היישום אינו מחובר לאינטרנט

הבדלי התיישבות ברמת הגולן ובקעת הירדן לשאר אזורי הארץ

עבודה מס' 065947

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסיבות לחוסר הצלחת יישובם של רמת הגולן ובקעת הירדן לאחר מלחמת ששת הימים והשוואתם למקומות אחרים כדוגמת יהודה ושומרון.

5,891 מילים ,15 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

מלחמת ששת הימים פתחה בפני ישראל אופקים חדשים ובעיות חדשות. ישראל נדרשה לקידום עניינים מדיניים וביטחוניים על ידי יישוב חבלי ארץ אותם היא ראתה כחיוניים לביטחונה *1.
בעקבות המלחמה נוספו למדינה שטחים רבים ובינהם הגולן ובקעת הירדן. שני שטחים אלו היו קרקע נוחה להתיישבות. למרות זאת, לאחר שלושים וחמש שנה, בשני מקומות אלו הישוב לא פורח, והשאלה היא למה.
אוכלוסית יהודה, שומרון וחבל עזה היהודית הכפילה עצמה כמעט פי 50 מגודלה ההתחלתי, פי 10 בשנים שבין 1980 ל- 1994 והיא מהווה, נכון ל- 1999 3% מאוכלוסית מדינת ישראל*2. לעומת זאת בגולן ובבקעת הירדן חיים רק כמה עשרות אלפי איש.
מתוך סך האוכלוסיה הכוללת בישראל בשנת 2001 שעומדת על 5,957,000 מהם 4,916,000 יהודים (על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), גידול של 3 מליון ב- 29 שנים לעומת שנת 1967, בה אוכלוסית ישראל מנתה 2,776,000 נפש ומהם 2,383,000 יהודים. לעומת זאת בגולן ובבקעת הירדן חיים רק כמה עשרות אלפי איש ועד תחילת שנות השמונים הוקמו בה רק 11 ישובים.
ההנחה העומדת בבסיס העבודה היא כי כל אדם יחפש אחר התנאים הטובים ביותר למגורים ולמחיה, מקום בו יוכל לנהל אורח חיים תקין. ניתן למנות עשרה תנאים חיוניים למילוי דרישות אלו והם: תעסוקה, נוחות, מבחר הזדמנויות כלכליות וחברתיות, רמת תרבות, שירותים, ניידות, תנאי בטחון סבירים, רמת מגורים ואיכות סביבה. ניתן להניח כי כל משפחה תשאף לתנאים האופטימליים במגורים ולרווחה במרחב הנתון. תפרוסת האוכלוסיה היא פועל יוצא משילוב הגורמים הגיאוגרפיים במרחב מחד, ומיכולת הפרט או המשפחה להתמודד באילוצים הלא-טבעיים שהחברה יוצרת מאידך. מי שאינו יכול להתמודד עם אילוצים אלו נותר באזורים נחותים יחסית לאחרים ושם ניכרת וצצה התערבות השלטון על מנת לגשר על הפערים וההבדלים הבינאזוריים. זאת עושה השלטון על ידי תמריצי סבסוד ופיתוח *3.
----------------------------------------------------------------------
*1 - יחיאל אדמוני, עמוד 19
*2 - שנתון הלמ"ס לשנת 1999
*3 - שם, עמוד 38

תוכן העניינים:
מבוא
הגורמים לפיזור האוכלוסיה בישראל
הישוב היהודי ביו"ש ובגולן
3.1 הישוב בבקעת הירדן
3.2 הישוב בגולן
הסיבות למיעוט האוכלוסיה
4.1 קדושת הארץ
4.2 קירבה לערים גדולות ולמרכז הארץ
4.3 יישובים אידיאולוגיים
4.4 בעיות חקלאיות
סיכום העבודה
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

הפיזור האוכלוסיה בארץ ישראל אינו אחיד אולם גם אינו משווע לשינוי. רוב האוכלוסיה, כידוע, נמצאת באזור המרכז הקרוי גוש דן. גוש דן כולל בתוכו את כמה מהערים היותר מרכזיות בישראל והוא למעשה מהווה את "מרכז העצבים" של הישוב העיסקי בארץ.
מרכזים אחרים גם הם קיימים: אזור ירושלים ואזור חיפה. ערים אלו,לא רק שהם קטנים מתל-אביב אלא הם גם אינם מוקפים ערי לווין או ישובים רבים ולכן הם נפות יתר קטנות.
אזורים אשר בהם נמצאים פחות אנשים הם אזורי הנגב, מדבר יהודה והגליל (הגליל מאוכלס ברובו בערבים). אזורים אלו מיושבים בצפיפות קטנה מאוד והסיבות לכך הם תנאי החיים הקשים וריחוקם ממקור הכנסה מבטיח.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הבדלי התיישבות ברמת הגולן ובקעת הירדן לשאר אזורי הארץ", סמינריון אודות "הבדלי התיישבות ברמת הגולן ובקעת הירדן לשאר אזורי הארץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.