היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהפכה החוקתית 1992 - זכויות זוגות חד-מיניים

עבודה מס' 065851

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת חוקי היסוד: כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק (1992) על מעמדם המשפטי של זוגות חד-מיניים

4,545 מילים ,11 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

חקיקתם של חוקי היסוד: כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק (1992) על תפיסתם הליברלית לוותה בתקווה לקבוצות השוליים המקופחות מבחינה משפטית, ובהן הזוגות החד-מיניים, בהיותם נתפסים בעיני רבים כחוקים שחוללו "מהפכה חוקתית" במשפט הישראלי. חוקים אלה רלוונטיים לבדיקת שיפור מעמדם של החד-מיניים, שאינם זוכים להכרה משפטית פורמלית וסובלים לכן מקיפוח תמידי של "זכויות זוגיות" במשפט, המוענקות לזוגות נשואים ולידועים בציבור, שכן דרגתם הנורמטיבית מעניקה להם יתרון בדרך של פרשנות רחבה של הוראות החוק או בביטולן(1).
לאורך שנים התעלמה שיטת המשפט מקיומם של החד-מיניים, ואף ראתה בהם סוג של סוטים. לא ניכר יישום העקרונות שבהכרזת העצמאות: הזכות לשוויון, חופש מדת, ללא הבדל מין, שניתן לפרש - אי אפליה על רקע נטייה מינית ואפשרות להינשא. תחילתו של השינוי ביחס המשפט היה בביטולו של האיסור הפלילי מ-1977 "על מעשי מין שלא כדרך הטבע" בתיקון לחוק העונשין מ-1988. קדמו לכך ניסיונות כושלים בגלל לחץ שהופעל ע"י המפלגות הדתיות. ביטול הסעיף נעשה בדיסקרטיות (לא נכלל בהצעת החוק של הממשלה והדיון התנהל בוועדות הכנסת ולא במליאה) והיה לניצחון החקיקתי הראשון של החד-מיניים.
סימני דרך בולטים נוספים לשיפור מעמדם המשפטי היו בדרך כלל בתחום החקיקה: א. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה - ב-1992 תוקן חוק שוויון הזדמנויות בעבודה (1988) והיה לחוק הראשון, שאוסר אפליה של עובד בגלל נטייתו המינית. ב. חוק למניעת הטרדה מינית - ב-1998 חוקק החוק למניעת הטרדה מינית האוסר על הטרדת אדם על רקע נטייתו המינית. ג. חוק איסור לשון הרע - בשנת 1997 תוקן חוק איסור לשון הרע (1965), כך שאסר על פרסום העלול לבזות אדם בשל נטייתו המינית וחוקים אחרים(2). ד. השוואת גיל ההסכמה (16)- הנדרש ל"מעשה סדום" לזה הנדרש ליחסי מין בין גבר לאישה (2000) (3).
בעקבות פסיקות בתי המשפט פונים בני זוג מאותו מין להכרה בזכותם בתחומים: גמלאות משירות המדינה, אפשרות לקבלת אשרה לשהייה בארץ על סמך קשר זוגי, אבל בהקשרים רבים של מיסוי, ירושה, ביטוח לאומי ועוד, בהיעדר סטנדרט אחיד, נשארת שאלת ההכרה בזוגות מאותו מין לא מוסדרת(4).
השינויים במעמדם המשפטי של החד-מיניים החלו כבר משנת 1988 וקיבלו תנופה בראשית שנות ה-90. מתעוררות מספר ציפיות: א. האם ניתן לצפות להמשכה של המהפכה המשפטית החד-מינית וגם להשלמתה? ב. פגיעה בזכויותיהם תיתכן רק ע"י חוק. ג. יינתן שוויון זכויות לזוגות חד-מיניים ולתא המשפחתי שלהם כמו לגבר ואישה נשואים. ד. פרשנותם של חוקים משוריינים תתחשב בזכותם לשוויון. ג. שימוש באקטיביזם שיפוטי ככל שניתן, כנדרש לגבי מיעוט שחסר באופן טבעי את הגנת הרוב. ד. הגנה על זכותם לשוויון תיעשה באופן חיובי כדי למנוע השפלה ופגיעה בכבודם, ובכך לעודד גם חקיקה נוספת וגם פנייה בעת הצורך להגנה משפטית.
שאלת הדיון:
האמנם חקיקת 1992 מהווה מהפכה משפטית חד-מינית המבטיחה המשך נאור וליברלי, והאם זכויותיהם של הזוגות החד-מיניים המעוגנות בחוקי היסוד, אכן מוגנות באופן חוקתי הלכה למעשה כיאה למדינה דמוקרטית-ליברלית.
--------------------------------------------------------------------
1. ברק, תשנ"ב עמ' 19-9.
2. ב-1993 תוקנו פקודות הצבא ונאסרה אפליה מחמת נטייה מינית. ב-1998 בוטלו כל הפקודות המיוחדות. הראל, עמ' 195.
3. ביטון, 2002, עמ' 406-402.
4. גרוס, 2001, עמ' 49.

ראשי פרקים:
א. מבוא
ב. שאלת הדיון
ג. הטענה
ד. דיון
ה. סיכום ומסקנות
ו. רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

התייחסותה של שיטת המשפט הישראלית לזוגות החד-מיניים עברה שינויים מרחיקי לכת. שני חוקי היסוד: כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק כוללים את הזכות שלא להיות מופלים מחמת נטייה מינית: הגנה מפני פגיעה בכבודו וזכויותיו של אדם, בחירה לעסוק בכל עיסוק, חירות ליצור קשרים רגשיים ומיניים ואפשרות להקים משפחה ללא אפליה בשל מינם של בני הזוג, תוך קבלת אותה הגנה ותמיכה חברתית שמקבלות משפחות הטרוסקסואליות, שהרי גם לאווירה הציבורית יש השפעה הן על החקיקה והן על האקטיביזם השיפוטי.

תגים:

הומואים · הומוסקסואלים · לסביות · קווירית · זוגיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהפכה החוקתית 1992 - זכויות זוגות חד-מיניים", סמינריון אודות "המהפכה החוקתית 1992 - זכויות זוגות חד-מיניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.