היישום אינו מחובר לאינטרנט

חברה אזרחית ודמוקרטיה

עבודה מס' 065863

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באלו תנאים רצויה שותפות בין החברה האזרחית לבין המדינה הדמוקרטית?

4,978 מילים ,14 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

המושג "החברה האזרחית" התפתח במקורו בהקשר סוציו-פוליטי והיסטורי במערב אירופה ובצפון אמריקה. במשך מאות שנים התפתחה בחברות אלה הפרדה משפטית בין הכלכלה לפוליטיקה והחברה האזרחית צמחה במקביל לגיבוש החברה המודרנית. בזמן התגבשותם של מוסדות המדינה מהמאה ה-16 עד המאה ה-18, התפתחו המסחר והתעשייה ואלה יצרו התארגנויות חברתיות, שאילצו את השליטים להתחשב בהן. בנוסף, החל מהמאה ה-18 התגבש המושג "דעת קהל" והתעצם כגורם עצמאי, המבטא את "קול החברה" שהמדינה חייבת להתחשב בו.
במדינות דמוקרטיות במיוחד ציפיות האזרחים ותביעותיהם מממשלותיהם הולכות וגוברות. לציבור יש מודעות לטיב תפקודו של השלטון והוא עומד על זכותו להשפיע על ההחלטות המדיניות. המנגנונים הפוליטיים הממוסדים מתקשים להיענות לציפיות החדשות עקב:
א. מימון שירותי הרווחה שפוגע ביכולת המדינה להיענות לתביעות בתחומים נוספים, ב. משברים כלכליים כלל-עולמיים שפוגעים באמון הציבור ביכולת המדינה להבטיח אספקת מצרכים מסוימים, ג. מחלוקות על מדיניות החוץ-לאומית שפוגעות בתחושת האחדות הלאומית, ד. מפגעים סביבתיים שמעוררים ספקות ביכולת המדינה לגבור על אינטרסים של אליטות כלכליות ופוליטיות, ה. סיקור תקשורתי צמוד של תפקוד השלטון, כולל כישלונות ושערוריות פוליטיות, שחושף את השלטון לביקורת ציבורית נוקבת. לכן, הציבור פונה יותר ויותר לחפש חלופות חוץ-ממסדיות. אחת מחלופות אלה היא פעילות במסגרת החברה האזרחית.
לחברה האזרחית 3 מאפיינים עיקריים: אינדיווידואליזם, שוק חופשי ופלורליזם. בדמוקרטיה תוצאות התחרות בין הקבוצות ברמת החברה האזרחית אמורות לקבוע מי יחזיק בשלטון ויופקד על קבלת החלטות נוגעות לכלל הציבור ועד מתי יורשה להתמיד בכך(2).

שאלת יחסי הגומלין בין המדינה לחברה האזרחית בעייתית לשתיהן: מנקודת מבטה של המדינה עולה השאלה - מדוע היא צריכה לתמוך בחברה האזרחית, שאמורה להיות עצמאית מעצם מהותה? ומצד שני, מנקודת מבטה של החברה האזרחית עולה השאלה - מדוע היא תהיה מוכנה להזדקק לסיוע המדינה, אם היא רוצה לשמור על ייחודיותה ועצמאותה?
לארגוני החברה האזרחית החפצים לשמור על ייחודיותם, בעיית הקשר עם המדינה מורכבת ביותר, מכיוון שלרבים מהם קשה מאוד להתקיים ללא תמיכה כספית, בין אם התמיכה ממשלתית, תמיכה של קרנות, או תמיכה של המגזר העסקי. אתגר נוסף שעומד בפניהם הוא שאם הם מעוניינים להתקיים בצורה יעילה, הם צריכים ליצור מבנים ארגוניים מסוימים, שעצם קיומם פוגע בייחודיות וביכולת שלהם לפעול בצורה עצמאית(5).
לשאלת המחקר בעבודתי: התנאים לשותפות בין חברה אזרחית למדינה דמוקרטית יש 3 תשובות:
א. בכל תנאי (שותפות), ב. בשום תנאי (עימות), ג. בתנאים מסוימים שותפות ובתנאים אחרים עימות (שילוב).
---------------------------------------------------------------------
2. הרמן (1995) עמ' 206-205, 214-213.
5. קטן (2001) עמ' 30.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. התנאים לשותפות בין החברה האזרחית למדינה הדמוקרטית
ב.1. בכל תנאי (שותפות)
ב.2. בשום תנאי (עימות)
ב.3. בתנאים מסוימים שותפות ובתנאים אחרים עימות (שילוב)
ג. סיכום
ד. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החברה האזרחית שותפה בכל פעילותה למדינה תוך שמירה על כללי המשחק הדמוקרטיים. סימנה המובהק של החברה האזרחית התומכת הוא תפקודה בשירות המדינה. היא פועלת לחזק את תשתיתה, מחנכת את האזרחים להסכמה ולהשלמה, מגשרת בין ניגודים ומעצבת את דרכה במסלולים לא פוליטיים. עצם הפעילות האזרחית מגבירה את האמון של האזרחים במדינה ובערכיה. הסולידאריות הציבורית שמייצרת החברה האזרחית מטשטשת גבולות מעמדיים, חוצה שסעים חברתיים ומגשרת על חילוקי דעות פוליטיים(6) .

תגים:

המגזר · השלישי · סוציאל · דמוקרטי · תנועות · חברתיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חברה אזרחית ודמוקרטיה", סמינריון אודות "חברה אזרחית ודמוקרטיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.