולדות ישראל
* גורמים לאפליית נשים בבחירות לרשימות המפלגתיות
התפתחות מנגנון השריון לנשים בישראל

הויכוח הציבורי סביב מנגנון השריון לנשים
טענות המצדדים במנגנון השריון לנשים
טענות המתנגדים למנגנון השריון לנשים

הפרדוקס שיוצר מנגנון השריון לנשים

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מנגנון השריון הוא מנגנון הבטחת ייצוג של קבוצות שונות בגופים נבחרים. מנגנון השריון בא ליצור העדפה מתקנת. מטרתו לעזור לקבוצות הסובלות מאפליה חברתית להתגבר על המכשולים, ולהיכנס כשווים לגופים הנבחרים. בישראל נפוץ מנגנון השריון בעיקר בתהליך גיבוש הרשימות המפלגתיות המתמודדות בבחירות לכנסת. (הרצוג, 1999).
הנשים בישראל מוגדרות כקבוצה הסובלת מאפליה ולכן הוקם עבורן מנגנון שריון מקומות, המבטיח את ייצוגן במקומות ריאליים ברשימות המפלגתיות, על-מנת שיוכלו להגיע לכנסת ואף לממשלה.

תגים:

שריון · נשים · כנסת ישראל · בחירות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שריון מקומות לנשים ברשימות מפלגתיות המתמודדות בבחירות לכנסת ישראל", סמינריון אודות "שריון מקומות לנשים ברשימות מפלגתיות המתמודדות בבחירות לכנסת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.