היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדיניות החוץ של ח'אפז אל אסד בין השנים 1970-1990

עבודה מס' 066202

מחיר: 326.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האינטרסים שמובילים את סוריה להנהיג מדיניות חוץ כפי שהנהיגה.

6,903 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

במאה התשע-עשרה לא היתה אסיה הערבית, מאנטוליה עד מצרים, מחולקת ע"י כל גבול לאומי. בתקופה שבין שתי מלחמות-העולם העסיקה את הלאומיים הערבים, בראש ובראשונה, בעיית סילוק נוכחותן של מעצמות הכיבוש הזרות מארצותיהם: צרפת - מסוריה ולבנון, ובריטניה - מכל מקום אחר.' בשנת 1922 בותר וחולק אזור עצום זה ע"י בריטניה וצרפת ליחידות מנהליות אוטונומיות.

בתחילת המאה העשרים הושפע העולם הערבי מזרמים שונים שהמכנה המשותף לכולם היה האלמנט האנטי-מערבי שהביאה עמה תהליך התקרבות לברה"מ, תהליך שהגיע לשיאו לאחר התבוסה במלחמת ששת-הימים שלאחריה הלכה וגברה התלות בברה"מ והעמידה את סוריה במעמד של גרורה סובייטית, למרות היעדר ברית פורמאלית עם הגוש המזרחי.
המחלוקת סורית-אמריקאית הגיעה לשיאה בשנת 1957, למרות שהאותות הראשונות לכך נראו כבר חודשים אחדים לפני כן. סוריה למעשה היתה המדינה המזרח תיכונית הראשונה שיצאה חוצץ נגד הנחות היסוד שלפיהן עוצבה המדיניות האמריקאית.² התוצאה הסופית של התערבות ארה"ב בעניינים הערביים ב-1957 היתה חידוש קביעתן של ברה"מ ומצרים כשתי מגינותיה של סוריה, נוכח איבת המערב.³
בשנים הראשונות לעצמאותן של סוריה ולבנון הוסיפו שתי המדינות להוות מרחב כלכלי אחד, אולם לאומנים סוריים רבים סרבו להכיר בהפרדות של לבנון מסוריה. מדינה זו נתפסה בשלמותה ע"י אותם לאומנים סוריים כ-"חלקה המערבי" של סוריה הגדולה.4 הם טענו שלבנון הינה מדינה שהוקמה על הקולוניאליזם ועצם הקמתה מנוגד לאינטרס הערבי-סורי. תחום יחסי-החוץ הקפידו מנהיגי סוריה ולבנון על תאום עמדות מלא בסוגיות אזוריות ובין לאומיות שונות. מאז עצמאותן של סוריה ולבנון ועד עלייתו של אסד, הקשרים ביניהן לא ידעו את אותה תופעה של מעורבות סורית אינטנסיבית שהתחילה בשנות השבעים.
אחת הדרכים העיקריות של המשטרים שקמו בסוריה לחפות על מחדלי הפנים, היה נקיטת מדיניות-החוץ תקיפה ותוקפנית כלפי מדינת ישראל. עמדות קיצוניות אלה היו מעוגנות עמוק במסורת הפוליטית ובעמדות האידיאולוגיות של התנועה הלאומית הערבית בסוריה. עם זאת היו גם מנהיגים סורים אחדים, בעלי גישות פרגמטיות ואינטרסנטיות, אשר ניהלו בתקופות שונות שיחות ומגעים עם מנהיגים בישוב היהודי ובמדינת ישראל במגמה להגיע לדו-קיום בדרך שלום. ברם, גם הסכמים והבנות אילו לא התפתחו ליחסי שלום.

תוכן עניינים:
מבוא

פרק ראשון - ברה"מ
מדיניות התמרון בין מזרח ומערב
התמוטטותה של ברה"מ והשפעתה על סוריה

פרק שני - ארה"ב
האכזבה הסורית מהמאמצים האמריקאים
התערבות ארה"ב במשולש הסורי-לבנוני-ישראלי

פרק שלישי - לבנון
המדיניות הסורית והישגיה במלחמת האזרחים הלבנונית
התמורות הסוריות מחתימת הסכם אלטאא'פ

פרק רביעי - ישראל
המדיניות הסורית בשכנות ישראלית
הסכסוכים הסוריים - ישראליים בלבנון

סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

מאז ומתמיד כאשר סוריה חשה באיום חיצוני היא חיפשה עוגני הצלה בדמותם של כוחות חיצונים חזקים והיתה מוכנה לבוא איתם בבירת גם אם מהלך זה היה פוגע במידה מסוימת בריבונותה או מצמצמת במידה ניכרת את כושר התמרון שלה. אסד תמרן בין ברה"מ וארה"ב והפיק תועלת משתיהן בתקופות שונות במהלך שלטונו. הוא ידע שכדי למשוך את הסובייטים לקידום האינטרסים של אסטרטגיית המלחמה שלו היה עליו לזנוח את המערב, ובעיקר ארה"ב. ואכן סוריה נותרה סגורה בפניה ולאו דווקא בגלל הדיפלומטיה הסובייטית של אסד, היו גם גורמים אישיים, סוריה התייחסה לארה"ב באי-אמון ואף איבה. עובדה זו התגלתה כמכשול חמור לסוריה בהתמקחות הפוליטית שבאה בעקבות מלחמת אוקטובר.'

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדיניות החוץ של ח'אפז אל אסד בין השנים 1970-1990", סמינריון אודות "מדיניות החוץ של ח'אפז אל אסד בין השנים 1970-1990" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.